Kognitionsvetenskap som forskningsområde handlar om att förstå mekanismerna för mänskligt tänkande, perception, minne, språk och lärande. LiU bedriver ledande forskning inom både kognitionsvetenskap och vuxnas lärande, två forskningsämnen som flätas samman och är närvarande inom alla delar av denna kurs.
Målgrupp
Utbildningen vänder sig till dig som är lärare inom kommunal vuxenutbildning (komvux) på grundläggande - och gymnasial nivå eller på anpassad utbildning samt med svenska för invandrare (SFI). Du är ämneslärare inom Ma-Nv och So-Sv-Språk eller yrkeslärare.
Om utbildningen
Att vara lärare på komvux skiljer sig en del från att undervisa inom grund- eller gymnasieskola, då målgruppen är vuxna. Denna skolform har också många elever med kognitiva utmaningar så som läs- och skrivsvårigheter, matematiksvårigheter eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Att öka dina kunskaper om de kognitiva utmaningar som ligger till grund för dessa svårigheter kan vara ett stöd för dig som lärare inom komvux och ge dig bättre förutsättningar att bland annat organisera din undervisning för att gynna dessa elevers lärande på bästa sätt.
Innehåll
Utbildningen ger dig fördjupad kunskap om ämnes- och yrkesdidaktik, kognitionsvetenskap och hur du praktiskt kan tillämpa detta i din undervisning. Innehållet tar sin utgångspunkt i två teman:
Tema 1: Kognitionsvetenskap – vad innebär detta perspektiv och vad kan det lära oss om vuxnas lärande?
Det första temat berör grundläggande kognitionsvetenskapliga och kognitionspsykologiska begrepp kopplat till lärande. Det vill säga människans förmåga (och ibland oförmåga) till uppmärksamhet, uppfattning och tolkning av sinnesintryck, sensoriskt minne, arbetsminne, exekutiva funktioner, långtidsminne, glömska, kognitiva strategier, motivation etc. Dessa kognitionsvetenskapliga och kognitionspsykologiska begrepp relateras i kursen till undervisningspraktiken i komvux, det vill säga vilka implikationer kunskapen om detta får för organisering av lärande för vuxna individer. Här lyfts även forskning om komvux gällande till exempel vuxnas lärande, organisering av komvux och lärares arbete.
Tema 2: Att möta olika utmaningar i vuxenutbildningen
Det andra temat tar sin utgångspunkt i det heterogena klassrummet inom komvux. Utifrån kognitionsvetenskapliga och kognitionspsykologiska begrepp presenteras olika kognitiva utmaningar som finns i relation till läs- och skrivsvårigheter, matematiksvårigheter samt NPF. Inom ramen för detta problematiseras hur du som lärare kan stötta elever med kognitiva utmaningar exempelvis genom diskussioner kring anpassningar, specialpedagogik och inkluderande vuxenpedagogik.
Genomförande
Undervisningen sker online. Kursens teman behandlas genom föreläsningar och efterföljande gruppdiskussioner. Mellan varje tillfälle arbetar du med en övningsuppgift som utgår från det aktuella temat och som relaterar till dina egna erfarenheter av ämnes- och yrkesundervisning. Denna övningsuppgift kommer att presenteras och diskuteras vid ett seminarium. En viktig del i kursen är din egen och andra deltagares undervisningserfarenhet på komvux. Ni kommer att dela med er av och diskutera hur lärande och undervisning på en kognitionsvetenskaplig grund kan stödja vuxna elevers lärande.
Examination sker både muntligt och skriftligt genom att du bland annat ska planera ett undervisningsupplägg där de kognitionsvetenskapliga kunskaperna ska tillämpas i den egna undervisningspraktiken.
Mer information
Läs mer på Skolverkets webbsida.