I flera projekt har jag undersökt hur stödet har sett ut i grund- och gymnasieskolan och den närmaste tiden därefter och vilken betydelse stödet har för unga vuxnas övergång till vidare studier och arbete.
Partnering for Change (P4C)
Nuvarande forskning fokuserar på att utvärdera ett interprofessionellt arbetssätt ”Partnering for Change (P4C) för att skapa inkluderande lärmiljöer
Övergångsprocessen i skolan och från grundskolan till gymnasiet/arbetsliv
Övergångsprocessen från grundskolan till gymnasiet, arbetslivet och/eller vidare studier innebär nya utmaningar och är en kritisk punkt för många unga vuxna med funktionsnedsättning. Mitt avhandlingsprojekt ”Support in school and the occupational transition process: Adolescents and young adults with neuropsychiatric disabilities” tar utgångspunkt i informanternas egna perspektiv och erfarenheter av stöd i skolan och övergångsprocessen från grundskolan till gymnasiet, vidare studier och/eller arbetsliv.
(AVHANDLINGAR.SE: Support in school and the occupational transition process : Adolescents and young adults with neuropsychiatric disabilities)
Nuvarande projekt inkluderar även praktiknära forskning som bedrivs med eleven i centrum för att utveckla och pröva en arbetsmodell för övergångar mellan/inom skolan.