Övergångsprocessen från grundskola till gymnasiet, vidare studier och arbete
Projektet handlar om ungdomar och unga vuxna med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och deras vardagsliv med avseende på stöd i skolan och övergången till gymnasiet, vidare studier och/eller arbetsliv.
Övergångsprocessen från grundskolan till gymnasiet, arbetslivet och/eller vidare studier innebär nya utmaningar och är en kritisk punkt för många unga vuxna med Aspergers syndrom (AS) eller Attention Dysfunktion Hyper Disorder (ADHD). Hur stödet har sett ut i grund- och gymnasieskolan och den närmaste tiden därefter kan ha stor betydelse för unga vuxnas etablering på arbetsmarknaden. Projektet tar utgångspunkt i informanternas egna perspektiv och erfarenheter av stöd i skolan och övergångsprocessen från grundskolan till gymnasiet, vidare studier och/eller arbetsliv.
Undervisar på Arbetsterapeutprogrammet
Jag undervisar i huvudsak på Arbetsterapeutprogrammet, där jag är kursansvarig för kursen ICF, klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa, och dess tillämpning.
Dessutom undervisar och föreläser jag om de internationella klassifikationerna ICF och ICF-CY på masterkursen Hälsa och delaktighet inom arbetsterapi ur ett omvärldsperspektiv. Jag handleder examensuppsatser och är basgruppshandledare, företrädesvis i kurs 8.
Forskningsresultat
Skolaktivitet med dator
Vi undersöker även hur användning av dator och Internet skapar förutsättningar för delaktighet i skolan och på fritiden för ungdomar med ADHD i jämförelse med ungdomar med rörelsehinder och ungdomar utan funktionshinder.

Bilden visar hur stor andel de olika grupperna (elever i allmänhet, rörelsehindrade ungdomar och ungdomar med ADHD) använde datorn under tre skolaktiviteter. Se fler resultat från forskningsprojektet: Stöd i skolan och övergång till gymnasiet, vidare studier och arbete.