FORSKNING

För närvarande är min forskning kopplad till följande områden;

  • Webbkamerabaserade röreselspel. Utveckling av bildbehandlingsalgoritmer, återkoppling, speldesign och spelmekanismer som tillsammans skapar framgångsrika lösningar för full-kroppsbaserade rörelsespel för spel och hälsa. 
  • Hur ska man designa serious-games som lär ut genom underhållning. Aspekter av speldesign och spelmekanismer som leder till långvarig framgångsrik inlärning genom spel.
  • Generativa ansatser för production av innehåll i spel och för fysiska produkter. Kreativt kodande och automatisering i ideprocessen. Hybridansatser till kodbaserad kreativitet och design. 

 

UNDERVISNING

Min undervisning vid LiU är inriktad på spel-, mobil- och webbprogrammering. Jag undervisar även programmering och generativ design.

Publikationer

2017

Aseel Berglund, Erik Berglund, Fabio Siliberto, Erik Prytz

Effects of Reactive and Strategic Game Mechanics in Motion-based Games

Ingår i 2017 IEEE 5TH INTERNATIONAL CONFERENCE ON SERIOUS GAMES AND APPLICATIONS FOR HEALTH (SEGAH)

Konferensbidrag

2011

Anders Fröberg, Henrik Eriksson, Erik Berglund

Developing a DUI Based Operator Control Station

Ingår i Distributed User Interfaces

Kapitel i bok, del av antologi

2010

Leili Lind, Aseel Berglund, Erik Berglund, Magnus Bång, Sture Hägglund

Effortless data capture for ambient e-services with digital pen and paper technology

Ingår i Designing Solution-Based Ubiquitous and Pervasive Computing

Kapitel i bok, del av antologi

Nyheter

Om avdelningen

Om