LiU Game Awards

Tävlingen anordnas för att lyfta fram de kreativa och unika studentprojekt som utvecklas under utbildningen på ingenjörsprogrammen vid LiU, och för att skapa synlighet mot både spelindustrin och den bredare mjukvaruindustrin.

Tävlingen

LiU Game Awards uppstod 2010 då Tomas Ahlström, East Sweden Game, och Erik Berglund, universitetslektor vid LiU, ville uppmärksamma de spelprojekt som skapades under kursen TDDD23, "spelprogrammering" vid Linköpings universitet.

Första året deltog 23 personer, med åren har den siffran ökat.

Prisutdelningen fortsatte att genomföras år efter år och ju längre tiden gick, desto fler talare anslöt. I takt med ökningen byttes de mindre lokalerna ut mot större och publiken ökade. Sedan 2023 går tävlingen under namnet LiU Game Awards.

Studenter som under året utvecklat ett spel på LiU söker själva till tävlingen. Av de sökande väljs tio finalister ut. Vinnaren krönas sedan genom en omröstning. I samband med prisceremonin anordnas möjlighet för allmänheten att prova spelen från årets tävling.

Det prestigefyllda förstapriset är ett stipendium på 10 000 kronor, som ska användas för att färdigställa och lansera det vinnande spelet.

De tre bästa finalisterna får välja varsin spelkonsol, sponsrade av en hemlig sponsor. Alla finalister får dessutom kostnadsfri rådgivning från East Sweden Game och en gratis plats i ESG co-working space.

Liu Game Awards 2024

När?

Den 21/11 kl. 16:00 - 18:00.

Var?

East Sweden Game, Fridtunagatan 24, en trappa upp.

Testa spelen

Speltesten hålls i samband med Atomic Cafe den 22 till 23 november. Atomic Café är ett evenemang som anordnas av East Sweden Game.

Många studenter har arbetat med sina spelprojekt genom flera kurser och fått erfarenhet inom både teknik och design, samtidigt som de drivit en långsiktig mjukvaruutveckling, precis som i industrin.
Erik Berglund, Universitetslektor

Finalister 2024

Årets finalister utgörs av studenter från följande program:
 
MatNat, Matematik, masterprogram 
Fachhochschule Nordwestschweiz - ERASMUS (utbytesstudent)
Civilingenjör i medieteknik
Civilingenjör i datateknik
Civilingenjör i mjukvaruteknik 
Civilingenjör i industriell ekonomi

Orbital Deployment

Wilhelm Björkström, Emil Wallberg, Theodor Östling

Fotograf: Wilhelm Björkström, Emil Wallberg, Theodor Östling

Orbital Deployment

Wilhelm Björkström, Emil Wallberg, Theodor Östling

Instant Ratification

Beatrice Söderqvist

Fotograf: Beatrice Söderqvist

Instant Ratification

Beatrice Söderqvist

Cheddar Chase

Marcus Sjöblom, Rasmus Svala

Fotograf: Marcus Sjöblom, Rasmus Svala

Cheddar Chase

Marcus Sjöblom, Rasmus Svala

Whispering Woods

Dominic Obrecht

Fotograf: Dominic Obrecht

Whispering Woods

Dominic Obrecht

Car Nudge

Anton Nilsson, Jonatan Larsson

Fotograf: Anton Nilsson, Jonatan Larsson

Car Nudge

Anton Nilsson, Jonatan Larsson

Frozen Depths

Liam Andersson, Joakim Lundqvist

Fotograf: Liam Andersson, Joakim Lundqvist

Frozen Depths

Liam Andersson, Joakim Lundqvist

Travelers Rest

Jakob Söderström

Fotograf: Jakob Söderström

Travelers Rest

Jakob Söderström

ARENA OF OBLIVION

Ivar Gavelin

Fotograf: Ivar Gavelin

ARENA OF OBLIVION

Ivar Gavelin

Zombie Game

Erik Lundberg, Thor Fernholm

Fotograf: Erik Lundberg, Thor Fernholm

Zombie Game

Erik Lundberg, Thor Fernholm

EZCAPE

Lucas Jonsson

EZCAPE

Lucas Jonsson

Kursen

TDDD23 - Spelprogrammering

Hela kursen är utformad för att hjälpa studenter skapa unika portföljprojekt, som de sedan kan använda när de till exempel söker exjobb eller vill komma in i industrin.

Design och programmering av datorspel

Inom spelindustrin är det särskilt viktigt att kunna visa upp egna projekt som är färdiga, polerade och klara, vilket kan leda till exjobb och ett roligt och givande avslut på examen. 

Det finns flera spelstudios i Linköping som startat i kursen, och spel som utvecklats där har lanserats på plattformar som Steam, Nintendo Switch, PlayStation och Xbox. Många studenter som gått spelkurser på LiU arbetar nu inom spelindustrin på olika platser.  

Att driva projekt där man strävar efter att produkten ska kännas bra gör en till en duktig programmerare. En annan fördel med spelutveckling är att det ofta blir naturligt att vilja fortsätta utveckla sitt spelprojekt under en längre tid, vilket ger värdefull erfarenhet som programmerare. 

Spelutveckling involverar både design, användarvänlighet och teknisk komplexitet, och man får arbeta med alla dessa delar för att skapa ett bra spel. Att testa med användare och förbättra produkten är centralt i utvecklingen, och det gör man mycket när man driver ett spelprojekt. 

Många industrier uppskattar att personer arbetat med spelutveckling, även utanför spelbranschen, eftersom det främjar teknisk kompetens i
kombination med design.

Läs mer om kursen här.





Det är bra att studenter driver egna långsiktiga projekt som en del av sin utbildning. Det ger ovärderliga erfarenheter, och spelutvecklande studenter är eftertraktade och ses ofta som mycket kompetenta.
Erik Berglund, Universitetslektor