Fördjupa dig i undervisning på vetenskaplig grund

Mer material och inspiration

Här kan du se en informationsvideo och läsa intervjuer med forskare, lärare och pedagoger som arbetar med naturvetenskapernas och teknikens didaktik. Utforska NATDID:s skriftserie, en fördjupning inom ämnesdidaktik med fokus på kemi, teknik, fysik och biologi. I vår avhandlingslista hittar du svenska doktorsavhandlingar inom naturvetenskapernas och teknikens didaktik. Vi listar också vetenskapliga tidskrifter på området med fritt tillgängliga artiklar. Längre ner hittar du länkar till resurscentrum inom naturvetenskap och teknik, och andra relevanta aktörer.

Utveckla undervisningen med stöd av tematisk analys - steg för steg

När man i förskola/skola planerar och utvecklar undervisning är en förutsättning att det genomförs på en vetenskaplig grund. Vad innebär det och hur kan man göra det på ett konkret sätt?

I denna video beskriver vi hur man med stöd av tematisk analys kan utveckla undervisningen på ett systematiskt och kontinuerligt sätt. Analysen hjälper till att sätta fokus på vad som sker i undervisningen, när det sker och varför det sker. Vi förklarar hur man steg för steg kan använda tematisk analys och ta stöd av forskning.

Forskning om undervisning i sexualitet, samtycke och relationer

De arbetar med naturvetenskapernas och teknikens didaktik

Intervjuer med forskare, lärare och pedagoger

Utforskande läsning väcker barns nyfikenhet för naturvetenskap

Jonna Larsson har med forskarkollegor, förskollärare och lärare utvecklat en modell där barns frågor om naturvetenskap väcks med stöd av bilderböcker. Hon beskriver att arbetet förändrade lärarnas syn på ämnet från svårt till kreativt och spännande.

Hon lyfter lärares röster i AI-debatten

Diskussionen om AI i skolan är livlig med många tyckare. Cornelia Linderoth vill genom sin forskning belysa lärares perspektiv på AI:s roll inom utbildning, med ett särskilt fokus på bedömning.

Forskning som utmanar synen på elevers intresse

I över 20 år har forskaren Anders Jidesjö studerat elevers attityder till naturvetenskapsämnena och teknik. I detta arbete har flera överraskande resultat framkommit, som både skapat debatt och väckt nya frågor om elevers intresse.

Biologididaktik för lärare

Omslag för publikation 'Biologididaktik för lärare: Exempel från forskning och skolpraktik'
Andreas Larsson, Andreas C. Göransson, Ammie Berglund (Redaktörskap) (2024)

Exempel från forskning och skolpraktik

Genom att göra nedslag i aktuell forskning och lärares undervisning är denna bok tänkt att ge inspiration, uppslag och idéer för utveckling av biologiundervisning. Boken innehåller åtta texter som bland annat tar upp: 

  • Undervisning för handlingskompetens och hållbart engagemang
  • Att undervisa om naturbaserade lösningar
  • Utomhusdidaktik
  • Naturvetenskap och visualisering
  • Att undervisa utifrån tröskelbegrepp
  • Omvandling av modeller i biologiundervisningen

Vid frågor om boken, kontakta Andreas Larsson, föreståndare för NATDID och en av redaktörerna för skriften. Läs biologididaktik för lärare

 

Kemikonferens summerad i bokform

Kemi för alla

Denna skrift innehåller sex artiklar med fokus på kemididaktik. De tar upp områden som kemisk bindning, språkutvecklande kemiundervisning, vardagsanknuten och relevant kemiundervisning, och mer abstrakta begrepp som kemins karaktär och didaktisk modellering av kemi. Artiklarna kommer från en konferens om kemididaktik, vars mål var att skapa en mötesplats för kemiundervisning mellan verksamma lärare och forskare i kemi-/NV-didaktik. Man ville även samla kunskapen från konferensen i en skrift som kan stötta lärare i att basera sin kemiundervisning på forskning. Vid frågor om skriften, kontakta Gunnar Höst, en av redaktörerna och medarbetare på NATDID. Läs Kemi för alla

