Den här utbildningen är inriktad på det praktiska lärandet och undervisningen inom vuxenutbildningen. Kanske har du en lärarutbildning som riktar sig till yngre elever och vill ha stöd i att leda vuxnas lärprocesser? Utbildningen kopplar samman den senaste teoretiska kunskapen från LiU:s världsledande forskning om vuxnas lärande med praktisk kunskap om undervisningsformer, planering, undervisning, bedömning och utvärdering. Målet är att kursen leder till att du får med dig en egen praktisk verktygslåda som du har användning för i olika situationer i klassrummet.
Målgrupp
Utbildningen riktar sig till lärare eller andra yrkeskategorier som leder vuxnas lärande på Komvux, folkhögskola eller annan utbildningsform.
Om utbildningen
Innehåll
Utbildningen ger dig olika pedagogiska perspektiv på vuxnas lärande och utrymme för reflektion kring den egna undervisningspraktiken.
I kursen behandlas:
- olika teorier kring lärande, ledarskap och grupprocesser utifrån vad det innebär att leda en lärprocess för vuxna
- olika undervisningsformer och hur de inverkar på en lärprocess och den vuxne studiedeltagaren
- reflektion kring didaktiska val i relation till planering, genomförande och utvärdering av lärandesituationer för vuxna
- inslag av kursdeltagarnas erfarenheter och reflektioner kring utvecklingsbehov som lärare.
Genomförande
Träffar på plats kan kombineras med träffar online. Undervisningen består förslagsvis av föreläsningar, seminarier, basgruppsarbete och redovisningar. Inför respektive kurstillfälle läser du litteratur och under kurstillfällena varvas bearbetning av litteraturen med föreläsningar och praktiska övningar. Kursuppgifterna är nära relaterade till den egna undervisningen.
Omfattning och examination
Utbildningen kan genomföras med eller utan examination och erhållande av högskolepoäng. För dig som vill erhålla 7.5 högskolepoäng efter avslutad utbildning sker examinationen genom skriftlig inlämningsuppgift och muntligt seminarium. Utan avslutande examination erhålls ett kursintyg.