Hur bedömningar påverkar elevers lärande och motivation är avgörande för deras utveckling. Delta i vår digitala seminarieserie där vi blandar forskning med praktiska erfarenheter. Få nya insikter, dela egna exempel och möt kollegor från hela landet.

Vi erbjuder:

  • En seminarieserie med forskarpresentationer om bedömning (ca 1 timme), följt av digitala gruppdiskussioner med kollegor från hela Östergötland och Sverige (ca 30 minuter).
  • Blandning av forskning och erfarenhet: Seminarium grundas i aktuell forskning och beprövad erfarenhet, där föreläsningar och gruppdiskussioner varvas.
  • Teman från forskningen: Forskarna presenterar olika teman, och deltagarna uppmanas att bidra med sina egna erfarenheter och praktiska exempel från verksamheten. Syftet är att skapa möten mellan kollegor och forskare, samt utbyta erfarenheter och lära av varandra.
    Exempel på teman i seminarieserien: 
  • När och hur används bedömningar i relation till planering, genomförande och utvärdering av undervisning?
  • Skapa ändamålsenliga och etiska bedömningar
  • Främja hållbar bedömningspraktik och digital återkoppling
  • Effektiv och rättvis bedömning av elevers insatser i grupparbeten
  • Effektiv återkoppling och utvecklingssamtal för elevers lärande

Anmäl dig här

Målgrupp:
Lärare i Östergötland, främst för årskurs 4–9.
Andra kommuner är också välkomna i mån av plats. Seminarium är öppet för alla, även de som inte arbetar direkt i skolan just nu, som exempelvis personer från förvaltning. Observera att de exempel som tas upp främst är anpassade för årskurs 4–9.

Intyg:
Om du deltar i 5 av 6 tillfällen får du ett skriftligt intyg.

Tid:
Seminarieserien ges på tisdagar 15.30-17 under vecka 9-14, 2025.

Plats:
Digitalt via verktyget Zoom.

Kostnad:
Seminarieserien är kostnadsfri.

Anmälan:
Anmälan öppnar här i slutet på november.

Program

En seminarieserie - 6 fristående teman 

Undervisning och Bedömning

Vid detta inledande seminarium fokuserar vi på sambandet mellan bedömning och undervisning.

Vi utforskar frågor som:

• Vad gör en lärare när hen bedömer elevers kunskaper?
• Hur och när kan lärare använda bedömningar i sin undervisning?
• Varför gör lärare de bedömningar de gör, och hur påverkas elever av dessa?

Seminariet ger stöd för att reflektera över bedömningens roll och användning i planering, genomförande och utvärdering av undervisning.

Universitetslektor Fredrik Alm

 

Konstruktioner av Bedömningar

I det här seminariet diskuterar vi hur lärare kan skapa bedömningar som är både relevanta och etiska.

Vi tar upp:

• Hur man skapar bedömningar baserade på specifikt innehåll och förmågor.
• Etiska överväganden och dilemman som lärare kan ställas inför vid bedömning.
• Gruppdiskussioner om de spänningar och utmaningar som kan uppstå och hur de kan hanteras.

Du kommer att få verktyg för att öka medvetenheten om de etiska aspekterna av bedömningar och strategier för att förebygga och hantera etiskt svåra situationer.

Universitetslektor Tobias Jansson

Prestationer och Emotioner

Vi går igenom hur man skapar en hållbar bedömningspraktik som bevarar elevers lust till lärande. Vi diskuterar också digital återkoppling från både lärar- och elevperspektiv. 

Vad du får med dig:

Introduktion till hållbar bedömningspraktik: En metod som inte äventyrar elevers lärglädje.
Strategier för att utveckla undervisningen med ett formativt fokus för både elever och lärare.
Insikter om digital återkoppling baserat på aktuell forskning, med fokus på både lärarens och elevens upplevelse.

Seminariet ger konkreta verktyg och metoder för att implementera en bedömningspraktik som främjar långsiktig motivation och lärande.

Utgångspunkt i boken:  Prestationer och emotioner i skolan
Läs gärna:Bedömning för hållbart lärande

Universitetslektor Agneta Grönlund

Etiska aspekter kring bedömningar

Seminariet behandlar viktiga aspekter för att utforma effektiva bedömningar anpassade efter syfte, innehåll och förmågor som ska testas. Vi diskuterar också etiska dilemman i bedömningspraktiken och verktyg för att förebygga och hantera dem.

Vad du får med dig:

• Principer för att konstruera bedömningar som stämmer överens med utbildningsmålen.
• Exempel på bedömningar i samhällskunskap på gymnasienivå.
• Metoder för att skapa uppgifter som ger underlag för att bedöma avsedda kunskaper och förmågor.
• Diskussioner om etiska dilemman och strategier för att hantera dessa i undervisningen.

Seminariet erbjuder praktiska verktyg för att utveckla bedömningsmetoder som både är ändamålsenliga och etiskt försvarbara.

Universitetslektor Elisabeth Eriksson

Bedömning av Individuella Kunskaper vid Grupparbete

Detta seminarium fokuserar på hur lärare kan bedöma elevers individuella kunskaper inom ramen för grupparbete. Vi diskuterar både lärares och elevers perspektiv samt möjliga förbättringar av bedömningsmetoder.

Vad du får med dig:

  • Bakgrund och problematisering kring bedömning av grupparbeten ur både lärares och elevers synvinkel.
  • Förslag baserade på forskning om hur man kan bedöma individuella kunskaper i grupparbeten.
  • Diskussioner med praktiska tips och erfarenheter från lärare om hur man kan utveckla och förbättra sin bedömningspraxis.

Seminariet ger dig insikter och verktyg för att hantera komplexiteten i att bedöma elevers individuella prestationer i grupparbeten på ett rättvist och effektivt sätt.

Universitetslektor Johan Forsell

Kommunikation av Bedömningar med Elever

Fokus i detta seminarium ligger på hur lärare kan kommunicera bedömningar med elever, med särskilt fokus på utvecklingssamtal och muntlig återkoppling. Vi diskuterar både möjligheter och utmaningar med att samtala om bedömningar och hur dessa samtal kan stödja elevers lärande och självkänsla.

Vad du får med dig:

• Forskning och insikter om utvecklingssamtal och muntlig återkoppling.
• Diskussion om hur dessa samtal påverkar elevers syn på sin förmåga och utveckling.
• Gruppdiskussion om egna erfarenheter och forskning kring återkoppling och utvecklingssamtal.
• Reflektioner om hur återkoppling kan utformas för att möta elevers behov och intressen.

Seminariet ger konkreta verktyg och idéer för hur du kan använda bedömningssamtal för att stötta elevers lärande och skapa en positiv syn på deras potential.

Doktorand Elisabeth Tenglet

Läs mer om forskningen

Kontakta oss

LiU Skolsamverkan