Fördjupa dig i undervisning på vetenskaplig grund
Utveckla undervisningen med stöd av tematisk analys - steg för steg
När man i förskola/skola planerar och utvecklar undervisning är en förutsättning att det genomförs på en vetenskaplig grund. Vad innebär det och hur kan man göra det på ett konkret sätt?
I denna video beskriver vi hur man med stöd av tematisk analys kan utveckla undervisningen på ett systematiskt och kontinuerligt sätt. Analysen hjälper till att sätta fokus på vad som sker i undervisningen, när det sker och varför det sker. Vi förklarar hur man steg för steg kan använda tematisk analys och ta stöd av forskning.
Forskning om undervisning i sexualitet, samtycke och relationer
De arbetar med naturvetenskapernas och teknikens didaktik
Biologididaktik för lärare
Exempel från forskning och skolpraktik
Genom att göra nedslag i aktuell forskning och lärares undervisning är denna bok tänkt att ge inspiration, uppslag och idéer för utveckling av biologiundervisning. Boken innehåller åtta texter som bland annat tar upp:
- Undervisning för handlingskompetens och hållbart engagemang
- Att undervisa om naturbaserade lösningar
- Utomhusdidaktik
- Naturvetenskap och visualisering
- Att undervisa utifrån tröskelbegrepp
- Omvandling av modeller i biologiundervisningen
Vid frågor om boken, kontakta Andreas Larsson, föreståndare för NATDID och en av redaktörerna för skriften. Läs biologididaktik för lärare
Kemikonferens summerad i bokform
Kemi för alla
Denna skrift innehåller sex artiklar med fokus på kemididaktik. De tar upp områden som kemisk bindning, språkutvecklande kemiundervisning, vardagsanknuten och relevant kemiundervisning, och mer abstrakta begrepp som kemins karaktär och didaktisk modellering av kemi. Artiklarna kommer från en konferens om kemididaktik, vars mål var att skapa en mötesplats för kemiundervisning mellan verksamma lärare och forskare i kemi-/NV-didaktik. Man ville även samla kunskapen från konferensen i en skrift som kan stötta lärare i att basera sin kemiundervisning på forskning. Vid frågor om skriften, kontakta Gunnar Höst, en av redaktörerna och medarbetare på NATDID. Läs Kemi för alla
Fler böcker i NATDID:s skriftserie
Antologier med olika teman
Ytterligare sex upplagor finns av NATDID:s skriftserie.
- Teknikdidaktisk forskning - bidrag från en forskningsmiljö
- Forum för forskningsbaserad NT-undervisning: Bidrag från konferensen FobasNT 2019
- Animerad kemi: Elever i grundskolans tidiga år förklarar kemiska samband
- Från forskning till fysikundervisning: Bidrag från en konferens 2018 arrangerad av Nationellt Resurscentrum för Fysik
- Forum för forskningsbaserad NT-undervisning: Bidrag från konferensen FobasNT 2018
- Från forskning till fysikundervisning: Bidrag från konferens 2016 arrangerad av Nationellt Resurscentrum för Fysik
Avhandlingar inom naturvetenskapernas och teknikens didaktik
Hitta ämnesdidaktiska avhandlingar
2024
Svenningsson, Johan. Having an attitude toward technology: Rethinking PATT studies from a theoretical perspective to study students’ attitudes toward technology
Varg, Lina. Fröken är lik sin fröken: Om vad som påverkar lärares didaktiska vägval och formar NO-undervisningen på mellanstadiet
Karlström, Matti. Didaktisk modellering av lärarstudenters reflektiva praktik vid planering av undervisning i naturvetenskap
2023
Samuelsson, Christopher Robin. Resourceful students: Engaging students in active and systematic investigations in laboratories involving thermal phenomena
Larsson, Andreas. Metaphor in Mind: Programming Teachers' Knowledge and Beliefs in Action
Stenlund, Jörgen. Visualizing the abyss of time: Students’ interpretation of visualized deep evolutionary time
Axelsson, Feyza. Study guidance practices in science with Turkish speaking recently arrived pupils: A study focusing on scaffolding and meaning making
Planting-Bergloo, Sara. Becomings of Swedish secondary sexuality education: Enactments in natural science subjects and interdisciplinary teaching about pornography
