Projektet bedrivs i anslutning till ett större forskningsprojekt Barns kulturarv - arkivets visuella röster, läs mer om det nedan.
Välgörenhet "av barn för barn"
Jag disputerade 2021 på avhandlingen Children helping children? Values and concerns in corporate charity. Avhandlingen undersöker ett empiriskt case av så kallad "cause-related marketing" där företag donerar hela eller delar av omsättningen från försäljningen av en produkt till ett välgörande ändamål. Jag studerade en sådan kampanj som var ett samarbete mellan det internationella möbel- och heminredningsföretaget IKEA och den internationella ideella organisationen Rädda Barnen. I marknadsföringen beskrivs den som en kampanj där barn hjälper andra barn genom design och kreativitet. Sammantaget visar studien att välgörenhetsarbete som drivs av företag väcker frågor hur välgörenhet blir välgörenhet; vad som kan räknas som välgörenhet idag; och större frågor om värden vi tillskriver barn.
Avhandlingen kombinerar två tvärvetenskapliga forskningsfält, Child Studies (barn- och barndomsstudier) och Valuation Studies som teorimässigt inspireras av teknik- och vetenskapsstudier (Science and Technology Studies, STS).