Fotografi av Song Ee Ahn

Song Ee Ahn

Biträdande professor

Docent i pedagogik. Min forskning handlar om relationen mellan materialitet och människor, och dess inverkan i en pedagogisk praktik. Jag är internationell koordinator för International Mastersprogram Adult Learning and Global Change.

Presentation

Jag är intresserad av socio-materialitet i pedagogiska verksamheter och dess effekter. Jag använder mig av Actor network theory för att undersöka det, t ex lärande som uppstår i simulationsträning med high fidelity simulatorer i hälso- sjukvårds utbildningar och hur pedagogiska intentioner och professionella kunskaper omvandlas eller inte under design processen av en virtuell patient.

Jag har också forskat om internationella utbytesstudier och innovativa kursers uppkomst i folkhögskolor genom att använda mig av nätverkstänkande.

Nu arbetar jag med forskning om simuleringsträning i gymnasiala yrkesutbildningar.

Jag är internationell koordinator för ett internationellt mastersprogram, Adult Learning and Global Change. Det är ett unikt program som är ett samarbete mellan tre universitet på tre olika kontinenter; University of British Columbia i Canada, University of the Western Cape i Sydafrika, och Linköpings universitet. Programmet har vunnit två pedagogiska priser; Curriculum Innovation Award, awarded by the Commission of Professors of Adult Education of the American Association for Adult and Continuing Education (2005) och The e-Learning Excellence Award(2015) vid den 14th European Conference on E-learning.

Publikationer

2024

Sofia Nyström, Song-ee Ahn (2024) Teaching with simulators in vocational education and training - From a storing place to a new colleague Teaching and Teacher Education: An International Journal of Research and Studies, Vol. 138, Artikel 104409 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

2023

Per Andersson, Song-ee Ahn, Hedvig Johannesen Skonhoft, Johanna Köpsén, Arnt Louw (2023) Editorial: Autumn 2023 Nordic Journal of Vocational Education and Training, Vol. 2, s. iii-v (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Song-ee Ahn, Sofia Nyström (2023) The professional bodies of VET teachers in the context of simulation-based training for vocational learning Vocations and Learning, Vol. 16, s. 141-156 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

2022

Per Andersson, Song-ee Ahn, Hedvig Skonhoft Johannesen, Johanna Köpsén, Arnt Louw (2022) Editorial: Autumn 2022 Nordic Journal of Vocational Education and Training, Vol. 12, s. 3-6 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Per Andersson, Song-ee Ahn, Hedvig Skonhoft Johannesen, Johanna Köpsén, Arnt Louw (2022) Editorial: NJVET and the NordYrk network Nordic Journal of Vocational Education and Training, Vol. 12, s. iii-v (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

Forskning

Undervisning

Uppdrag: Föreståndare forskarskola

Handledningar av doktorander

Kollegor

Organisation