Fler böcker i NATDID:s skriftserie

Avhandlingar inom naturvetenskapernas och teknikens didaktik

Hitta ämnesdidaktiska avhandlingar 

2024

2023

2022

2014 - 2021

2021

Cederqvist, Anne-Marie. Seeing the parts, understanding the whole - A technology education perspective on teaching and learning in processes of analysing and designing programmed technological solutions
Elkin Postila, Teresa., (O)ändligt vatten: En studie om hur förskolebarn som kännare engageras i samhälleliga miljöfrågor
Göransson, Andreas C., Crossing the threshold: Visualization design and conceptual understanding of evolution
Jahic Pettersson, Alma. Topsar och cellmembran: Kroppens näringsupptag i undervisning och elevtexter på mellanstadie
Larsson, Johanna. Trainee teacher identities in the discourses of physics teacher education: Going against the flow of university physics
Orraryd, Daniel. Making science come alive: Student-generated stop-motion animations in science education
Vinnervik, Peter. När lärare formar ett nytt ämnesinnehåll: Intentioner, förutsättningar och utmaningar med att införa programmering i skolan

2020

Berglund, Teresa. Student views of environmental, social and economic dimensions of sustainable development and their interconnectedness: A search for the holistic perspective in education for sustainable development
Euler, Elias. Learning physics with Controllable Worlds: Perspectives for examining and augmenting physics students' engagement with digital learning environments
Günther-Hanssen, Anna. Barn, naturvetenskap och könande processer i förskolan
Hofverberg, Anders. Motivation, students, and the classroom environment: exploring the role of Swedish students’ achievement goals in chemistry
Häggström, Margaretha. Estetiska erfarenheter i naturmöten. En fenomenologisk studie av upplevelser av skog, växtlighet och undervisning
Lunde, Torodd. Undersökande arbete i en laborativ tradition: Från implicita till explicita syften med praktiskt arbete i grundskolans senare del
Sjöberg, Marlene. Samtal om undervisning i naturvetenskap - Ämnesdidaktisk kollegial utveckling i lärarutbildning och lärarprofession
Vidal Carulla, Clara. Children's emergent chemistry in the preschool
Volkwyn, Trevor Stanton. Learning Physics through Transduction: A Social Semiotic Approach
Wiblom, Jonna. Cultivating humanity in science education: A capabilities approach to students' critical examination of public issues in science education

2019

Andersson, Johanna. Barns teckningar som utgångspunkt i det naturvetenskapliga samtalet
Bergnell, Anneli. Med kroppen som illustration: Hur förskolebarn prat-skapar naturvetenskap med hjälp av multimodala och kroppsförankrade förklaringar
Frejd, Johanna. Encountering evolution: Children's meaning-making processes in collaborative interactions
Karlsson, Annika. Det flerspråkiga NO-klassrummet : en studie om translanguaging som läranderesurs i ett NO-klassrum
Solli, Anne. Handling socio-scientific controversy: Students' reasoning through digital inquiry
Sundqvist, Pernilla. Förskolans teknikundervisning: vad och hur?
Uddling, Jenny. Textsamtalens möjligheter och begränsningar i språkligt heterogena fysikklassrum

2018

Bossér, Ulrika. Exploring the complexities of integrating socioscientific issues in science teaching
Buckley, Jeffrey. Investigating the role of spatial ability as a factor of human intelligence in technology education: Towards a causal theory of the relationship between spatial ability and STEM education
Einarsson, Elisabeth. Palaeoenvironments, palaeoecology and palaeobiogeography of Late Cretaceous (Campanian) faunas from the Kristianstad Basin, southern Sweden, with applications for science education
Lindfors, Maria. "Kunskap är vad du vet, och vet du inte kan du alltid googla!": elevers epistemic beliefs i naturvetenskaplig undervisningskontext
Olsson, Daniel. Student Sustainability Consciousness: Investigating Effects of Education for Sustainable Development in Sweden and Beyond
Thörne, Karin. Linguistic Challenges in Science Education A Classroom Study of Teachers’ and Students’ Use of Central Concepts in Genetics

