Fotografi av Anders Ynnerman

Anders Ynnerman

Professor, Avdelningschef

Professor i vetenskaplig visualisering och avdelningschef för Medie- och Informationsteknik, MIT.

Visualiseringsforskning för verkliga behov  

Som visualiseringsforskare fokuserar jag på utvecklingen av fundamentala och grundläggande teorier som kommer till användning/nytta i olika lösningar i den verkliga världen.

Jag brinner för att kommunicera vetenskap såväl till experter som till en intresserad allmänhet, och inte minst till barn och ungdomar. Jag är stolt ledare för en stor forskningsavdelning med många skickliga forskare och jag har privilegiet att vara föreståndare för ett visualiseringscenter med uppgifter inom forskning, utbildning och innovation likaväl som ett ansvar för att sprida forskning till allmänheten.

Forskningsprojekt

Jag är engagerad i ett stort antal forskningsprojekt, om alltifrån datorgrafik till tillämpad visualisering. Min forskning används inom medicinsk visualisering, astrofysik, autonoma system, artificiell intelligens och visuellt lärande och kommunikation.

Populärvetenskapliga inspirationsföreläsningar

Jag talar ofta om vår forskning på konferenser, inte minst som inbjuden huvudtalare på vetenskapliga konferenser på olika håll i världen. Jag håller även gärna populärvetenskapliga inspirationsföreläsningar om ett brett spektrum av ämnen som hänger samman med min forskning, det kan handla om vetenskap men också om ledarskap, för en bred publik. 

Utnämningar

 

Besök gärna min privata hemsida för mer information.

Publikationer

2024

Elias Elmquist, Malin Ejdbo, Alexander Bock, David S. Thaler, Anders Ynnerman, Niklas Rönnberg (2024) Birdsongification: Contextual and Complementary Sonification for Biology Visualization Proceedings of the International Conference on Auditory Display, s. 34-41 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Takanori Fujiwara, Kostiantyn Kucher, Junpeng Wang, Rafael M. Martins, Andreas Kerren, Anders Ynnerman (2024) Adversarial Attacks on Machine Learning-Aided Visualizations Journal of Visualization (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Gabriel Eilertsen, Daniel Jönsson, Jonas Unger, Anders Ynnerman (2024) Model-invariant Weight Distribution Descriptors for Visual Exploration of Neural Networks en Masse EuroVis 2024 - Short Papers (Konferensbidrag) Vidare till DOI
Emilia Ståhlbom, J. Molin, Anders Ynnerman, Claes Lundström (2024) Should I make it round? Suitability of circular and linear layouts for comparative tasks with matrix and connective data Computer graphics forum (Print) (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Elias Elmquist, Kajetan Enge, Alexander Rind, Carlo Navarra, Robert Höldrich, Michael Iber, Alexander Bock, Anders Ynnerman, Wolfgang Aigner, Niklas Rönnberg (2024) Parallel Chords: an audio-visual analytics design for parallel coordinates Personal and Ubiquitous Computing (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

Nyheter

En AI-titt in i framtiden

Brummande superdatorer, robothundar på räddningsuppdrag och massor av framtida möjligheter med AI och forskningsprogrammen WASP och WISE. Ja, statsminister Ulf Kristersson fick många intryck med sig hem efter besöket på Linköpings universitet.

Anders Ynnerman.

WASP utökas med initiativet AI for Science

Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse beviljar WASP 70 miljoner kronor till ett nytt initiativ som ska främja användandet av AI-baserade metoder inom akademisk forskning i Sverige.

Linköpings universitet skylt.

Två nya Wallenberg Scholars vid LiU

Forskarna Feng Gao och Daniel Västfjäll vid Linköpings universitet har utsetts till nya Wallenberg Scholars. Dessutom får ytterligare sex LiU-forskare förlängda perioder. Varje forskare får mellan 18 och 20 miljoner kronor i fem år.

Forskning inom medie- och informationsteknik

Forskningsenheter

Visning i domen, Norrköpings Visualiseringscenter C

C-research

C-research är en centrumbildning för koordination av forskning inom visualisering och för dess användande inom forskning och utbildning, både för vetenskaplig kommunikation och för publik spridning.

Datorgenererad bild av ett vardagsrum

Datorgrafik och bildbehandling

Gruppen för datorgrafik och bildbehandling driver forskningsprojekt där vi utvecklar teori, metoder och demonstratorer inom bildteknik, bildanalys och bildsyntes.

Grupp ser på inmmersiv visualisering

Immersiv visualisering

Enheten för Immersiv Visualisering forskar och utvecklar olika tekniker för att skapa en omslutande och fångande visualisering av data med hjälp av storskaliga displaysystem, som omslutande domer och stereoskopiskt seende (3D).

Grafik

Informationsvisualisering

Informationsvisualisering på MIT är inriktad på hur datorgrafik, displayer och interaktionsmekanismer, tillsammans med matematiska analysmetoder kan stödja visualiseringsprocessen.

Illustration över Norrköping vid strömmen och människor som rör sig i miljön

Visualisering och interaktionsdesign

Vi utforskar nya möjligheter för människor att interagera med data, teknik och digitala material på meningsfulla sätt. Forskningen kombinerar olika metoder och kunskapsområden för att bättre förstå och förändra våra digitala liv.

Haptik-användning i VR-labbet på MIT, LiU. Rickard Englund.

Vetenskaplig visualisering

Vi utvecklar nya analys-, visualiserings- och utforskningsmetoder för en bättre förståelse och kommunikation av stora datamängder.

Visualisering av nanopartiklar

Visuellt lärande och kommunikation

Vi forskar om undervisning och lärande av naturvetenskap med visualiseringar. Vårt ämnesfokus är biologi och molekylära vetenskaper, och vi är intresserade av såväl lärande som design av visualiseringar.

Relaterad information