Claesson, Lena. Remote laboratories in STEM education: Strategies and methods for implementation
Hamnell-Pamment, Ylva. Sensemaking in chemistry at upper secondary school
Otterborn, Anna. Det bästa av två världar: Förskollärares arbete med digitala och analoga resurser i förskolans STEM-undervisning
2022
Nordlöf, Charlotta. Lärares transformering av teknikämnet: Om lärares attityder till ämnet och syn på teknisk kunskap i teknikundervisningen
Boström, Johan. Att möjliggöra tekniklärande i konstruktionsaktiviteter: En aktionsforskningsstudie i förskolan
Biström, Elin. Creating sustainable citizens?: constructions of sustainable development in textbooks
Westlund, Elin. Drawing Science: Visual Content Formation in Young Students' Multimodal Science Compositions
Eriksson, Elin. Undervisning med stöd av förproducerade material: Ett närmande av naturvetenskap i förskolan
von Hausswolff, Kristina. Practical thinking in programming education: Novices learning hands-on
Patron, Emelie. Exploring the role that visual representations play when teaching and learning chemical bonding: An approach built on social semiotics and phenomenography
2014 - 2021
2021
Cederqvist, Anne-Marie. Seeing the parts, understanding the whole - A technology education perspective on teaching and learning in processes of analysing and designing programmed technological solutions
Elkin Postila, Teresa., (O)ändligt vatten: En studie om hur förskolebarn som kännare engageras i samhälleliga miljöfrågor
Göransson, Andreas C., Crossing the threshold: Visualization design and conceptual understanding of evolution
Jahic Pettersson, Alma. Topsar och cellmembran: Kroppens näringsupptag i undervisning och elevtexter på mellanstadie
Larsson, Johanna. Trainee teacher identities in the discourses of physics teacher education: Going against the flow of university physics
Orraryd, Daniel. Making science come alive: Student-generated stop-motion animations in science education
Vinnervik, Peter. När lärare formar ett nytt ämnesinnehåll: Intentioner, förutsättningar och utmaningar med att införa programmering i skolan
2020
Berglund, Teresa. Student views of environmental, social and economic dimensions of sustainable development and their interconnectedness: A search for the holistic perspective in education for sustainable development
Euler, Elias. Learning physics with Controllable Worlds: Perspectives for examining and augmenting physics students' engagement with digital learning environments
Günther-Hanssen, Anna. Barn, naturvetenskap och könande processer i förskolan
Hofverberg, Anders. Motivation, students, and the classroom environment: exploring the role of Swedish students’ achievement goals in chemistry
Häggström, Margaretha. Estetiska erfarenheter i naturmöten. En fenomenologisk studie av upplevelser av skog, växtlighet och undervisning
Lunde, Torodd. Undersökande arbete i en laborativ tradition: Från implicita till explicita syften med praktiskt arbete i grundskolans senare del
Sjöberg, Marlene. Samtal om undervisning i naturvetenskap - Ämnesdidaktisk kollegial utveckling i lärarutbildning och lärarprofession
Vidal Carulla, Clara. Children's emergent chemistry in the preschool
Volkwyn, Trevor Stanton. Learning Physics through Transduction: A Social Semiotic Approach
Wiblom, Jonna. Cultivating humanity in science education: A capabilities approach to students' critical examination of public issues in science education
2019
Andersson, Johanna. Barns teckningar som utgångspunkt i det naturvetenskapliga samtalet
Bergnell, Anneli. Med kroppen som illustration: Hur förskolebarn prat-skapar naturvetenskap med hjälp av multimodala och kroppsförankrade förklaringar
Frejd, Johanna. Encountering evolution: Children's meaning-making processes in collaborative interactions
Karlsson, Annika. Det flerspråkiga NO-klassrummet : en studie om translanguaging som läranderesurs i ett NO-klassrum
Solli, Anne. Handling socio-scientific controversy: Students' reasoning through digital inquiry
Sundqvist, Pernilla. Förskolans teknikundervisning: vad och hur?
