26 februari 2022

”Kursen är absolut inspirerande och lärorik. Den sätter saker i perspektiv och ger en hoppfull inblick i hur vi kan utveckla både industrier och beteenden. Jag upplevde kursen som otroligt ögonöppnande.”

Leonard Lönnberg

Leonard Lönnberg är en student som just nu tagit en studiepaus för att lägga fokus på ideellt arbete i miljörörelsen. Han driver den politiska verksamheten Gröna Studenter i Östergötland.

- Jag har länge funderat över hållbarheten i vårt ekonomiska system, vårt sätt att hantera monetära medel och vår starka tro på evig tillväxt… I det perspektivet lät kursen i cirkulär ekonomi jätteintressant. Och den har absolut infriat mina förväntningar, innehållet var riktigt bra.

Leonard beskriver kursen som både bred och fördjupande, där första perioden var heltäckande med erfarna gästföreläsare med olika kompetenser och bakgrund.

- Vi hade flera spännande teman. Exempelvis industriell symbios och hur den cirkulära havsekonomin fungerar. Under projektarbetet fick vi sedan fördjupa oss med de cirkulära teorierna i ryggsäcken.

Leonards erfarenhet är att det man lär sig på kursen är applicerbart i de flesta sammanhang.

- Nu kan jag se på industrin på ett nytt sätt, se möjligheter i vår utveckling. Absolut känner jag mig mer optimistisk efter den här kursen eftersom den blev som en sorts vittne på att något faktiskt händer – inom akademi, politik och marknad. Det var inspirerande.

Han har fått en bättre förståelse för hur industrier fungerar och hur vi kan göra världen till en grönare plats.

- Förmodligen är den största nyttan jag tar med mig en sorts djupare förståelse för att omställningen också innebär väldigt många positiva saker. När vi vidareutvecklas till ett cirkulärekonomiskt samhälle kommer vi att få så otroliga nyttor. Det är ekonomiskt fördelaktigt för företag att bli cirkulära. Och likaså för hushållen att bli cirkulära.

Entusiastiskt säger Leonard att han längtar efter en cirkulär och hållbar framtid, vilket han ägnar nästan all sin tid åt på olika sätt.

- Jag vill med hela mitt hjärta påverka världen och mänskligheten för att övervinna de utmaningar vi står inför. Jag känner mig glad för att vara en del av den rörelsen.

Text: Stefan Holgersson

Lyssna på Leonard

Läs kursen Cirkulär ekonomi i teori och praktik