2017

Andersson, Jan. Learning Physics Through Communication During Laboratory Work: An empirical study at upper secondary school
Areljung, Sofie. Utanför experimentlådan: kunskapsproduktion, tid och materia i förskolans naturvetenskapsundervisning
Bergqvist, Anna. Teaching and learning of chemical bonding models: Aspects of textbooks, students’ understanding and teachers’ professional knowledge
Bohlin, Gustav. Evolving germs – Antibiotic resistance and natural selection in education and public communication
Borg, Farhana. Caring for people and the planet: preschool children’s knowledge and practices of sustainability
Edstrand, Emma. Learning to reason in environmental education: Digital tools, access points to knowledge and science literacy
Eliasson, Nina. Att kommunicera skolans naturvetenskap: ett genusperspektiv på elevers deltagande i gemensam och enskild kommunikation
Gómez, Maria. Teachers’ assessment and grading practices in upper secondary science classrooms in Sweden - The teachers’ and students’ Perspectives
Knekta, Eva. Motivational aspects of test-taking: measuring test-taking motivation in Swedish national test contexts
Kramming, Kajsa. Miljökollaps eller hållbar framtid? Hur gymnasieungdomar uttrycker sig om miljöfrågor
Leden, Lotta. Black & white or shades of grey. Teachers’ perspectives on the role of nature of science in compulsory school science teaching
Ünsal, Zeynep. Bilingual Students’ Learning in Science: Language, Gestures and Physical Artefacts

2016

Hellgren, Jenny Maria. Students as scientists. A study of motivation in the science classroom
Kontio, Janne. Auto mechanics in english language use and classroom identity work
Larsson, Jonna. När fysik blir lärområde i förskolan
Persson, Tomas. De naturvetenskapliga ämnesspråken. De naturvetenskapliga uppgifterna i och elevers resultat från TIMSS 2011 år 8
Ståhl, Marie. Kemiämnets normer och värden. Diskursanalytiska studier av nationella prov i kemi och tillhörande elevtexter
Walan, Susanne. From doing to learning - Inquiry- and context-based science education in primary school
Westman, Anna-Karin. Meningsskapande möten i det naturvetenskapliga klassrummet

2015

Anker-Hansen, Jens. Assessing scientific literacy as participation in civic practices. Affordances and constraints for developing a practice for authentic classroom assessment of argumentation, source critique and decision-making
Axell, Cecilia. Barnlitteraturens tekniklandskap. En didaktisk vandring från Nils Holgersson till Pettson och Findus
Berne, Birgitta. Naturvetenskap möter etik. En klassrumsstudie av elevers diskussioner om samhällsfrågor relaterade till bioteknik
Björkholm, Eva. Konstruktioner som fungerar. En studie av teknikkunnande i de tidiga skolåren
Broman, Karolina. Chemistry: Content, context and choices. Towards students' higher order problem solving in upper secondary school
Caiman, Cecilia. Naturvetenskap i tillblivelse - barns meningsskapande kring biologisk mångfald och en hållbar framtid
Christenson, Nina. Socioscientific argumentation - Aspects of content and structure
Grandahl, Maria. Prevention of Human Papillomavirus in a school-based setting
Hartell, Eva. Assidere Necesse Est. Necessities and complexities regarding teachers' assessment practices in technology education
Hasslöf, Helen. "The educational challenge in 'education for sustainable development': Qualification, social change and the political"
Johansson, Helena. Mathematical reasoning: In physics and real-life contexts
Lindahl, Camilla. Tecken av betydelse. En studie om dialog i ett multimodalt, teckenspråkigt tvåspråkigt NO-klassrum
Ottander, Katarina. Gymnasieelevers diskussioner utifrån hållbar utveckling. Meningsskapande, naturskapande, demokratiskapande
Ribeck, Judy. Steg för steg. Naturvetenskapligt ämnesspråk som räknas
Rocksén, Miranda. Reasoning in a science classroom
Rolandsson Lennart, Programmed or not: A study about programming teachers’ beliefs and intentions in relation to curriculum
Serder, Margareta. Möten med Pisa. Kunskapsmätning som samspel mellan elever och provuppgifter i och om naturvetenskap

