Hur bedömningar påverkar elevers lärande och motivation är avgörande för deras utveckling. Delta i vår digitala seminarieserie där vi blandar forskning med praktiska erfarenheter. Få nya insikter, dela egna exempel och möt kollegor från hela landet.

Vi erbjuder:

  • En seminarieserie med forskarpresentationer om bedömning (ca 1 timme), följt av digitala gruppdiskussioner med kollegor från hela Östergötland och Sverige (ca 30 minuter).
  • Blandning av forskning och erfarenhet: Seminarium grundas i aktuell forskning och beprövad erfarenhet, där föreläsningar och gruppdiskussioner varvas.
  • Teman från forskningen: Forskarna presenterar olika teman, och deltagarna uppmanas att bidra med sina egna erfarenheter och praktiska exempel från verksamheten. Syftet är att skapa möten mellan kollegor och forskare, samt utbyta erfarenheter och lära av varandra.
    Exempel på teman i seminarieserien:
  • När och hur används bedömningar i relation till planering, genomförande och utvärdering av undervisning?
  • Skapa ändamålsenliga och etiska bedömningar
  • Främja hållbar bedömningspraktik och digital återkoppling
  • Effektiv och rättvis bedömning av elevers insatser i grupparbeten
  • Effektiv återkoppling och utvecklingssamtal för elevers lärande

Anmäl dig här:

Målgrupp:
Lärare i Östergötland, främst för årskurs 4–9.
Andra kommuner är också välkomna i mån av plats. Seminarium är öppet för alla, även de som inte arbetar direkt i skolan just nu, som exempelvis personer från förvaltning. Observera att de exempel som tas upp främst är anpassade för årskurs 4–9.

Intyg:
Om du deltar i minst 5 av 6 tillfällen får du ett skriftligt intyg.

Tid:
Seminarieserien ges på tisdagar 15.30-17 under vecka 9-14, 2025.

Plats:
Digitalt via verktyget Zoom.

Kostnad:
Seminarieserien är kostnadsfri.

Anmälan:
Anmäl dig här via länken.

Program

En seminarieserie - 6 fristående teman 

v. 9 Undervisning och bedömning

Vid detta inledande seminarium fokuserar vi på sambandet mellan bedömning och undervisning.

Vi utforskar frågor som:

  • Vad gör en lärare när hen bedömer elevers kunskaper?
  • Hur och när kan lärare använda bedömningar i sin undervisning?
  • Varför gör lärare de bedömningar de gör, och hur påverkas elever av dessa?

Seminariet ger stöd för att reflektera över bedömningens roll och användning i planering, genomförande och utvärdering av undervisning.

Universitetslektor Fredrik Alm

 

v. 10 Konstruktioner av bedömningar

I det här seminariet diskuterar vi hur du kan skapa ändamålsenliga bedömningar som är anpassade efter bedömningens syfte, samt det innehåll och de förmågor som ska testas. Genom praktiska exempel utvecklas din förmåga att konstruera uppgifter som effektivt bedömer de avsedda kunskaperna och färdigheterna hos eleverna.

Universitetslektor Tobias Jansson

v. 11 Prestationer och emotioner 

Vi går igenom hur man skapar en hållbar bedömningspraktik som bevarar elevers lust till lärande. Vi diskuterar också digital återkoppling från både lärar- och elevperspektiv. 

Vad du får med dig:

  • Introduktion till hållbar bedömningspraktik: En metod som inte äventyrar elevers lärglädje. 
  • Strategier för att utveckla undervisningen med ett formativt fokus för både elever och lärare.
  • Insikter om digital återkoppling baserat på aktuell forskning, med fokus på både lärarens och elevens upplevelse.

Seminariet ger förslag på verktyg och metoder för att implementera en bedömningspraktik som främjar långsiktig motivation och lärande.

Utgångspunkt i boken:  Prestationer och emotioner i skolan
Läs gärna:Bedömning för hållbart lärande

Universitetslektor Agneta Grönlund

v. 12 Etiska aspekter kring bedömningar

Seminariet fokuserar på de etiska överväganden som lärare behöver göra vid bedömning och de dilemman som kan uppstå. Det inkluderar gruppdiskussioner om etiska dilemman som lärare kan möta, vilka spänningar dessa skapar och hur de kan hanteras. Seminariet syftar till att öka medvetenheten om de etiska aspekterna av lärares bedömningspraktiker och att ge möjlighet till kritisk reflektion.

Vad du får med dig:

  • Förståelse för etiska överväganden vid bedömning
  • Diskussion om etiska dilemman
  • Strategier för att hantera etiska dilemman
  • Ökad medvetenhet om etiska aspekter

Universitetslektor Elisabeth Eriksson

v. 13 Bedömningar av elevers individuella kunskaper vid grupparbete

Detta seminarium fokuserar på hur lärare kan bedöma elevers individuella kunskaper inom ramen för grupparbete. Vi diskuterar både lärares och elevers perspektiv samt möjliga förbättringar av bedömningsmetoder.

Vad du får med dig: 

  • Bakgrund och problematisering kring bedömning av grupparbeten ur både lärares och elevers synvinkel.
  • Förslag baserade på forskning om hur man kan bedöma individuella kunskaper i grupparbeten.
  • Diskussioner med praktiska tips och erfarenheter från lärare om hur man kan utveckla och förbättra sin bedömningspraxis.

Seminariet ger dig metoder och verktyg för att hantera komplexiteten i att bedöma elevers individuella prestationer i grupparbeten på ett rättvist och effektivt sätt.

Universitetslektor Johan Forsell

v. 14 Kommunikation av bedömningar med elever

Fokus i detta seminarium ligger på hur lärare kan kommunicera bedömningar med elever, med särskilt fokus på utvecklingssamtal och muntlig återkoppling. Vi diskuterar både möjligheter och utmaningar med att samtala om bedömningar och hur dessa samtal kan stödja elevers behov och intressen.

Vad du får med dig:

  • Forskning och insikter om utvecklingssamtal och muntlig återkoppling.
  • Diskussion om hur dessa samtal påverkar elevers syn på sin förmåga och utveckling.
  • Gruppdiskussion om egna erfarenheter och forskning kring återkoppling och utvecklingssamtal.
  • Reflektioner om hur återkoppling kan utformas för att möta elevers behov och intressen.   

Doktorand Elisabeth Tenglet

Läs mer om forskningen

Kontakta oss

LiU Skolsamverkan