Uddling, Jenny. Textsamtalens möjligheter och begränsningar i språkligt heterogena fysikklassrum
2018
Bossér, Ulrika. Exploring the complexities of integrating socioscientific issues in science teaching
Buckley, Jeffrey. Investigating the role of spatial ability as a factor of human intelligence in technology education: Towards a causal theory of the relationship between spatial ability and STEM education
Einarsson, Elisabeth. Palaeoenvironments, palaeoecology and palaeobiogeography of Late Cretaceous (Campanian) faunas from the Kristianstad Basin, southern Sweden, with applications for science education
Lindfors, Maria. "Kunskap är vad du vet, och vet du inte kan du alltid googla!": elevers epistemic beliefs i naturvetenskaplig undervisningskontext
Olsson, Daniel. Student Sustainability Consciousness: Investigating Effects of Education for Sustainable Development in Sweden and Beyond
Thörne, Karin. Linguistic Challenges in Science Education A Classroom Study of Teachers’ and Students’ Use of Central Concepts in Genetics
2017
Andersson, Jan. Learning Physics Through Communication During Laboratory Work: An empirical study at upper secondary school
Areljung, Sofie. Utanför experimentlådan: kunskapsproduktion, tid och materia i förskolans naturvetenskapsundervisning
Bergqvist, Anna. Teaching and learning of chemical bonding models: Aspects of textbooks, students’ understanding and teachers’ professional knowledge
Bohlin, Gustav. Evolving germs – Antibiotic resistance and natural selection in education and public communication
Borg, Farhana. Caring for people and the planet: preschool children’s knowledge and practices of sustainability
Edstrand, Emma. Learning to reason in environmental education: Digital tools, access points to knowledge and science literacy
Eliasson, Nina. Att kommunicera skolans naturvetenskap: ett genusperspektiv på elevers deltagande i gemensam och enskild kommunikation
Gómez, Maria. Teachers’ assessment and grading practices in upper secondary science classrooms in Sweden - The teachers’ and students’ Perspectives
Knekta, Eva. Motivational aspects of test-taking: measuring test-taking motivation in Swedish national test contexts
Kramming, Kajsa. Miljökollaps eller hållbar framtid? Hur gymnasieungdomar uttrycker sig om miljöfrågor
Leden, Lotta. Black & white or shades of grey. Teachers’ perspectives on the role of nature of science in compulsory school science teaching
Ünsal, Zeynep. Bilingual Students’ Learning in Science: Language, Gestures and Physical Artefacts
2016
Hellgren, Jenny Maria. Students as scientists. A study of motivation in the science classroom
Kontio, Janne. Auto mechanics in english language use and classroom identity work
Larsson, Jonna. När fysik blir lärområde i förskolan
Persson, Tomas. De naturvetenskapliga ämnesspråken. De naturvetenskapliga uppgifterna i och elevers resultat från TIMSS 2011 år 8
Ståhl, Marie. Kemiämnets normer och värden. Diskursanalytiska studier av nationella prov i kemi och tillhörande elevtexter
Walan, Susanne. From doing to learning - Inquiry- and context-based science education in primary school
Westman, Anna-Karin. Meningsskapande möten i det naturvetenskapliga klassrummet
2015
Anker-Hansen, Jens. Assessing scientific literacy as participation in civic practices. Affordances and constraints for developing a practice for authentic classroom assessment of argumentation, source critique and decision-making
Axell, Cecilia. Barnlitteraturens tekniklandskap. En didaktisk vandring från Nils Holgersson till Pettson och Findus
Berne, Birgitta. Naturvetenskap möter etik. En klassrumsstudie av elevers diskussioner om samhällsfrågor relaterade till bioteknik
Björkholm, Eva. Konstruktioner som fungerar. En studie av teknikkunnande i de tidiga skolåren
Broman, Karolina. Chemistry: Content, context and choices. Towards students' higher order problem solving in upper secondary school
Caiman, Cecilia. Naturvetenskap i tillblivelse - barns meningsskapande kring biologisk mångfald och en hållbar framtid
Christenson, Nina. Socioscientific argumentation - Aspects of content and structure
Grandahl, Maria. Prevention of Human Papillomavirus in a school-based setting
Hartell, Eva. Assidere Necesse Est. Necessities and complexities regarding teachers' assessment practices in technology education
Hasslöf, Helen. "The educational challenge in 'education for sustainable development': Qualification, social change and the political"
Johansson, Helena. Mathematical reasoning: In physics and real-life contexts
Lindahl, Camilla. Tecken av betydelse. En studie om dialog i ett multimodalt, teckenspråkigt tvåspråkigt NO-klassrum
Ottander, Katarina. Gymnasieelevers diskussioner utifrån hållbar utveckling. Meningsskapande, naturskapande, demokratiskapande
Ribeck, Judy. Steg för steg. Naturvetenskapligt ämnesspråk som räknas
Rocksén, Miranda. Reasoning in a science classroom
Rolandsson Lennart, Programmed or not: A study about programming teachers’ beliefs and intentions in relation to curriculum
Serder, Margareta. Möten med Pisa. Kunskapsmätning som samspel mellan elever och provuppgifter i och om naturvetenskap
2014
Anderhag, Per. Taste for science: How can teaching make a difference for students' interest in science?
