Medieteknik och AI är för dig som vill lära dig utveckla tekniken bakom nästa generations digitala medier. Här får du utforska din kreativitet med hjälp av artificiell intelligens, datorgrafik, programmering och visualisering för att skapa innovativa lösningar med användaren i fokus.

Civilingenjör i medieteknik och AI

HT 2025 / Helfart / Norrköping

Du överöses dagligen med information som i ökande takt skapats med hjälp av artificiell intelligens, AI. Välj en utbildning som ger dig chansen att sitta i förarsätet och forma tekniken. Medieteknik och AI är en utbildning med bred bas i matematik, programmering och informationsteknik. Du får dessutom kunskap om utformning och utveckling av digitala medier såsom ljud- och bildteknik, 3D-grafik, spel, visualisering, XR-teknik (virtuell och förstärkt verklighet) och interaktion mellan människa och teknik. Klassiska metoder kombineras med AI-verktyg som du lär dig både att använda och att bygga från grunden. Genom projektarbeten utvecklar du förmågan att samarbeta och kommunicera effektivt och får ofta chansen att arbeta kreativt och i många fall utifrån egna intressen.

Under utbildningens senare del specialiserar du dig genom att välja från ett brett utbud av kurser. Framför allt väljer du vilket eller vilka medietekniska områden du vill fördjupa dig i. Utöver detta kan du också välja att bredda din kunskap inom angränsande områden, exempelvis juridik, ekonomi eller projektledning. Det finns även möjlighet att studera utomlands vid något av våra partneruniversitet.

Sista terminen gör du examensarbete och får använda alla dina nya kunskaper och färdigheter. Du kan exempelvis välja att utforska tekniska lösningar för något av de många företag i regionen som söker kompetenser inom medieteknik och AI. Många har också fått göra examensarbete hos framstående företag och organisationer såsom Electronic Arts och NASA.  Andra väljer att genomföra sitt projekt på uppdrag av någon av våra forskare inom medieteknik och AI.

Nära forskningen på Sveriges vackraste campus

Utbildningen ges huvudsakligen på Campus Norrköping som ligger mitt i centrum och ofta beskrivs som Sveriges vackraste campus. Här får du nära till ett vibrerande kultur-, idrotts- och nöjesliv. På campus pågår dessutom världsledande forskning inom visuell informationsteknik. Här samlas framstående forskare från hela världen som även undervisar på programmet Medieteknik och AI. Ju senare i programmet en kurs ligger, desto mer av den forskningen kommer märkas. Det finns också ett nära samarbete med Norrköpings visualiseringscenter C med tillgång till häftiga miljöer för laborationer och projekt. Ibland får studentprojekt en plats i deras utställningsmiljö och vi delar XR-utrustning och en dom-teater med drygt 100 sittplatser där du kan utveckla interaktionsteknik, film eller visualisering.
Visa mer Visa mindre

Tidigare studenter berättar

"Jag gillar kombinationen av grafik och matematik"

Alumnen Rebecca Cedermalm gillar kombinationen av grafik och matematik. Efter examen gjorde hon karriär utomlands men är nu tillbaka i Sverige som mjukvaruingenjör på Simplygon.

Emil Axelsson och Tomas Forsyth Rosin utanför entré till Linköpings universitet i Norrköping

Vänskapen banade väg för karriären

Tomas Forsyth Rosin är utvecklare på Spotify, och Emil Axelsson jobbar med liknande saker på Apple. De blev oskiljaktiga vänner på civilingenjörsutbildningen i medieteknik vid Linköpings universitet.

"Medieteknik är skapande, både visuellt och tekniskt"

Nathalie Ek blev som student erbjuden ett examensarbete på spelföretaget Dice, ett exjobb som sedan ledde vidare till anställning som software enigneer / ux designer på samma företag. 

Bild på LiU-alumnerna från ftrack som vann en teknisk Oscar

De förbättrade filmindustrin och fick en teknisk Oscar

Svenska Ftrack med LiU-alumnerna Fredrik Limsäter, Björn Rydahl och Mattias Lagergren i spetsen har vunnit en teknisk Oscar för sitt projekthanteringsverktyg – ett verktyg som förbättrat filmindustrin.

Röster om programmet

”Jag har alltid känt att jag kommer framåt”

Studenten Anna Furugård berättar varför om hon valde civilingenjörsprogrammet i medieteknik, hur det är att plugga i Norrköping och vad hon vill jobba med efter examen.

Jenny vill kombinera matte och design

Hur är det att läsa medieteknik vid LiU, och hur skiljer sig programmet från andra ingenjörsutbildningar? Studenten Jenny Rudemo berättar.

Karriär och framtid

Som civilingenjör i Medieteknik och AI får du unik kompetens att utveckla ny teknik som sätter människan i fokus. Med grund inom matematik och teori kan du sätta dig in i avancerad forskning och nya verktyg. Teknikorienterade ämnen är centrala i utbildningen men även med inslag av perception, interaktionsdesign och användarupplevelse. Efter utbildningen står du därför inför en bred och varierad arbetsmarknad, både nationellt och internationellt. Exempel på användningsområden är spelutveckling, design och utveckling av webbportaler och gränssnitt, visuell analys av data, vetenskapskommunikation, men också interaktiva medier och filmproduktion. Blandningen mellan kreativitet och teknisk kompetens gör att du kan få inspirerande arbeten och ta ledande roller i framtidens informationssamhälle. 

Utbildningens balans mellan människa och teknik gör även att du kommer kunna arbeta på olika nivåer, utifrån dina intressen. Det kan vara att gräva ner dig i den matematiska grunden för komplexa specialeffekter i spel och film, utveckla nya AI-algoritmer, att projektleda och guida andra eller bli entreprenör inom nästa generation visuella digitala medier. Tidigare studenter arbetar till exempel med datorspelsutveckling, specialeffekter i Hollywoodfilmer, medicinsk visualisering, 3D-kartor eller bildbehandling och bildanalys för brottsbekämpning. Hela sex tidigare studenter har varit med och delat på fem tekniska Oscars för bidrag inom filmbranschen och andra har blivit uppmärksammade för spelsuccéer, spetsforskning och virtuella rymdresor. Några har också valt att doktorera för att sedan forska vidare inom sitt favoritområde.

Illustration teknik

Hitta din ingenjörsutbildning vid LiU!

Vad gör en ingenjör? Läs mer om yrket och om våra ingenjörsprogram.

Det här läser du

Ämnesöversikt år 1-3

Matematik 29%
Fysik 6%
Digital gestaltning 8%
Datavetenskap 26%
Datateknik 7%
Elektroteknik 12%
Kommunikation och ledarskap 3%
Kandidatarbete 9%

Detaljerad information år 1-3

I vår Studieinfo-databas hittar du detaljerad information om alla kurser som ingår i programmet, litteratur, kunskapsmål och examenskrav.

Plugga i Norrköping och hitta boende med bostadsgaranti

Utlandsstudier inom programmet

Liknande program