En privat donation på tjugo miljoner kronor till Linköpings universitet stärker forskningen kring Parkinsons sjukdom och förvaltas av Stiftelsen för Parkinsonforskning.

Vid Linköpings universitet arbetar en rad forskargrupper med olika aspekter av Parkinsons sjukdom, från grundforskning på molekylär nivå till utveckling av behandlingsmetoder. Parkinson kännetecknas av att nervceller i hjärnan som utsöndrar signalämnet dopamin gradvis bryts ned. Detta leder till motorikstörningar i form av skakningar, stelhet och försämrad rörelseförmåga. Omkring 1 av 100 ålderspensionärer i Sverige lider av sjukdomen.

Stiftelsen är öppen för ytterligare insättningar

Stiftelsen för Parkinsonforskning tar tacksamt emot ytterligare donationer och gåvor. Din gåva, stor som liten, är värdefull för forskningen som syftar till att bota och lindra konsekvenserna av Parkinsons sjukdom. Välkommen att kontakta oss som jobbar med donationer och stiftelser vid LiU för mer information.

Vill du ge en gåva till stiftelsen för Parkinsonforskning kan du sätta in ett valfritt belopp på stiftelsens bankgiro:

Bankgiro  261–6936

Vid insättning, maila ditt namn, adress och e-post till liudonation@liu.se så att vi får möjlighet att tacka för din gåva. Kom även ihåg att ange ditt namn i samband med inbetalningen.

Högtidsgåva eller Minnesgåva

Vid insättning av en högtidsgåva eller minnesgåva behöver vi veta följande

1. Vilket område/stiftelse du vill stödja.
  2. Namn på den du vill hedra.
  3. Minnesord eller hälsning på gåvo-/minnesbrevet
  4. Adress dit gåvobrevet skall sändas.
  5. Vem gåvan är ifrån samt adress, tel.nr och e-post.

Maila informationen till: liudonation@liu.se