Medieproduktion för kommunikation
Du lär dig medieproduktionens olika verktyg: kameror, mikrofoner, redigering och utställning. Du lär dig berätta med rörlig bild, ljus, ljud, tal och text. Men du lär dig också det som är avgörande för en bra kommunikation: att ge din berättelse en sådan form att den blir estetiskt tilltalande och övertygande.
Att undersöka och förstå samhället
Idag är det viktigare än någonsin att ha verktyg för att förstå och undersöka samhället. Kandidatprogrammet i kommunikation, samhälle, medieproduktion, KSM, lär dig därför inte bara mediehantverket utan ger dig också verktyg för att förstå kommunikationsprocessen, branschen och publiken. Och de behövs för att utveckla ett budskap eller innehåll, för att väcka känslor och engagemang, och för att kunna bidra till samhällsdiskussionen. Våra tidigare studenter arbetar ofta inom olika branscher där de har nytta av dessa kunskaper, exempelvis med: dokumentära reportage, marknadsföring, PR, eller andra kommunikativa verksamheter.
Att driva kommunikationsprojekt
Under utbildningen driver du olika kommunikationsprojekt där du själv tar fram innehållet och gestaltar det i medieproduktioner. I projekten utvecklar och fördjupar du din kompetens inom medieproduktion och berättande, kommunikation, projekthantering, och samhälls- och kulturteori. Till stöd har du lärare med specialistkunskaper – journalister, dokumentärfilmare, konstnärer, dramaturger, samhälls- och kulturvetare, kommunikationsforskare – och de har breda kontaktnät inom arbetslivet.