2014

Anderhag, Per. Taste for science: How can teaching make a difference for students' interest in science?
Bursjöö, Ingela. Utbildning för hållbar utveckling från en lärarhorisont: Sammanhang, kompetenser och samarbete
Ferlin, Maria. Biologisk mångfald i läroböcker i biologi
Hansson, Petra. Text, place and mobility: Investigations of outdoor education, ecocriticism and environmental meaning making
Hedefalk, Maria. Förskola för hållbar utveckling. Förutsättningar för barns utveckling av handlingskompetens för hållbar utveckling
Hippkiss, Anna Maria. Klassrummets semiotiska resurser. En språkdidaktisk studie av skolämnena hem- och konsumentkunskap, kemi och biologi
Kouns Maria, Beskriv med ord: Fysiklärare utvecklar språkinriktad undervisning på gymnasiet
Norström Per, Technological knowledge and technology education
Rudsberg, Karin. Elevers lärande i argumentativa diskussioner om hållbar utveckling
Sund, Louise. Om global etik i miljö- och hållbarhetsutbildningens policy och praktik
Torbjörnsson, Tomas. Solidaritet och utbildning för hållbar utveckling. En studie av förväntningar på och förutsättningar för miljömoraliskt lärande i den svenska gymnasieskolan

Vi hjälper dig i letandet

Här finns länkar till svenska doktorsavhandlingar om naturvetenskapernas och teknikens didaktik som handlar om skolan eller förskolan. Vi bevakar nya avhandlingar med hjälp av sökord i databaser. Har vi missat en avhandling som borde vara med i listan? Hör av dig till Gunnar Höst, gunnar.host@liu.se.

Tidskrifter inom naturvetenskapernas och teknikens didaktik

Här ges ett urval av tidskrifter på området

Ämnesövergripande tidskrifter

Biologi

Kemi

Fysik

Teknik

Så har vi valt tidskrifter

Vi har valt tidskrifter med relevant innehåll som har ett gott anseende bland forskare. I första hand har vi valt tidskrifter där alla artiklar är fritt tillgängliga. I några fall har vi även tagit med tidskrifter där bara vissa artiklar är fritt tillgängliga. För dessa tidskrifter går det oftast att filtrera så att bara de fritt tillgängliga artiklarna visas.

Alla tidskrifterna i listan låter sina artiklar granskas av andra forskare, något som kallas referentgranskning eller “peer review”. Det är ett grundläggande krav för att en tidskrift ska räknas som vetenskaplig.

Ett annat tecken på kvalitet som vi tagit viss hänsyn till är om tidskriften är med i olika databaser över vetenskapliga tidskrifter. För att komma med i dessa databaser behöver en tidskrift gå igenom någon form av kvalitetsgranskning.

Bevaka en tidskrift

Det kan vara svårt att hitta rätt bland forskning. Ett sätt kan vara att bevaka någon tidskrift inom områden som du är intresserad av. Här finns en lista med ett urval av tidskrifter inom naturvetenskapernas och teknikens didaktik. Listan innehåller både ämnesövergripande och ämnesspecifika tidskrifter, och de flesta är fritt tillgängliga.

Resurscentrum och andra aktörer

Hitta fler resurser

Nationella resurscentrum

  • Bioresurs, Nationellt resurscentrum för biologiundervisning (Uppsala universitet) bioresurs.uu.se
  • CETIS, Nationellt resurscentrum för teknikundervisning i skolan (Linköpings universitet) liu.se/cetis
  • KRC, Kemilärarnas resurscentrum (Stockholms universitet) su.se/kemilararnas-resurscentrum
  • NCM, Nationellt centrum för matematikutbildning (Göteborgs universitet) ncm.gu.se
  • NRCF, Nationellt resurscentrum för fysik (Lunds universitet) nrcf.lu.se

Skolmyndigheter

Organisationer

Här har vi samlat fler nationella resurscentrum inom naturvetenskapsämnena och teknik. Vi tipsar även om relevanta skolmyndigheter och organisationer.

Vad vill du veta mer om?

Lågstadieelev tittar på mossa genom lupp.
  Fotograf: Peter Holgersson AB

Skicka oss din feedback

Vi är alltid intresserade av att veta vad du tycker om vår webbplats och vad du vill veta mer om inom naturvetenskapernas och teknikens didaktik.

Om du har förslag på områden, frågor om vår information eller något annat du vill tycka till om, mejla oss på natdid@liu.se, eller kontakta någon av NATDID:s medarbetare. Kontaktuppgifter hittar du på sidan Om NATDID.