Kulturell kompetens innebär att personalen har en förståelse av att kulturen påverkar individens föreställningar och beteenden samt att personalen anpassar sina strategier för att arbeta effektivt med individer från olika kulturella bakgrunder. Utifrån studier med fokus på utveckling av den svenska versionen av bedömningsinstrumentet Kulturell kompetens Självskattning för personal (KKS) har användbarhet undersökts och psykometriska prövningar genomförts vilka genererat ett beprövat instrument som kan stödja personalens utveckling av kulturell kompetens. KKS syftar till att personal inom olika verksamheter som möter klienter med olika kulturella bakgrunder ska kunna få en uppfattning om sin egen kulturella kompetens. Instrumentet innehåller komponenterna Öppenhet och medvetenhet, Interaktionsfärdigheter och Organisatoriskt stöd baserat på 13 påståenden. Genom att ta ställning till dessa påståenden får personalen möjlighet att öka sin medvetenhet om den egna kulturella kompetensen i förhållande till patienter/klienter med olika kulturella bakgrunder. KKS kan också användas som underlag för utbildningsinsatser. Detta kan bidra till att de åtgärder och insatser som personal genomför blir personcentrerade och därmed påverka evidens vilket kan bidra till verksamhetens utveckling och effektivitet.
För att utveckla kulturell kompetens hos personal räcker det inte med tillgång till ett psykometriskt testat instrument utan det behövs också utbildning. Idag saknas det dock utbildning för interprofessionella personalgrupper i Sverige inom kulturell kompetens. Men i ett forskningsprojekt som är i sin slutfas kommer en utbildningsprototyp presenteras som kan stödja personal att utveckla kulturell kompetens.
KKS är översatt och bearbetat av Jane Holstein, Gunilla Liedberg och Anette Kjellberg vid enheten för arbetsterapi, Linköpings Universitet. Det ursprungliga instrumentet heter Cultural Competence Assessment Instrument (CCAI-UIC) och är utvecklat vid Department of Occupational Therapy, University of Illinois at Chicago, USA av Suarez-Balcazar, Y., Balcazar, F., Taylor-Ritzler, T., Portillo, N., Rodakowski, J., Garcia-Ramirez, M., & Willis.