01 december 2020

Den 21 november spelades The Climate Change Megagame. Det är ett jättelikt spel där framtida klimatförändringar i Östergötland simuleras och deltagarna spelar olika lokala aktörer.

LiU-forskarna Ola Uhrqvist och Ola Leifler ledde The Climate Change Megagame.
Ola Uhrqvist och Ola Leifler leder The Climate Change Megagame David Isaksson

– Det var lite nervöst. Vi byggde om hela spelet så det skulle fungera digitalt och blev klara med den nya strukturen ungefär en månad innan vi skulle spela, berätta Ola Leifler, universitetslektor på institutionen för datavetenskap och den som leder projektet.
Från början var det tänkt att de som spelade The Climate Change Megagame skulle vara på plats i Konsert och kongress Linköping, men covid-19-pandemin gjorde det omöjligt. Istället byggdes en studio på Konsert och kongress stora scen från vilket evenemanget live-streamades med LiU-forskarna Ola Uhrqvist och Ola Leifler som program- och spelledare.

Spelplan till The Climate Change Megagame.Spelplan till The Climate Change Megagame.

De flesta deltagna kom från Sverige, men det fanns även spelare från Rumänien, Storbritannien, Kanada och Hongkong.

The Climate Change Megagame utspelas i Östergötland från år 2020 till 2050. På grund av klimatförändringarna, som baserar på underlag från SMHI, drabbas länet av både torka och stora skogsbränder.
– En del av utvecklingen i spelet var kanske lite oväntad. Till exempel var Kinda den ort som fick de häftigaste transportsystemen. De fick tillgång till höghastighetståg och där byggdes en flygplats för elektriskt flyg. För Kindaföretagarna var det viktigt att ha goda transporter så de var med och sponsrade infrastruktur.
Ola Leifler är nöjd med resultatet.
– Jag tycker det blev mycket lyckat. Spelet fungerade och det blev den typen av samtal som vi hade hoppats på. Spelarna gick in i sina roller som forskare eller företagare och försökte hitta samarbeten. Det deltog också forskare från bland annat Cambridge som också sysslar med megagames. De gav oss väldigt fina omdömen och nu funderar vi på framtida samarbeten.
Nästa steg för projektet är att skriva forskningsansökningar, bland annat till energimyndigheten.
– En av tankarna med projektet är att The Climate Change Megagame ska kunna bli en plattform där man kan lära sig om förutsättningar för att ställa om energisystem och samhället i stort.

Ola Leifler

Läs mer om The Climate Change Megagame