v. 12 Etiska aspekter kring bedömningar
Seminariet fokuserar på de etiska överväganden som lärare behöver göra vid bedömning och de dilemman som kan uppstå. Det inkluderar gruppdiskussioner om etiska dilemman som lärare kan möta, vilka spänningar dessa skapar och hur de kan hanteras. Seminariet syftar till att öka medvetenheten om de etiska aspekterna av lärares bedömningspraktiker och att ge möjlighet till kritisk reflektion.
Vad du får med dig:
- Förståelse för etiska överväganden vid bedömning
- Diskussion om etiska dilemman
- Strategier för att hantera etiska dilemman
- Ökad medvetenhet om etiska aspekter
Universitetslektor Elisabeth Eriksson
v. 13 Bedömningar av elevers individuella kunskaper vid grupparbete
Detta seminarium fokuserar på hur lärare kan bedöma elevers individuella kunskaper inom ramen för grupparbete. Vi diskuterar både lärares och elevers perspektiv samt möjliga förbättringar av bedömningsmetoder.
Vad du får med dig:
- Bakgrund och problematisering kring bedömning av grupparbeten ur både lärares och elevers synvinkel.
- Förslag baserade på forskning om hur man kan bedöma individuella kunskaper i grupparbeten.
- Diskussioner med praktiska tips och erfarenheter från lärare om hur man kan utveckla och förbättra sin bedömningspraxis.
Seminariet ger dig metoder och verktyg för att hantera komplexiteten i att bedöma elevers individuella prestationer i grupparbeten på ett rättvist och effektivt sätt.
Universitetslektor Johan Forsell
v. 14 Kommunikation av bedömningar med elever
Fokus i detta seminarium ligger på hur lärare kan kommunicera bedömningar med elever, med särskilt fokus på utvecklingssamtal och muntlig återkoppling. Vi diskuterar både möjligheter och utmaningar med att samtala om bedömningar och hur dessa samtal kan stödja elevers behov och intressen.
Vad du får med dig:
- Forskning och insikter om utvecklingssamtal och muntlig återkoppling.
- Diskussion om hur dessa samtal påverkar elevers syn på sin förmåga och utveckling.
- Gruppdiskussion om egna erfarenheter och forskning kring återkoppling och utvecklingssamtal.
- Reflektioner om hur återkoppling kan utformas för att möta elevers behov och intressen.
Doktorand Elisabeth Tenglet