Undervisning och Bedömning
Vid detta inledande seminarium fokuserar vi på sambandet mellan bedömning och undervisning.
Vi utforskar frågor som:
• Vad gör en lärare när hen bedömer elevers kunskaper?
• Hur och när kan lärare använda bedömningar i sin undervisning?
• Varför gör lärare de bedömningar de gör, och hur påverkas elever av dessa?
Seminariet ger stöd för att reflektera över bedömningens roll och användning i planering, genomförande och utvärdering av undervisning.
Universitetslektor Fredrik Alm
Konstruktioner av Bedömningar
I det här seminariet diskuterar vi hur lärare kan skapa bedömningar som är både relevanta och etiska.
Vi tar upp:
• Hur man skapar bedömningar baserade på specifikt innehåll och förmågor.
• Etiska överväganden och dilemman som lärare kan ställas inför vid bedömning.
• Gruppdiskussioner om de spänningar och utmaningar som kan uppstå och hur de kan hanteras.
Du kommer att få verktyg för att öka medvetenheten om de etiska aspekterna av bedömningar och strategier för att förebygga och hantera etiskt svåra situationer.
Universitetslektor Tobias Jansson
Prestationer och Emotioner
Vi går igenom hur man skapar en hållbar bedömningspraktik som bevarar elevers lust till lärande. Vi diskuterar också digital återkoppling från både lärar- och elevperspektiv.
Vad du får med dig:
• Introduktion till hållbar bedömningspraktik: En metod som inte äventyrar elevers lärglädje.
• Strategier för att utveckla undervisningen med ett formativt fokus för både elever och lärare.
• Insikter om digital återkoppling baserat på aktuell forskning, med fokus på både lärarens och elevens upplevelse.
Seminariet ger konkreta verktyg och metoder för att implementera en bedömningspraktik som främjar långsiktig motivation och lärande.
Utgångspunkt i boken: Prestationer och emotioner i skolan
Läs gärna:Bedömning för hållbart lärande
Universitetslektor Agneta Grönlund