04 februari 2020

Ben Shedd, flerfaldigt prisbelönt skapare av vetenskapliga filmer för dom-produktioner är LiU:s första gästprofessor i visuell vetenskapskommunikation. Gästprofessuren är finansierad genom en donation från Knut och Alice Wallenbergs stiftelse.

Ett porträtt av Ben Shedd
Ben Shedd,  Oscarsbelönad filmskapare blir den första innehavaren av Peter Wallenbergs Gästprofessur i Visual Science Communication. THOR BALKHED

Tack vare donationen från Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse, med anledning av stiftelsens ordförande Peter Wallenberg Jr:s 60-års dag, kan Linköpings universitet varje år, i tio år framåt, engagera en gästprofessor i Visual Science Communication, visuell vetenskapskommunikation. Donationen är på 16 miljoner kronor och till det kommer en årlig medfinansiering från LiU på 1 miljon kronor per år.

Peter Wallenberg Jr och LiU:s rektor Helen Dannetun. Foto THOR BALKHED– Jag är otroligt glad, stolt och tacksam över att Knut och Alice Wallenbergs stiftelse gav mig en födelsedagsgåva som utvecklar nästa generations intresse för naturvetenskap och teknik, glad över att det handlar om visualisering och glad över att donationen hamnar just i Norrköping/Linköping, sa Peter Wallenberg jr i samband med att donationen tillkännagavs inför en nästan fullsatt dom-teater.

– Visualisering är ett område som ligger mig varmt om hjärtat. Skolböcker var inte mina bästa vänner under skoltiden, men jag har alltid varit nyfiken och försökt hitta svaren genom att själv undersöka och prova. Jag har varit här flera gånger med min dotter och bonusbarnen liksom med grupper av vuxna och jag ser vilken nyfikenhet och glädje som väcks här, sa han.

Första gästprofessorn

I samband med tillkännagivandet av donationen presenterades även den första innehavaren av Peter Wallenbergs Gästprofessur i Visual Science Communication, sannolikt världens första professor inom visuell Peter Wallenberg Jr, Ben Shedd och Helen Dannetun. Foto THOR BALKHEDvetenskapskommunikation: Ben Shedd. Sedan 2014 har han varit verksam som professor i dokumentärt digitalt filmskapande vid Nanyang Technological University i Singapore.

Professor Ben Shedd har sedan början på 1970-talet skapat ett stort antal prisbelönta filmer, varav flera i iMAX format. Ett par exempel på filmer är The flight of the Gossamer Condor, som 1978 gav honom en delad Oscar, eller Academy Award som utmärkelse egentligen heter, inom kategorin bästa kortfilmsdokumentär, samt Green is the color of money.

Ben Shedd skapar film utan att vara begränsad av en ram. Foto THOR BALKHED– Jag gjorde min första film när jag var sju år och att berätta i bild har funnits i mitt dna sedan dess, säger Ben Shedd, som nu ska tillbringa ett år vid campus Norrköping i forskargruppen för Visuellt lärande och kommunikation på avdelningen Medie och informationsteknik, MIT.

– Jag ser fram emot att undervisa studenter på Linköpings universitet, det åttonde universitetet i världen jag undervisar vid, och även utveckla produktioner som ska visas här i Visualiseringscenter C, i världens skarpaste dom, sa han.

Vassast i världen

– Det finns ingen annan dom i världen som kan visa filmer i en högre upplösning än de 8000 x 8000 pixlar, som vi kan här i Norrköping, försäkrar Anders Ynnerman, professor i vetenskaplig visualisering vid LiU, direktör för Visualiseringscenter C och den som fått Ben Shedd att vända blicken från Singapore mot Norrköping.

Vid Campus Norrköping, byggs nu också ett nytt och unikt visualiseringslaboratorium, Exploranation Laboratory där nya upptäckter ska göras tillgängliga och inspirera barn och unga till att vilja lära mer om teknik och naturvetenskap.

Exploranation

– Den visuella forskningskommunikationen står inför en revolution: nya vetenskapliga upptäckter, exploration, smälter samman med metoder att förklara forskning och fenomen för allmänheten, explanation. För kombinationen av utforskning och förklaring har vi myntat begreppet Exploranation. Helt nya fenomen behöver också nya begrepp, säger Anders Ynnerman.

– Genom donationen från Knut och Alice Wallenbergs stiftelse får vi möjlighet att knyta internationellt erkända forskare till satsningen, det ger oss enorma möjligheter att bredda och utveckla Exploranation Laboratory i Norrköping till något världsunikt, säger han.

Ben Shedd och Anders Ynnerman presenterar Exploranation Laboratory och möjligheterna att utveckla visualisering i världens skarpaste dom. Foto THOR BALKHED

Vassast i världen