23 oktober 2025

Att tidigt upptäcka och bedöma sprickor i en flygmotor är förstås helt avgörande. Nu intresserar sig LiU-forskarna för hur artificiell intelligens kan hjälpa till. Daniel Leidermark, ny professor i solidmekanik vid Linköpings universitet, leder projektet i samverkan med turbin-jättarna Siemens och GKN.

Manlig professor visar olika mekaniska brott på metallföremål.
Professor Daniel Leidermark böjer en tunn plåt för att visa hur den utmattas. Fotograf: Ulrik Svedin

Att med ögonen se början till en spricka på bladet i en jetmotor är nästan omöjligt. Alltså måste man räkna på det. Traditionella metoder bygger på avancerade modeller och empiriska data, och de är väldigt tidskrävande. Projektet syftar till att förändra brottmekanisk bedömning (sprickbildningsförlopp) genom att använda artificiell intelligens.

 Bild på ljus som går genom en sprucken metall.Fotograf: Ulrik Svedin
Sprickbildning i metall som utsatts för belastning.
− AI och brottmekanik gifter sig ganska bra. Genom att lägga till AI:n vill vi kunna öka effektiviteten och tillförlitligheten i bedömningen. Belastningen i en turbin kan påverka materialet. Det kan leda till en spricka. Växer den sprickan så förlorar komponenten sin funktion, vilket kan leda till ett stort haveri. Men det behöver kanske inte åtgärdas direkt. Med ett bättre bedömningsunderlag kan man också lättare fatta beslut om att köra vidare, säger Daniel Leidermark.

Manlig professor visar olika mekaniska brott på metallföremål.
Hans forskning får nu ett bidrag från Vinnova på 5,5 miljoner kronor för projektet Artificiell intelligens-baserad brottmekanisk utvärdering för industriella tillämpningar. Projektkostnaden är totalt elva miljoner kronor. Det är ett samarbete inom svensk gasturbin-industri med två stora aktörer: Siemens och GKN. AI-verktyget ska tränas genom maskininlärning med data från olika experiment och numeriska modeller.

− Den stora potentialen ligger i att avsevärt kunna minska kostnaderna för beräkningarna, öka tillförlitligheten och snabba upp designen av ny teknik.

Vetenskapen ständigt närvarande

Daniel Leidermark är ny professor i solidmekanik med stort fokus på brottmekanik vid Linköpings universitet. I dag både undervisar han och forskar i sitt ämne vid LiU.

Hans vetenskapliga intresse för brottmekanik och turbiner går långt tillbaka. Men han fascineras fortfarande av hur en spricka bildas, eller hur ett metalliskt material beter sig:

− Jag gillar trädgårdsarbete hemma. Det är ett bra sätt att flytta fokus. En dag när jag borrade i en trädgårdsplåt märkte jag att metallen förändrades under borret.

En kvarvarande deformation uppstod, så kallad plasticitet. Det innebär att materialet hårdnade lokalt där Daniel försökte borra. Och det blev ännu svårare att komma igenom.

− Kanske använde jag ett dåligt borr och tryckte för hårt. Men då tänkte jag direkt på min forskning igen, säger han och skrattar lite.

Manlig professor visar olika mekaniska brott på metallföremål.


När Daniel Leidermark undervisar sina studenter i hållfasthetslära och brottmekanik så brukar han faktiskt plocka fram en tunnplåt i aluminium. Det gör han nu också. Han böjer den och visar hur den stannar kvar i sitt böjda läge.

− Kvarvarande deformation. Det blir lite hårdare precis vid böjen. Och utsätter man den här för cyklisk last, alltså böjer den återkommande, så kommer den att gå av, den blir utmattad, påpekar han.

Oerhörda laster

Tillbaka i flygplanets jetmotor, som också är en stor gasturbin. Gasen som strömmar igenom kan vara omkring 1 400 grader varm. Bladen i turbinen snurrar runt, runt och utsätts samtidigt för värmen.

− Det är oerhörda cykliska laster som bladen i turbinen utsätts för. Och så temperaturskillnader och start/stopp på det.

Gammal metod består

Inom materialforskningen var den finita element-metoden revolutionerande på 1960- och 70-talen. Kortfattat går den ut på att dela in en detalj i små, små element i ett rutnät i en datamodell. Rutorna blir beståndsdelar som ”pratar” med varandra. De vill säga, om man lägger en last på ett ställe, så kommer den att påverka övriga element.

Fotograf: Magnus Johansson

− Här passar artificiell intelligens in väldigt bra. Har du tillräckligt med data kan du träna AI:n för att förstå och känna igen mönster, säger Daniel Leidermark och tillägger:

− Vi kommer inte ifrån finita element-metoden, den är väldigt grundläggande. Men vi vill komplettera den med maskininlärning.

Det är inte en självgående teknik

Finns det någon risk med att använda maskininlärning?
− Det är inte en självgående teknik. Vi kan använda AI:n för att snabbare bedöma sprickbildning och snabbt kunna ta fram geometrier för att designa nya turbiner. Men den slutgiltiga designen kommer inte att vara helt baserad på artificiell intelligens.

Kontakt

Strategisk partner

Organisation

Senaste nytt från LiU

Drygt 23 miljoner till forskning inom humaniora och samhällsvetenskap

Riksbankens Jubileumsfond beviljar drygt 23 miljoner kronor till forskningsprojekt inom humaniora och samhällsvetenskap vid LiU. Det handlar bland annat om vikten av namn, konsekvenserna av uranbrytning, politisk polarisering och robotar.

Närbild av en hand som stoppar ett röstkuvert i en låda

Så kan den lokala demokratin stärkas

När demokratins grundläggande värden hotas behöver kommunerna stå emot auktoritära strömningar. Vissa reformer kan bidra till en mer motståndskraftig lokaldemokrati. Att införa kommunal parlamentarism är en sådan reform.

Sex personer, tätt ihop, tittar på en dator tillsammans.

LiU i samarbete med NASA

Linköpings universitet och NASA har tillsammans tagit fram en ny workshop om att hantera det oväntade. Kursen ska ge kunskap om, och viss erfarenhet av, att ta beslut i tuffa situationer. I slutet av september hölls en pilot på LiU.