26 maj 2021

Den 26:e maj slår studenter vid Grafisk design och kommunikation (GDK) upp portarna till den årliga examensutställningen GDK-EX som, på grund av rådande restriktioner, blivit en hybrid mellan fysisk utställning och digital visning.

Fyra studenter står vid ett bord med information om deras examensutställning
Hanna Öhberg, Milton Winroth, Adrian Svensson och Moa Holm är del av arrangörsgruppen för GDK-EX 2021 och studenter vid Grafisk design och kommunikation.
Den fysiska delen av utställningen kallas Alsterpassagen och hålls i gångpassagen utanför butiken Lexington i kvarteret Knäppingsborg i centrala Norrköping. Här får besökare ta del av utvalda delar av alla de varierande verk som producerats av avgångstudenterna under tre år på utbildningen.

Under onsdagseftermiddagen fanns Hanna Öhberg, Milton Winroth, Adrian Svensson och Moa Holm på plats i Knäppingsborg för att guida besökare in i Alsterpassagen, bjuda på kaffe och svara på frågor.

Temat för året är Nya perspektiv och nog har man tvingats tänka nytt när vardagen vänts uppochner av en pandemi.
– Vanligtvis hålls examensutställningen i universitetets lokaler, säger Moa Holm, men förra årets utställning blev digital och vi såg att även en sådan lösning kan fungera bra. Det var mycket trafik till webbplatsen förra året.
Posters med olika designalster uppsatta på en glasvägg
På webbplatsen ex.gdk.nu kan besökare ta del av utställningen i sin helhet. Alltifrån förpackningsdesign, via foto och film till webb och hela koncept finns att beskåda. Den som är intresserad kan också klicka sig in på en del som handlar om examensklassen och hur utbildningen givit dem nya perspektiv på sina drömjobb.

De fyra representanterna vid Alsterpassagen är överens om att det ibland kan vara nyttigt att mer eller mindre tvingas att göra saker på ett nytt sätt.
– Jag tror att omständigheterna som varit har lett till ett tätare samarbete mellan de olika funktionerna i projektgruppen i år, säger Adrian Svensson.

För den som vill besöka examensutställningen GDK EX 2021 gäller följande:
Datum 26-30 maj
Digitalt ex.gdk.nu, öppet dygnet runt
Alsterpassagen i Knäppingsborg, öppet 10-18, tänk på att komma i litet sällskap och att hålla avstånd.

Läs mer om utbildningen Grafisk design och kommunikation (GDK)