Forskningsintressen
Kärnan i mitt forskningsintresse är lärande, kunskap, makt och värderingar relaterat till de stora förändringar samhället står inför. Klimatförändringar, biologisk mångfald är välkända utmaningar men vår möjlighet att hantera dem på ett klokt och rättvist sätt grundas i människors förmåga att förstå sig själva som delar i komplexa system där natur och samhälle måste samverka för att skapa möjligheter till goda liv.
Lärande för Hållbar Utveckling i olika former är huvudfokus för min forskning. I projekten ”Att vända strömmen” och ”Att smälta polariseringen” utforskar jag hur storskaliga lärspel, megaspel, kan användas som didaktiskt verktyg för att bidra till en större förmåga att tänka och agera klokt tillsammans med andra i komplexa system. Centralt här är också frågan hur sådana spel kan bidra till att synliggöra marginaliserade perspektiv och därmed bredda det offentliga samtalet om hållbar samhällstransformation.
Ett närliggande forskningsintresse är hur hållbarhetsberättelser kan användas för att stärka förmågan att förstå platser och företeelser ur ett helhetsperspektiv som samtidigt bidrar till handlingskompetens. I forskningsprojektet ”Världen behöver en ny berättelse” följde vi hållbarhetsarbete utifrån skapandet av berättelser i förskolan.
Undervisning
Jag undervisar främst på den internationella masterutbildningen i utomhus och hållbarhetspedagogik men också i didaktik, vetenskapligt arbete och skolutveckling. Huvudintresset är dock hållbarhetspedagogik i olika former.