Min vetenskapliga verksamhet är främst inriktad på ett antal forskningsområden och kopplade till forskningsprojekt inom utbildningsverksamhet. I det första forskningsprojektet, där jag är forskningsledare, studeras bedömning av kunskap och förmåga vid arbete i grupper/ kooperativt lärande (CL). I projektet problematiseras och kartläggs grupparbetsbedömning i syfte att öka kunskapen om komplexiteten och utmaningarna med att bedöma kunskap och förmåga som utvecklats i interaktion med andra och om det är möjligt att utveckla lärarnas och elevernas förmåga att bedöma med hjälp av en kortare utbildningsinsats.
Vidare ingår jag i ett praktiknära forskningsprojekt om att utveckla undervisningen och förbättra lärandet genom klassrumsledarskap, klassrumsklimat och skolklimat. Syftet med projektet är att främja ett positivt skolklimat, varmt, stöttande och strukturerande lärarskap, positiv lärar-elevrelationer och ett positivt klassrumsklimat för att därigenom förbättra undervisningens genomförande och elevers lärande. Med ett särskilt intresse för problembaserat lärande (PBL) är jag också involverad i forskningsprojekt om PBL och interprofessionellt problembaserat lärande (iPBL). Målet med projekten är att få en bättre förståelse för arbete och processer när studenter lär sig att arbeta tillsammans i PBL/iPBL-miljö.
Alla forskningsprojekt bygger på tvärvetenskapliga samarbeten med forskare från socialpsykologi och pedagogiska, men också medicinska, forskningsområden. Min forskning bedrivs vanligtvis på autentiska grupper i deras naturliga miljöer (dvs. grupper i "verkliga livet"), och jag använder mestadels kvalitativa forskningsstrategier, särskilt gruppobservationer och fokusgrupper. Målsättningen med projekten är att projekten, var och en för sig, men också gemensamt ska kunna bidra till teoretisk, metodologisk och praktisk utveckling av det gruppsykologiska forskningsområdet.