Ta stöd av forskning i undervisningen

En hjälp i arbetet

NATDID vill underlätta för lärare att hitta och använda relevant forskning i undervisningen. Vi sammanfattar och lyfter fram centrala forskningsresultat och vilka konsekvenser forskningen kan få för praktiskt arbete. Vi synliggör hur studier har genomförts, av vilka, och vilka slutsatser som kan dras mot bakgrund av studien. Detta för att du ska kunna kritiskt värdera det du läser. Våra texter är utformade för förskola/skola med ett språk och begrepp som används i skolan. Vi lyfter fram forskning och beprövad erfarenhet som rör undervisning inom naturvetenskap, kemi, biologi, fysik och teknik.

Forskningsresultat och reflektioner från läraryrket

Konferens FobasNT23.

Verktyg för att bredda syften och innehåll i teknikundervisningen

Forskaren Charlotta Nordlöf har i sin doktorsavhandling bland annat studerat vilket teknikinnehåll tekniklärare betonar i undervisningen. Resultaten av forskningen kan bidra till att bredda synen på teknikämnet och dess innehåll.


Läs mer i ATENA Didaktik
Stenar med sant eller falskt-fråga: En sten kan börja leva om man stoppar in celler inuti den.

Hur göra det osynliga synligt? Samarbete med digitala verktyg

Lärarna Suvi Mikkonen och Camilla Lundqvist beskriver hur de utifrån ett kooperativt arbetssätt utformat undervisning om cellen med digitala verktyg. Eleverna i årskurs 2 stöttar varandra och bidrar till en tillåtande och ödmjuk lärandemiljö.


Läs essän i ATENA Didaktik
Elever har kemilektion på gymnasiet.

Analogiövning som stöd för elevers lärande om kemisk beräkning

Gymnasieläraren Niklas Jeppsson har under sina 20 år som kemilärare återkommande sett elever uppleva problem med att lära sig kemisk beräkning. I en essä presenterar han hur en övning med en partikelanalogi kan stödja eleverna i lärandeprocessen.


Läs essän i ATENA Didaktik

Läs mer i vår digitala tidskrift

ATENA Didaktik

ATENA Didaktik

Texterna ovan kommer från ATENA Didaktik, en digital tidskrift av NATDID om hur undervisning kan utvecklas genom att baseras på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Den riktar sig till personer verksamma i förskola/skola, forskare och andra som är intresserade av naturvetenskapernas och teknikens didaktik. Texterna sammanfattar och lyfter fram forskningsresultat och ger reflektioner från läraryrket. På ATENA:s hemsida kan du kategorisera innehållet utifrån olika ämnen såsom kemi, biologi, fysik, teknik, och naturkunskap, och utifrån olika åldrar i skolan som förskola, fritidshem, f-3, 4-6, 7-9 och gymnasium. Texterna är författade av forskare och lärare runt om i landet.
Läs mer på ATENA Didaktiks hemsida.
Vill du skriva för ATENA Didaktik? Läs mer om hur på ATENA Didaktik.

Kollegialt arbete och lärarrollen

2023 års vinnare av NATDID:s pris för bästa examensarbete

Tidigare års vinnare

Mer om priset för bästa examensarbete på lärarutbildningen

NATDID utser de två främsta bidragen inom naturvetenskapernas och/eller teknikens didaktik 

Vem kan nominera?

Varje lärosäte får nominera ett examensarbete. Av de nominerade väljs två vinnande bidrag.

När kan man nominera?

Nästa nomineringsperiod pågår januari-juni 2024, för examensarbeten skrivna ht-23 och vt-24.

Hur nominerar man?

Lärosätet nominerar examensarbetet genom att skicka det som en bilaga till examensarbete.natdid@ibl.liu.se tillsammans med författarens/nas aktuella kontaktuppgifter. Innan nominering görs bör den stämmas av med författaren/na till examensarbetet.

Kriterier för bedömningen

Examensarbetet ska vara skrivet inom något av lärarprogrammen i Sverige och ha inriktning mot naturvetenskapernas och/eller teknikens didaktik. Det ska vara relevant för läraryrket, det vill säga att ämnet är praktiknära eller behandlar en frågeställning som är betydelsefull för utveckling inom området. Uppsatsen ska vara skriven av en eller två studenter på grundläggande eller avancerad nivå.

Vad vinner pristagarna?

Författarna till de vinnande uppsatserna erbjuds att presentera sina arbeten som ett bidrag på en konferens inom naturvetenskap- och teknikdidaktik hösten 2024. Konferensen ger möjlighet att träffa såväl lärare som forskare och bygga nätverk för framtiden. NATDID står för konferensavgift, resa och boende vid behov. Studenterna erbjuds också att publicera en omskriven version av sitt examensarbete i NATDID:s digitala tidskrift ATENA Didaktik.
NATDID bjuder varje år in lärosäten från hela Sverige att nominera examensarbeten som skrivs på lärarprogrammen och har inriktning mot naturvetenskapernas och/eller teknikens didaktik. Vi vill uppmärksamma examensarbeten med tydliga bidrag till läraryrket och hög vetenskaplig kvalitet. Uppsatsen kan vara skriven av en eller två studenter, på grundläggande eller avancerad nivå. Nästa nomineringsperiod pågår januari-juni 2024, för examensarbeten skrivna ht-23 och vt-24. 

Idébank med exempel på ämnesinnehåll, arbetssätt och mål för SNI 

Vad vill du veta mer om?

Lågstadieelev tittar på mossa genom lupp.
  Peter Holgersson AB

Skicka oss din feedback

Vi är alltid intresserade av att veta vad du tycker om vår webbplats och vad du vill veta mer om inom naturvetenskapernas och teknikens didaktik. 

Om du har förslag på områden, frågor om vår information eller något annat du vill tycka till om, mejla oss på natdid@liu.se, eller kontakta någon av NATDID:s medarbetare. Kontaktuppgifter hittar du på sidan Om NATDID.