13 december 2022

Han kom till Linköpings universitet med drömmar om att revolutionera textilbranschen. Under sina ekonomstudier träffade Sam Issa LiU-forskare och deras samarbete landade i en uppfinning – en smart tråd som gör att plagg kan ändra storlek. Först ut att testa marknaden är en stövel som med ett knapptryck formar sig efter kundens ben.

En person ler och kliar sig i håret framför ett bord.
LiU-alumnen Sam Issa vann SKAPA-priset, Sveriges största innovationspris, 2022 för sin uppfinning av en smart tråd som gör att plagg kan ändra storlek. Marcus Nyenger

Det är fredagseftermiddag på företagsinkubatorn LEAD i Linköping Science Park. Det är samtidigt bråda dagar för Sam Issa. Möten hit. Mässor dit. Hans företag Nano Textile Solutions fick SKAPA-priset 2022, Sveriges största innovationspris, och förhoppningen är att uppfinningen når marknaden under 2023.

Bli företagsledare

Efter många år, många motgångar och pendlande mellan hopp och förtvivlan kan drömmen nu bli verklighet. Sam Issa, som kom till Sverige och Linköping från Syrien som 10-åring, kikar ut genom fönstret och tänker på sin livsresa. En person står och arbetar.Ridstövlar, som med ett knapptryck formar sig efter kundens ben, blir första marknaden som testar om Sam Issas uppfinning fungerar. Foto Julius Norrbom

– Vi bodde i Ryd när vi kom till Sverige. Då hade jag inte en aning om att det fanns ett världsklassuniversitet bara 500 meter bort. Det har man inte koll på som 10-åring.

Sam Issa kommer från en skräddarfamilj och efter gymnasiet blev det många år inom textilbranschen. Han studerade mode i Italien, jobbade i de flesta leden i av värdekedjan i olika roller i Stockholm. Men en dag tog motivationen slut.

– Jag ville börja på en ny kula och bygga en utbildning att stå på. Jag vill bli en företagsledare som kan driva ett bolag från alla olika aspekter. Det var tufft att komma in på LiU, men jag läste upp mina betyg snabbt.

På LiU sydde han ihop en egen kandidatexamen i ekonomi. Han älskade livet på campus.

– Jag kanske använder starka ord, men här hände något magiskt. Jag fick en så stor kunskapshunger, jag slukade allt. Jag gick ofta in i hantverkssalarna, såg på när folk experimenterade saker och träffade på så sjukt smarta människor.

Såg hållbarhetsproblemen

I huvudet gnolade idén han burit på i åratal. På något sätt måste det gå att kombinera textil och teknologi.

– Modeindustrin är väldigt konservativ när det kommer till ny teknik och jag kunde inte definiera exakt vad jag ville. Och mina tankar att få in data i kläder uppfattades som abstrakta.

– Samtidigt förstod jag först när jag började läsa ekonomi på LiU vilka hållbarhetsproblem som finns i textilbranschen. Man öser bara på i den linjära värdekedjan. Allt ska gå snabbt och det finns en stor global överproduktion.

En dag korsades hans väg med forskarna Erik Khranovskyy och Mike Zhybak, som doktorerade vid institutionen för fysik, kemi och biologi, IFM.

– De tyckte inte alls att mina idéer var galna utan sa till mig: ”Det här är möjligt att göra, Sam”. Då blev det solklart för mig att vi har möjligheten att skapa en gamechanger på allvar.

Vägen framåt blev dock inte spikrak. Men efter flera olika turer plingade det till i Sams Issas telefon.

– Det var många misslyckanden på vägen, jag höll på att tappa hoppet. Men en dag ringde Erik mig och frågade om jag kunde komma till labbet. Där fick jag med mina egna ögon se att tekniken fungerar, då var det bara att jobba stenhårt med att ta fram en fungerande prototyp.

”Tillbaka till framtiden”

Men hur ser uppfinningen egentligen ut? Enkelt uttryckt kan man säga att idén bygger på att man med hjälp av en adapter stimulerar en smart tråd med el. Därefter ska ett plagg kunna anpassa sig till bäraren. Om man sett filmen ”Tillbaka till framtiden ll”, där den galna professorn med ett knapptryck fixar så huvudpersonen Marty McFly (Michael J. Fox) alldeles för stora jacka plötsligt passar perfekt, ger det en bra liknelse.

Den första marknaden där tekniken testas på är ridstövlar – där stöveln med ett knapptryck formar sig efter ditt ben. Förhoppningen är att den svenska ridsportskedjan Hööks lanserar möjligheten under våren 2023.

– Med vår teknik kan man anpassa storleken på stövelskaftet till vilken nästan storlek som helst utan att förstöra lädret. Vår teknik kan vi även bli en viktig spelare i hållbarhetskedjan och minska överproduktionen radikalt inom textilbranschen, säger Sam Issa. En person står och är koncentrerad. "Det var många misslyckanden på vägen, jag höll på att tappa hoppet", säger Sam Issa. Foto Julius Norrbom