Lärande i virtuella miljöer - virtuella patienter, visualisering och fullskalesimulering

Interprofessionellt studentteam i fullskalesimulering på Clinicum

Virtuella miljöer stödjer interprofessionellt lärande i hälso- och sjukvårdsutbildningar

Projektets övergripande syfte är att undersöka hur virtuella miljöer stödjer interprofessionellt lärande i hälso- och sjukvårdsutbildningar.

Den första delstudien har fokus på hur virtuella patienter, det vill säga datorbaserade interaktiva patientfall och undersöker hur interprofessionellt lärande och kollaborativ problemlösning stöds genom användning av virtuella patienter i verksamhetsförlagd utbildning.

Den andra delstudien har fokus på datorbaserad dynamisk visualisering av mänskliga anatomiska strukturer och biomekaniska förhållanden och undersöker hur pre-kliniska och kliniska delar av professionsutbildning kan överbryggas med hjälp av visualisering.

Den tredje delstudien är inriktad mot det pedagogiska tillvägagångssättet i simuleringsbaserad utbildning och undersöker hur en forskningsbaserad design av utbildning med fullskalesimulering kan stödja lärande av interprofessionellt teamarbete.

Samarbetspartners

Forskare

Forskningsledare

Hans Rystedt

Professor

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

  • Göteborgs universitet

Li Felländer Tsai

Professor, Överläkare

Föreståndare för Centrum för avancerad medicinsk simulering och träning (CAMST) vid Karolinska Universitetssjukhuset.

  • Karolinska Institutet, Institutionen för klinisk vetenskap

Övrig relaterad forskning

AI-litteracitet inom hälso- och sjukvårdsutbildningar

Generativ artificiell intelligens (GAI) förändrar snabbt förutsättningarna för lärande och yrkesutövning inom hälso- och sjukvården.

Projektgrupp I Wrannesalen, CMIV.

Medicinsk digital tvilling

Medicinsk Digital Tvilling (MeDigiT) är en plattform med målsättning att underlätta användningen av individspecifika digitala modeller i sjukvården.

En ung kvinna med elektroder i huvudet för att spela in psykofysiologiska signaler för forskningsändamål.

Ansvarsfull forskning

Brister inom forskningsmiljöer har fått allmänhetens uppmärksamhet efter flera medicinska och vetenskapliga skandaler. Finns det funktioner inom forskningsmiljöer som kan försämra vetenskapliga standarder?