29 november 2021

Den 12 november försvarade Yelyzaveta Hrechaniuk sin avhandling. I sin forskning har Hrechaniuk studerat en välgörenhetskampanj från IKEA och Rädda Barnen. I sitt arbete tittar hon närmare på vilka värderingar som presenteras för oss genom välgörenhetskampanjer som denna, bland annat om välgörenhet och värderingar för barn.

En bild från Yelyzaveta Hrechaniuks disputation där hon sitter längst fram och försvarar sin avhandling inför publik på plats och digitalt.

Yelyzaveta Hrechaniuk, doktorand vid Tema barn vid institutionen för Tema, försvarade framgångsrikt sin avhandling med titeln "Children helping children? Values and concerns in corporate charity". Opponent vid disputationen var docent, Nick Lee vid Warwick University.

Att studera barn och värderingar var inget självklart val för Yelyzaveta Hrechaniuk men ju mer hon analyserade en välgörenhetskampanj – som senare blev huvudfokus i hennes avhandling – desto mer insåg hon att värderingar finns överallt. Kampanjen i fråga är ett samarbete mellan IKEA och Rädda Barnen där pengar från IKEAs insamling av mjukisdjur skänks till ett sportprojekt för barn som drivs av Rädda Barnen.

– Dessa mjuka leksaker är baserade på teckningar gjorda av barn, så kollektionen marknadsförs som leksaker designade av barn som också hjälper barn i nöd. Å ena sidan är explicita värderingar viktiga i kampanjen som kretsar kring saker som barns rättigheter, lek och säker sport. Dessa presenteras för konsumenterna som värdefulla och viktiga för barn. Det finns också värden i betydelsen av utvärdering och antal, som antalet sålda mjukisdjur som sägs avgöra storleken på donationen till Rädda Barnen. Samtidigt finns det många värderingar som är implicita och outtalade både i hur kampanjen kommuniceras till konsumenterna och i de intervjuer som jag genomförde med de anställda på IKEA och Rädda Barnen Sverige. Till exempel kring vad som anses vara bra för barn, bland annat att hjälpa andra barn på det här sättet – genom att göra teckningar som tillverkas som massproducerade produkter, säger Yelyzaveta Hrechaniuk.

Ett annat outtalat antagande är att den typ av välgörenhet där produkter säljs för välgörande ändamål är en bra sak. Det är de outtalade och för givna värdena som dessa som Hrechaniuk har varit mest intresserad av att utforska.

– Tack vare denna fokusering på värderingar visar avhandlingen att företags arbete med barnvälgörenhet är ett komplext fenomen som vi behöver har fler samtal om. Inte minst för att det är en del av vår shoppingupplevelse idag. Vi som konsumenter uppmuntras att köpa välgörande leksaker och även tuggummi, chips och kaffe. Allt detta sägs gynna barn i Sverige och över hela världen. Men det finns också mycket debatt om huruvida företagens välgörenhetskampanjer kan räknas som "riktig" välgörenhet eller om de är marknadsföringsmetoder som gynnar företagen i första hand. Avhandlingen bidrar till ett mer nyanserat samtal om företagens välgörenhet, att varken avfärda all förändring som sådana kampanjer kan medföra, eller ta dem för givna som bra och nyttiga. Istället kan vi fråga vilka värderingar som presenteras för oss genom dessa välgörenhetskampanjer, inte minst kring välgörenhet och barn.

Vad ska du göra härnäst?

– Inom den närmaste framtiden kommer jag att kombinera undervisning och forskning och jag känner mig exalterad över båda. Jag hoppas på en möjlighet att komma tillbaka till barn och värderingar i någon form i framtiden. Det finns många områden i barns vardag att studera genom värderingar, från kultur och mat, till vardagsteknik och fritid.

Relaterat innehåll