Fotografi av Andreas Fejes

Andreas Fejes

Professor

Hur kan folkbildning och vuxenutbildning bidra till migranters sociala inkludering? Vilka konsekvenser har vuxenutbildningens marknadisering för skolledare, lärare och elever? Det är några av de forskningsfrågor jag arbetar med.

Presentation

I min forskning intresserar jag mig för studier av vuxenutbildning och folkbildning med specifikt intresse för frågor om marknadisering, migranters sociala inkludering och medborgarskapande. Exempel på forskningsfrågor är: På vilka sätt bidrar vuxenutbildning och folkbildning till migranters sociala inkludering? Vad har marknadisering av vuxenutbildning, i form av en upphandlingsmarknad, för konsekvenser för skolledares och lärares arbete och elevers studiebanor? Hur formas och formar elever och deltagare sig själva som medborgare genom aktiviteter inom och utanför ramen för studier? Andra forskningsintressen rör vetenskapssociologiska spörsmål med fokus på bland annat det vuxenpedagogiska forskningsfältets konstitution med grund i bibliometriska analyser.

 

 

Video

 

Publikationer

2024

Andreas Fejes, Robert Thornberg (2024) Kvalitativ forskning och kvalitativ analys Handbok i kvalitativ analys, s. 14-37 (Kapitel i bok, del av antologi)
Robert Thornberg, Andreas Fejes (2024) Kvalitet och generaliserbarhet i kvalitativa studier Handbok i kvalitativ analys, s. 280-303 (Kapitel i bok, del av antologi)
Eva Bolander, Andreas Fejes (2024) Diskursanalys Handbok i kvalitativ analys, s. 108-127 (Kapitel i bok, del av antologi)
Andreas Fejes, Robert Thornberg (Redaktörskap) (2024) Handbok i kvalitativ analys
Andreas Ruschkowski, Johanna Köpsén, Andreas Fejes (2024) The formulation of the policy of education based on a scientific foundation and proven experience at folk high schools in Sweden (1974-2024)

Nyheter

En sal med elever. I förgrunden syns en lärare som pekar på en av eleverna som räcker upp handen.

Så bidrar studier i svenska till migranters inkludering

Det finns en stark vilja hos migranter att inkluderas i samhället, språket ses som ”nyckeln” till inkludering och studierna som viktiga för att lära sig svenska, men också för att få stöd i vardagen. Det visar forskning vid Linköpings universitet.

Four students in a group activity room.

38,5 miljoner till forskarskola om vuxnas lärande

Vetenskapsrådet beviljar LiU universitet 38,5miljoner kronor till en forskarskola om vuxnas lärande. Tillsammans med en tidigare satsning innebär det att 21 doktorander de närmaste åren kommer att bedriva forskning om komvux och folkhögskolor.

Vuxenutbildning

Lärarutbildningar missar att förbereda för arbete i komvux

Lärarutbildningarna bryter mot högskoleförordningen. Det menar Andreas Fejes som granskat kursplaner och litteraturlistor för olika lärarprogram vid svenska universitet.

Forskning

CV, uppdrag och sociala medier

CV

2012 Professor i vuxenpedagogik 
2008 Docent i pedagogik
2006 Fil dr i pedagogik med inriktning mot vuxnas lärande

Nuvarande uppdrag i urval

  • Forskningsledare vid avdelningen för pedagogik och vuxnas lärande
  • Ordförande i Mimer, nationellt program för folkbildningsforskning
  • Redaktör för European Journal for Research on the Education and Learning of adults 
  • Styrelsemedlem i ESREA, den europeiska vuxenpedagogiska forskningsföreningen
  • Medlem i redaktionsrådet för Pedagogisk forskning i Sverige

Medarbetare

Organisation