Kvinna undervisar vuxna elever
Sofia Nyström forskar om vuxnas lärande och är en av lärarna i utbildningen. Fotograf: My Kronqvist

För dig som är lärare på komvux och vill få ökade kunskaper om kognitionsvetenskap kopplat till vuxnas lärande. Utbildningen ger dig bättre förutsättningar att undervisa på komvux utifrån kognitionsvetenskaplig kunskap. Dessutom ökar din kompetens i att möta individer med kognitiva utmaningar och att stödja dina elevers lärande.

Kognitionsvetenskap som forskningsområde handlar om att förstå mekanismerna för mänskligt tänkande, perception, minne, språk och lärande. LiU bedriver ledande forskning inom både kognitionsvetenskap och vuxnas lärande, två forskningsämnen som flätas samman och är närvarande inom alla delar av denna kurs.

Målgrupp

Utbildningen vänder sig till dig som är lärare inom kommunal vuxenutbildning (komvux) på grundläggande - och gymnasial nivå eller på anpassad utbildning samt med svenska för invandrare (SFI). Du är ämneslärare inom Ma-Nv och So-Sv-Språk eller yrkeslärare.

Om utbildningen

Att vara lärare på komvux skiljer sig en del från att undervisa inom grund- eller gymnasieskola, då målgruppen är vuxna. Denna skolform har också många elever med kognitiva utmaningar så som läs- och skrivsvårigheter, matematiksvårigheter eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Att öka dina kunskaper om de kognitiva utmaningar som ligger till grund för dessa svårigheter kan vara ett stöd för dig som lärare inom komvux och ge dig bättre förutsättningar att bland annat organisera din undervisning för att gynna dessa elevers lärande på bästa sätt.

Innehåll

Utbildningen ger dig fördjupad kunskap om ämnes- och yrkesdidaktik, kognitionsvetenskap och hur du praktiskt kan tillämpa detta i din undervisning. Innehållet tar sin utgångspunkt i två teman:

Tema 1: Kognitionsvetenskap – vad innebär detta perspektiv och vad kan det lära oss om vuxnas lärande?

Det första temat berör grundläggande kognitionsvetenskapliga och kognitionspsykologiska begrepp kopplat till lärande. Det vill säga människans förmåga (och ibland oförmåga) till uppmärksamhet, uppfattning och tolkning av sinnesintryck, sensoriskt minne, arbetsminne, exekutiva funktioner, långtidsminne, glömska, kognitiva strategier, motivation etc. Dessa kognitionsvetenskapliga och kognitionspsykologiska begrepp relateras i kursen till undervisningspraktiken i komvux, det vill säga vilka implikationer kunskapen om detta får för organisering av lärande för vuxna individer. Här lyfts även forskning om komvux gällande till exempel vuxnas lärande, organisering av komvux och lärares arbete.

Tema 2: Att möta olika utmaningar i vuxenutbildningen

Det andra temat tar sin utgångspunkt i det heterogena klassrummet inom komvux. Utifrån kognitionsvetenskapliga och kognitionspsykologiska begrepp presenteras olika kognitiva utmaningar som finns i relation till läs- och skrivsvårigheter, matematiksvårigheter samt NPF. Inom ramen för detta problematiseras hur du som lärare kan stötta elever med kognitiva utmaningar exempelvis genom diskussioner kring anpassningar, specialpedagogik och inkluderande vuxenpedagogik.

Genomförande

Undervisningen sker online. Kursens teman behandlas genom föreläsningar och efterföljande gruppdiskussioner. Mellan varje tillfälle arbetar du med en övningsuppgift som utgår från det aktuella temat och som relaterar till dina egna erfarenheter av ämnes- och yrkesundervisning. Denna övningsuppgift kommer att presenteras och diskuteras vid ett seminarium. En viktig del i kursen är din egen och andra deltagares undervisningserfarenhet på komvux. Ni kommer att dela med er av och diskutera hur lärande och undervisning på en kognitionsvetenskaplig grund kan stödja vuxna elevers lärande.

Examination sker både muntligt och skriftligt genom att du bland annat ska planera ett undervisningsupplägg där de kognitionsvetenskapliga kunskaperna ska tillämpas i den egna undervisningspraktiken.

Mer information

Läs mer på Skolverkets webbsida.

Kurstillfällen

Tillfälle 1: Kursintroduktion
Tillfälle 2: Tema 1: Föreläsning samt gruppdiskussion utifrån temat
Tillfälle 3: Seminarium utifrån Tema 1
Tillfälle 4: Fördjupning av Tema 1: Föreläsning samt gruppdiskussion utifrån temat
Tillfälle 5: Seminarium utifrån Tema 1
Tillfälle 6: Tema 2: Föreläsning samt gruppdiskussion utifrån temat
Tillfälle 7: Seminarium utifrån Tema 2
Tillfälle 8: Fördjupning av Tema 2: Föreläsning samt gruppdiskussion utifrån temat
Tillfälle 9: Seminarium utifrån Tema 2
Tillfälle 10: Examination

Kontakt

Utbildningen ges av