Bursjöö, Ingela. Utbildning för hållbar utveckling från en lärarhorisont: Sammanhang, kompetenser och samarbete
Ferlin, Maria. Biologisk mångfald i läroböcker i biologi
Hansson, Petra. Text, place and mobility: Investigations of outdoor education, ecocriticism and environmental meaning making
Hedefalk, Maria. Förskola för hållbar utveckling. Förutsättningar för barns utveckling av handlingskompetens för hållbar utveckling
Hippkiss, Anna Maria. Klassrummets semiotiska resurser. En språkdidaktisk studie av skolämnena hem- och konsumentkunskap, kemi och biologi
Kouns Maria, Beskriv med ord: Fysiklärare utvecklar språkinriktad undervisning på gymnasiet
Norström Per, Technological knowledge and technology education
Rudsberg, Karin. Elevers lärande i argumentativa diskussioner om hållbar utveckling
Sund, Louise. Om global etik i miljö- och hållbarhetsutbildningens policy och praktik
Torbjörnsson, Tomas. Solidaritet och utbildning för hållbar utveckling. En studie av förväntningar på och förutsättningar för miljömoraliskt lärande i den svenska gymnasieskolan
Vi hjälper dig i letandet
Tidskrifter inom naturvetenskapernas och teknikens didaktik
Här ges ett urval av tidskrifter på området
Ämnesövergripande tidskrifter
Biologi
Kemi
Fysik
Teknik
Så har vi valt tidskrifter
Vi har valt tidskrifter med relevant innehåll som har ett gott anseende bland forskare. I första hand har vi valt tidskrifter där alla artiklar är fritt tillgängliga. I några fall har vi även tagit med tidskrifter där bara vissa artiklar är fritt tillgängliga. För dessa tidskrifter går det oftast att filtrera så att bara de fritt tillgängliga artiklarna visas.
Alla tidskrifterna i listan låter sina artiklar granskas av andra forskare, något som kallas referentgranskning eller “peer review”. Det är ett grundläggande krav för att en tidskrift ska räknas som vetenskaplig.
Ett annat tecken på kvalitet som vi tagit viss hänsyn till är om tidskriften är med i olika databaser över vetenskapliga tidskrifter. För att komma med i dessa databaser behöver en tidskrift gå igenom någon form av kvalitetsgranskning.
Bevaka en tidskrift
Resurscentrum och andra aktörer
Hitta fler resurser
Nationella resurscentrum
- Bioresurs, Nationellt resurscentrum för biologiundervisning (Uppsala universitet) bioresurs.uu.se
- CETIS, Nationellt resurscentrum för teknikundervisning i skolan (Linköpings universitet) liu.se/cetis
- KRC, Kemilärarnas resurscentrum (Stockholms universitet) su.se/kemilararnas-resurscentrum
- NCM, Nationellt centrum för matematikutbildning (Göteborgs universitet) ncm.gu.se
- NRCF, Nationellt resurscentrum för fysik (Lunds universitet) nrcf.lu.se
Skolmyndigheter
Vad vill du veta mer om?
Skicka oss din feedback
Vi är alltid intresserade av att veta vad du tycker om vår webbplats och vad du vill veta mer om inom naturvetenskapernas och teknikens didaktik.
Om du har förslag på områden, frågor om vår information eller något annat du vill tycka till om, mejla oss på natdid@liu.se, eller kontakta någon av NATDID:s medarbetare. Kontaktuppgifter hittar du på sidan Om NATDID.