– Det är som att ha ett jobb på 200 procent. Fotbollen kräver mer än heltid, och så lägger jag på heltidsstudier ovanpå det. Det är tufft och kräver mycket av mig, men jag har valt det själv – och tycker båda delarna är väldigt roliga, säger Sofia Hjern.
Från Lindö FF till landslaget
– Men min bror var målvakt och inspirerade mig tidigt att testa att ställa mig i mål.
Hon älskade att träna och eftersom målvakterna fick gå på extra pass bestämde hon sig för att satsa på det. Hon kom med i damlaget, spelade en period i Linköping och var med i juniorlandslaget. Som 16-åring gick hon till IFK Norrköping, där hon nu gör sin sjunde säsong – och har varit med på hela resan från division ett till damallsvenskan.
– Det har varit stort att få vara med och bygga upp något i min hemstad. När jag var liten fanns inget damlag på högsta nivå här utan jag är uppväxt med att gå och titta på herrarna när de spelar. Nu får jag själv vara en förebild för små tjejer som kommer och tittar på oss. Det är superkul.
– Jag gick in på toa för att kolla vem de kallat i stället för Zećira Mušović som tidigare haft en självklar plats i målet men som nu var gravid. Då såg jag plötsligt mitt ansikte på Svenska Fotbollförbundets hemsida.
Chockad gick hon ut till omklädningsrummet och resten av laget.
– Jag trodde de hade gjort fel. Men när jag berättade vad som hänt omfamnades jag av kramar och gratulationer och så bara började jag gråta.
Dubbla karriärer
– Jag är väldigt intresserad av människor och hur vi fungerar. Samtidigt har jag ett schema som gör det svårt att läsa utbildningar med mycket obligatoriska moment. Beteendevetenskapen har en del seminarier som det händer att jag får komplettera men annars mycket självstudier, vilket gör att jag kan plugga mycket på egen hand och lägga upp plugget efter fotbollen.
Det stöd man kan få som elitidrottsstudent är betalt träningskort på gym och möjlighet att anpassa sina studier till idrotten. Som exempel kan det handla om att få möjlighet till senare inlämning, göra tentor på distans och få hjälp att kommunicera med lärare.
– Jan Lundgren som är projektledare på LiU Elitidrott har varit ett stort stöd. Men det är fortfarande upp till varje lärare om de vill hjälpa till. Jag önskar därför att det fanns mer kunskap om vad det innebär att vara elitidrottare och student.
För att allt ska funka betonar hon vikten av planering och att våga prioritera.
– Jag har lärt mig att sätta gränser. Ibland måste jag sluta plugga även om jag inte känner mig helt redo inför en tenta eller inlämning. För att prestera på planen måste jag också hinna återhämta mig.
Nyckelspelare med bra ledaregenskaper
– Min prestation som målvakt bygger mycket på mig själv. Samtidigt är jag en del av ett lag och jag älskar gemenskapen. Att man aldrig är ensam utan har varandra.
Hon beskrivs ofta som en nyckelspelare med bra ledaregenskaper, kommunikativa förmågor och spelförståelse.
– Som målvakt kan man verkligen göra skillnad. Både som matchavgörare, där man kan bli höjd till skyarna men även en syndabock, och som ledare. Att få hjälpa till att leda laget tycker jag är väldigt kul.
– Jag gillar att styra upp projekt och vara drivande i hur vi ska göra och vem som ska göra vad.
Ju högre upp hon kommit i elitidrottandet, desto tydligare har det blivit att ledarskap, gruppdynamik och samarbete är A och O för att få alla att jobba åt samma håll och prestera på högsta nivå samtidigt.
– Det är samma sak i arbetslivet – man måste få alla att prestera tillsammans. Samtidigt är det viktigt att se varje individ.
Fotbollskarriären ser hon som en utbildning i sig, och hoppas kunna använda sina erfarenheter från både planen och skolbänken i framtiden.
– Om fem år spelar jag förhoppningsvis fortfarande fotboll och har det som heltidsjobb. Gärna i Frankrike eller i engelska ligan. Men längre fram vill jag jobba med projekt som gör skillnad i samhället – kanske med inkludering inom föreningslivet för att minska segregation eller för att hjälpa barn i utsatta områden.