Ta stöd av forskning i undervisningen

En hjälp i arbetet

NATDID vill underlätta för lärare att hitta och använda relevant forskning i undervisningen. Vi sammanfattar och lyfter fram centrala forskningsresultat och vilka konsekvenser forskningen kan få för praktiskt arbete. Vi synliggör hur studier har genomförts, av vilka, och vilka slutsatser som kan dras mot bakgrund av studien. Detta för att du ska kunna kritiskt värdera det du läser. Våra texter är utformade för förskola/skola med ett språk och begrepp som används i skolan. Vi lyfter fram forskning och beprövad erfarenhet som rör undervisning inom naturvetenskap, kemi, biologi, fysik och teknik.

Forskningsresultat och reflektioner från läraryrket

Tre elever på gymnasiet pratar och laborerar vid bord.

Problemlösning i grupp kan öka intresse för naturvetenskap

Forskning visar att när elever får utforska problem tillsammans innan direkt undervisning utvecklas djupare begreppsförståelse och ökad motivation. Särskilt effektiva är komplexa och öppna uppgifter som tillåter olika lösningar och kreativitet.


Läs mer i ATENA Didaktik

Digital fortbildning med ett utvidgat kollegium

Gymnasieläraren och lärarutbildaren Christian Andersson har med lärare och forskare utvecklat en öppen nätbaserad fortbildningskurs om partikelacceleratorer. Läs hans tankar om för- och nackdelar med digital fortbildning jämfört med traditionell.


Läs mer i ATENA Didaktik
Tre gymnasieelever i laborationsrock tittar i mikroskop.

Elevers vetenskapliga kapital skapar intresseväckande undervisning

Elevers olika perspektiv på naturvetenskap och teknik påverkar deras engagemang. Genom att använda deras vetenskapliga kapital kan undervisningen bli mer inkluderande och väcka intresse. Forskare har tagit fram en modell för detta.


Läs mer i ATENA Didaktik

Läs mer i vår digitala tidskrift

ATENA Didaktik

Texterna ovan kommer från ATENA Didaktik, en digital tidskrift av NATDID om hur undervisning kan utvecklas genom att baseras på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Den riktar sig till personer verksamma i förskola/skola, forskare och andra som är intresserade av naturvetenskapernas och teknikens didaktik. Texterna sammanfattar och lyfter fram forskningsresultat och ger reflektioner från läraryrket. På ATENA:s hemsida kan du kategorisera innehållet utifrån olika ämnen såsom kemi, biologi, fysik, teknik och naturkunskap, och utifrån olika åldrar i skolan som förskola, fritidshem, f-3, 4-6, 7-9 och gymnasium. Texterna är författade av forskare och lärare runt om i landet.

Läs mer på ATENA Didaktiks hemsida.

Vill du skriva för ATENA Didaktik? Läs mer om hur på ATENA Didaktik.

Grattis Evelina, Ebba och Memija!

Pris för bästa examensarbete på lärarutbildningar

NATDID utser de två främsta bidragen inom naturvetenskapernas och/eller teknikens didaktik 

Vem kan nominera?

Varje lärosäte får nominera ett examensarbete. Av de nominerade väljs två vinnande bidrag.

När kan man nominera?

Fram till måndag 30 juni 2026 går det att skicka in sin nominering.

Hur nominerar man?

Lärosätet nominerar examensarbetet genom att skicka det som en bilaga till examensarbete.natdid@ibl.liu.se tillsammans med författarens/nas aktuella kontaktuppgifter. Innan nominering görs bör den stämmas av med författaren/na till examensarbetet.

Kriterier för bedömningen

Examensarbetet ska vara skrivet inom något av lärarprogrammen i Sverige och ha inriktning mot naturvetenskapernas och/eller teknikens didaktik. Det ska vara relevant för läraryrket, det vill säga att ämnet är praktiknära eller behandlar en frågeställning som är betydelsefull för utveckling inom området. Uppsatsen ska vara skriven av en eller två studenter ht-25 eller vt-26, på grundläggande eller avancerad nivå.

Vad vinner pristagarna?

Författarna till de vinnande uppsatserna erbjuds att presentera sina arbeten som ett bidrag på en konferens, som ger möjlighet att träffa lärare och forskare och bygga nätverk för framtiden. NATDID står för konferensavgift, resa och boende vid behov. Studenterna erbjuds också att publicera en omskriven version av sitt examensarbete i NATDID:s digitala tidskrift ATENA Didaktik.
NATDID bjuder varje år in lärosäten från hela Sverige att nominera examensarbeten som skrivs på lärarprogrammen och har inriktning mot naturvetenskapernas och/eller teknikens didaktik. Vi vill uppmärksamma examensarbeten med tydliga bidrag till läraryrket och hög vetenskaplig kvalitet. Uppsatsen kan vara skriven av en eller två studenter HT-25 eller VT-26, på grundläggande eller avancerad nivå. Läs mer om hur man nominerar i frågor- och svarsflikarna.

Tidigare vinnare av NATDID:s pris för bästa examensarbete på lärarutbildningen

Idébank med exempel på ämnesinnehåll, arbetssätt och mål för SNI 

Vad vill du veta mer om?

Lågstadieelev tittar på mossa genom lupp. Fotograf: Peter Holgersson AB
 

Skicka oss din feedback

Vi är alltid intresserade av att veta vad du tycker om vår webbplats och vad du vill veta mer om inom naturvetenskapernas och teknikens didaktik.

Om du har förslag på områden, frågor om vår information eller något annat du vill tycka till om, mejla oss på natdid@liu.se, eller kontakta någon av NATDID:s medarbetare. Kontaktuppgifter hittar du på sidan Om NATDID.