Intresset för teknik och naturvetenskap minskar hos unga. I tredje klass är det relativt högt, men sex år senare, i nionde klass, har intresset sjunkit betydligt. Detta kan hämma Sveriges innovationstakt, men ett forskarteam vid Linköpings universitet har bestämt sig för att vända trenden. Anders Ynnerman, professor i vetenskaplig visualisering och direktör för Visualiseringscenter C, anser att ungas minskande intresse är en utmaning vi både måste och kan ta oss an. Anders grundade Visualiseringscenter C för tio år sedan och brinner för att göra vetenskaplig information tillgänglig för såväl unga som gamla.
Nytt visualiseringslabb
2022 skapades Wadströms Exploranation Laboratory. Det är ett unikt labb där forskningsvisualisering används för att göra nya upptäckter (exploration) och för att förklara forskningsresultat för allmänheten (explanation). Därav namnet Exploranation. Det här är en plats som väcker nyfikenhet och intresse för vetenskap och teknik med stor potential för att utveckla morgondagens pedagogik. Teknik för visualisering finns på många museer runtom i världen, inte bara på Visualiseringscenter C i Norrköping. Trots det är forskningen som bedrivs vid Linköpings universitet och Visualiseringscenter unik i sitt slag.
– Det är kanske den enda platsen i världen där forskningen bedrivs så här nära ett science center som är öppet för alla, menar Anders Ynnerman som nu söker stöd till den nya satsningen.
Tema klimat och hållbarhet
Visionen med labbet är att få unga att förstå fakta och samband på ett sätt som tidigare inte varit möjligt. Genom visualisering kan besökarna själva utforska och interagera med det vetenskapliga materialet. Klimat och hållbarhet är ett genomgående tema, ett exempel är den centralt placerade jordglob som i realtid projicerar data som visar klimatförändringar och dess olika konsekvenser.
– Kommande generation, de som växer upp nu, är väldigt visuellt betingad.
Genom att använda samma visualiseringar som vi använt för experter kan vi göra komplexa data tillgängliga för både barn och vuxna. Det bidrar även till att höja den digitala kompetensen hos lärare menar Anders Ynnerman som hoppas att hans forskning inom vetenskaplig visualisering ska ge ringar på vattnet i det svenska skolsystemet.
– Hela vårt laboratorium och Exploranation handlar om att utveckla morgondagens pedagogik. Vi har tidigare tagit med skoleleverna ut i rymden och in i människokroppen, nu ska vi få barn att förstå evolutionen. Vem vet vad vi lär dem nästa gång? Målet med projektet är att fler unga ska intressera sig för teknik och naturvetenskap och när det är dags, ansöka till ingenjörsprogrammen. Anders menar att det i långa loppet är avgörande för svenskt näringsliv.
– Jag kan inte tänka mig ett bättre ändamål för en donation än att hjälpa nästa generation in i kunskapens värld, betonar Anders Ynnerman.