3 oktober klockan 15.30 - 17.00
Konstruktion av bedömningar
Seminariet fokuserar på viktiga aspekter att tänka på för att skapa ändamålsenliga bedömningar i relation till syftena med bedömningen och vilket innehåll och vilka förmågor som ska testas. (Exempel ges från bedömningar i samhällskunskap på gymnasiet.) Detta bidrar till att utveckla arbetet med att konstruera olika uppgifter så att de kan ge underlag för att bedöma de kunskaper och förmågor som läraren har tänkt att eleverna ska utveckla.
Tobias Jansson
10 oktober klockan 15.30 - 17.00
Bedömning av elevers individuella kunskaper vid grupparbete
Seminariet ger inledningsvist en bakgrund till lärare och elevers perspektiv på grupparbetsbedömning samt en problematisering kring komplexiteten som rör bedömning av grupparbeten. Särskilt problematiseras och ges förslag, utifrån forskning, på hur lärare kan bedöma elevers individuella kunskaper utvecklade i samarbete med andra. Efterföljande diskussion fokuserar på förslag utifrån forskning samt lärares egna erfarenheter och potentiella möjligheter att rent praktiskt utveckla sin praktik av grupparbetsbedömning.
Johan Forsell
17 oktober klockan 15.30 - 17.00
Kommunikation av bedömningar med elever
Under seminariet presenteras och diskuteras olika möjligheter och utmaningar med att samtala om bedömningar med elever. Vid seminariet hålls en presentation baserad på forskning om utvecklingssamtal och muntlig återkoppling med elever. Både återkoppling och utvecklingssamtal används med avsikten att forma och stödja elevers lärande och kunskapsutveckling, men kan även ha betydelse för hur elever ser på sin förmåga och potential i skolan. Presentationen följs av en gruppdiskussion där deltagarna, utifrån forskning, får resonera kring egna erfarenheter av återkoppling och utvecklingssamtal och vilka villkor och förutsättningar dessa bedömningssamtal kan innebära för elever och undervisningen. Seminariet avslutas med reflektioner om hur muntlig återkoppling och bedömningssamtal med elever kan utformas och användas för att möta elevers behov och intressen i undervisningen.
Elisabeth Tenglet