23 oktober 2025

Linköpings universitet och NASA har tillsammans tagit fram en ny workshop om att hantera det oväntade. Kursen ska ge kunskap om, och viss erfarenhet av, att ta beslut i tuffa situationer. I slutet av september hölls en pilot på LiU – snart ska den introduceras för anställda vid NASA.

Erik Herzog, Steven Hirshorn och Marie Bengtsson.
Gränsöverskridande samarbete. Erik Herzog, technical fellow vid Saab, Steven Hirshorn, chief engineer för aeronautics på NASA HQ och Marie Bengtsson, universitetslektor vid Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling (IEI).

Den nya workshopen är frukten av ett samarbete som påbörjades för ungefär ett år sedan. Steven Hirshorn, chefsingenjör för Aeronautik på NASA:s huvudkontor, var på besök i Sverige som gästföreläsare, Marie Bengtsson, universitetslektor i företagsekonomi fick då "låna" honom till LiU en eftermiddag.

– Det var början på vår vänskap och vi har hållit kontakten, säger Steven Hirshorn.

Workshopen heter ”Managing the Unexpected – Problem solving and decision making in times of great uncertainty and ambiguity". Arbetet påbörjades i maj 2025. Steven Hirshorn, Marie Bengtsson och Erik Herzog, teknisk expert på Saab, som också ingår i samarbetet, har haft regelbundna möten via Teams. I slutet av september kunde man köra en testomgång på LiU med både studenter och sex deltagare från Saab.

– Det är första gången vi har alla bitar samlade. Det är en prototyp, säger Marie Bengtsson.

Syftet är att deltagarna ska få öva på, och få större förståelse för, att ta beslut i tuffa och oväntade situationer.

– Det är lätt att ta beslut i en enkel miljö. Men när du plötsligt möts av saker du inte väntat dig, hur ser beslutsprocessen ut då? Och hur ändrar du din beslutsprocess? säger Steven Hirshorn.

Apollo 13 och expeditioner till Sydpolen

Workshopen är förlagd över tre dagar. Första dagen inleds med en teoretisk grund, som sedan förtydligas med hjälp av historien – i det här fallet med Amundsen and Scott, som i början av 1900-talet tävlade om att komma först till sydpolen.

Andra dagen fokuserar helt på Apollo 13, rymduppdraget från 1970 då en explosion inträffade på ett rymdskepp. Steven Hirshorn har använt sig av ljudinspelningar från mission control till workshopen – till en början trodde inte personalen att något var fel, trots att monitorerna visade annat. Inom en timme ändrar sig allt drastiskt. Från att de först inte trodde att det var något problem, till att man stegvis insåg att det var en väldigt allvarlig situation, med tre personer ombord.

– Det är den utvecklingen jag vill skildra. Under hela tiden måste de fatta beslut, säger han.

Tvingade att ta beslut

Sex personer, tätt ihop, tittar på en dator tillsammans.
Medverkanden vid pilotprojektet var både studenter från det tvååriga masterprogrammet i företagsekonomi - Strategy and Management in International Organisations (SMIO) och sex SAAB-anställda.

Den tredje och sista dagen får deltagarna själva känna på hur det är att sitta bakom spakarna på mission controll. Detta med hjälp av AI-baserad simulering och det fiktiva rymduppdraget ”Stellar Horizon”. Deltagarna får hålla kontakten med en astronaut (en avatar) på väg mot Jupiter. Bristfällig information till trots behöver de ta flera beslut. Antalet frågor de kan ställa är begränsad, samtidigt tillkommer ny information och saker inträffar under simuleringens gång.

– Vi ville sätta studenterna i en nästan verklig situation där de måste fatta beslut under press och utan att ha all information, säger Steven Hirshorn.

Övningen innehåller också ett visst mått av rollspel. Deltagarna tilldelas olika professioner, som därmed också påverkar beslutsfattandet.

– Det kommer att vara obekvämt och de kommer att känna sig nervösa, men det är del av det. Så ser det ut i verkligheten, säger Steven Hirshorn.

Snart för personal vid NASA

Workshopen riktar sig både till yrkesverksamma och till studenter. Vid pilotprojektet på LiU deltog både studenter, de flesta från det tvååriga masterprogrammet i företagsekonomi - Strategy and Management in International Organisations (SMIO), och sex personer från Saab. Om några veckor ska samma kurs hållas för personal vid NASA på Ames Research Center i Mountain View, Kalifornien. Möjligtvis något anpassad för att passa deras ingenjörer, men med samma innehåll. Även den ses som ett pilotprojekt.

Steven Hirshorn.
Steven Hirshorn har jobbat vid NASA sedan 1990 och har många års erfarenhet av att jobba på mission control. Idag arbetar han på NASA:s huvudkontor.
– I december kommer jag att hålla den ännu en gång på Johnson Space Center i Houston. Det kommer att bli fler tillfällen efter det, säger Steven Hirshorn – planen är att kursen sedan ska erbjudas inom hela organisationen.

– Från NASA:s perspektiv är det här inte ett ämne som lärs ut. Det lärs inte ut till ingenjörer, ledare, chefer eller beslutsfattare. Det är nytt. Historiskt sett har folk fått lära sig på egen hand när de hamnat i en situation. Förhoppningen är att vi ska kunna förbereda NASA-ingenjörer, så att de får lite erfarenhet innan de behöver göra det på riktigt.

För LiU:s del är workshopen tänkt att användas för uppdragsutbildning och kanske för SMIO studenter framöver.

Applicerbart på olika områden

Trots att kursen är nischad kan den komma till nytta även i andra sammanhang.

– Vi har många företag omkring oss, till exempel Saab. Att hantera det oväntade kommer att se annorlunda ut för dem i praktiken, eftersom de inte jobbar med rymduppdrag. Men principiellt hanterar de fortfarande det oväntade när de påbörjar utvecklingen av nya stridsflygplan och nyetableringsprojekt. Saker ändras så fort i världen. Det betyder att du behöver lära dig att hantera det oväntade, säger Marie Bengtsson.

Kontakt

Utbildning

Läs mer om oss

Senaste nytt från LiU

Närbild av en hand som stoppar ett röstkuvert i en låda

Så kan den lokala demokratin stärkas

När demokratins grundläggande värden hotas behöver kommunerna stå emot auktoritära strömningar. Vissa reformer kan bidra till en mer motståndskraftig lokaldemokrati. Att införa kommunal parlamentarism är en sådan reform.

Manlig professor visar olika mekaniska brott på metallföremål.

Professorn tänker ligga steget före sprickorna i flygmotorn

Att tidigt upptäcka sprickor i en flygmotor är förstås avgörande. Men artificiell intelligens kan hjälpa till. Daniel Leidermark, ny professor i solidmekanik, leder projektet i samverkan med Siemens och GKN.

Röd blodkropp.

Exjobb där AI-metod fastställer dödstidpunkt prisas

Jenny Arpes examensarbete vid LiU visar en ny metod för att fastställa dödstidpunkt med hjälp av AI. För det tilldelas hon nu ”Examenspris civilingenjör till Christopher Polhems minne”.