Har du en idé du vill utveckla eller är intresserad av att driva eget företag i framtiden – då kan LiU vara till hjälp.
Linköpings universitet kan genom sina verksamheter kopplat till rådgivning inom innovation och företagande ge dig verktygen för att bli framgångsrik i ditt entreprenörskap, både under och efter studietiden.

3 anledningar att starta eget företag som student

För dig som vill jobba med det du brinner för

Nätverket

Som student har du stora möjligheter att utvidga ditt nätverk och knyta värdefulla kontakter med såväl andra studenter som lärare, forskare och folk i din bransch.

Erfarenheten

Genom att starta och driva företag under studierna kan du direkt testa dina vingar och omvandla dina  kunskaper från utbildningen till praktisk erfarenhet.

Flexibiliteten

Under studietiden har du oftast möjlighet att själv planera din tid. Det gör det lättare att starta företag som student än som anställd.

Inspireras av andra entreprenörer

Möt några av våra studenter och alumner som startat eget företag.

En person står och ler vid ett arbetsbord.

Så kan plaggen ändra storlek - uppfinningen föddes på LiU

Han kom till Linköpings universitet med drömmar om att revolutionera textilbranschen. Under sina ekonomstudier träffade Sam Issa LiU-forskare och deras samarbete landade i en uppfinning – en smart tråd som gör att plagg kan ändra storlek.

Man med drönare i skogen

Han räddar skogen med AI-verktyg

Angrepp av skadeinsekten granbarkborre förstör stora skogsområden varje år och kostar svenska skogsindustrin flera miljarder kronor. Det, och andra skador på skogarna, vill alumnen Markus Drugge och hans Arboair komma åt med AI-driven bildanalys.

Pär Svärdson står framför en vägg med tavelpriser.

Pär Svärdson - från LiU till Apotea

Pär Svärdson, med dubbla examina från Linköpings universitet, är i dag en mångprisad entreprenör och grundare till de framgångsrika företagen Adlibris och Apotea. Allt började med att han insåg att studenter hade ont om pengar.

Framgångsrika företag

Många företag har sina rötter i LiU:s forskning eller är grundade av alumner. Alltifrån storföretag som Sectra och IFS, som är världsledande inom sina områden, till små nystartade nischbolag.

Få hjälp i din idé- och affärsutveckling

Utveckla ditt entreprenörskap