11 oktober 2023

Den 13 september var det åter dags för forskarskolan Agoras Materiaes årliga konferens. Konferensen som totalt samlade cirka 30 doktorander gick av stapeln på anrika Starby hotell i Vadstena. I en lugn och naturnära miljö florerade vetenskap och oförglömliga möten med fokus på excellent materialvetenskap under tre intensiva dagar.

Deltagare Agoras konferens
Agora Materiae konferens 2023 Foto Carina Stahre Carina Stahre

På en vackert belägen plats i Östergötland samlades forskarskolan Agora Materiae från Linköping universitet för att ha sin årliga konferens 2023. Konferensen som är den elfte i ordningen sen Agora bildades 2012 arrangerades av medlemmarna själva med syfte att framför allt nätverka inom forskarskolan och samtidigt ges möjlighet att hitta gemensamma nämnare inom sina forskningsområden. Konferensen som är ett uppskattat återkommande inslag i forskarskolan är även en social plattform där man får möjlighet till stöd från sina kollegor. Detta har visat sig vara en viktig beståndsdel i en annars vanligtvis tuff miljö som doktorand.

Dagarna bjöd på flertalet engagerande aktiviteter med syfte att både vara inspirerande och applicerbara på doktorandernas egna projekt. Dels för att fördjupa sina vetenskapliga områden inom materialfysik, men även för att kunna optimera sina egna presentationsmöjligheter i egenskap av att kunna marknadsföra sig själva och sin forskning. Bland annat så bjöd Fredrik Lindsten på en föreläsning om ”Machine learning for researchers”. Från Danmark kom Shwetha Agarwala som höll en inspirationsföreläsning med temat ”Printed electronics is a technology for future”. Ytterligare föreläsningar var ”Why neutrons for material characterisation” med Premak Beran, Cultural Intelligence av Rozalyn Simon samt ”Batteries present and future look up!” av Therese Eriksson.

Therese Eriksson föreläsareTherese Eriksson Batteries Sweden Foto Carina Stahre Therese som jobbar inom Batteries Sweden och Swedish Electromobility Centre är ofta den som ordnar konferenser och seminarier för forskare och doktorander. Att få komma ut till Vadstena och förläsa inom sitt specialområde var därför en rolig uppgift. Doktoranderna var enligt Therese både inbjudande och intresserade och ställde bra frågor även senare under kvällen.

"Jag hoppas doktoranderna fick ut något från min presentation och att de lärde sig något nytt om dagens och framtidens batterikemier. Om intresset för batterier inte fanns hos dem redan, hoppas jag det gör det nu."

Under konferensen så genomfördes även kreativa workshops där deltagarna fick lära nytt och testa sina idéer rent praktisk med temat ”Scientific Visualisation Session ”. Men höjdpunkten och en viktig del av konferensen var doktorandernas egna presentationer om deras egen forskning. Deltagarna beskrev ett stort intresse av att få insikt vad deras kollegor gör och även möjligheten att dela sina projekt med varandra.

Hari Hara Sudhan Thangavelu och Hector Guerra Yanez var årets värdar för Agoras konferens. Hector säger att de fann uppdraget som intressant och berikande eftersom genomförandet kräver en viss organisatorisk ansträngning. De upplever båda att Hari Hara Sudhan Thangavelu och Hector Guerra Yanez , årets värdar för Agoras konferensHari Hara Sudhan Thangavelu och Hector Guerra Yanez , årets värdar för Agoras konferens Foto Carina Stahre mottagandet från de övriga doktoranderna var positivt och att de flesta var väldigt entusiastiska för att delta. Att de valde just Vadstena var eftersom de fann en naturnära hållplats där de kunde balansera både närhet till universitetet med utvecklande lärmiljöer samtidigt som platsen bjöd på gedigen historia. Hari understryker även förhoppningen om att bygga nätverk mellan doktoranderna. Antingen genom att hjälpa varandra med forskning eller att skapa och bibehålla vänner under studietiden.

"Vi anser att konferensen är mycket viktigt då doktorandstudenter får lära känna varandra och även ta del av vad andra arbetar med eller forskar om. Detta blir också en bra plats att bygga samarbete och hjälpa varandra."

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att Agoras årliga konferens 2023 var en framgångsrik och givande händelse för doktoranderna vid Linköping universitet. Under de tre intensiva dagarna i Vadstena erbjöd konferensen en mångfald av aktiviteter samtidigt som doktorandernas egna presentationer om deras forskning utgjorde höjdpunkten. Genom att locka inbjudna talare som delade sin expertis bidrog Agora till en meningsfull och berikande erfarenhet för alla deltagare. Konferensen stärkte gemenskapen inom forskarskolan och främjade utbyte av kunskap och idéer, vilket kommer att gynna doktorandernas framtida arbete inom materialvetenskap och relaterade områden.

Agora Materiae gruppAgora Materiaes sommarkonferens 2023  Foto Carina Stahre