18 september 2017

Vi står inför ett nytt vetenskapligt paradigm eftersom avancerad grundforskning nu kan göras tillgänglig för besökare. Vi kallar det Exploranation. Det sa Anders Ynnerman, professor i vetenskaplig visualisering vid KAW:s stora jubileumssymposium.

Anders Ynnerman, professor vetenskaplig visualisering
Utvecklingen av visualiseringstekniken bygger på tre tydliga trender, säger han; en snabb utveckling av hårdvaran, som blir allt kraftfullare, nya metoder och bättre mjukvaror samt tillgång till stora mängder öppen data.

– Visualiseringstekniken gör det möjligt för allmänheten, till och med barn, att interagera med vetenskapligt material. De gör ”exploranation” och förhoppningsvis gör det dem både intresserade av innehållet och matematiken bakom, sa Anders Ynnerman när han som siste talare presenterade sin forskning vid Knut och Alice Wallenbergs jubileumssymposium vid Linköpings universitet.

– Att se barn stå fascinerade och interagera med våra algoritmer känns mer värdefullt än ännu fler vetenskapliga citeringar, säger han.

WASP-programmet

Anders Ynnerman, professor vetenskaplig visualiseringAnders Ynnerman, professor vetenskaplig visualisering Foto: Thor BalkhedMed hjälp av visualiseringsteknikens smarta algoritmer och funktioner kan miljontals terabyte data förvandlas till bilder som är enkla för oss alla att förstå.
Publika utställningar, som vid Visualiseringscenter i Norrköping, Medelhavsmuseet i Stockholm eller British Museum i London, är några exempel på applikationer. Men visualiseringstekniken innebär även stora möjligheter inom sjukvården, exempelvis för snabb och smärtfri diagnostik, för polis och åklagare då tekniken ger möjlighet till virtuella obduktioner, för att utforska rymden och inte minst för simulering av stora autonoma system.

En viktig applikation för tekniken finns inom Wallenberg Autonomous Systems and Software Program, WASP, där exempelvis autonoma, förarlösa bilar kan tränas i olika svåra trafikmiljöer.

Jonas Unger och Anders Ynnerman, båda vid Avdelningen för medie- och informationsteknik, gav flera exempel vid symposiet. Se också videon om forskningen nedan.

Jubileumsdonation

Peter Wallenberg Jr i VisualiseringscenterPeter Wallenberg Jr spelar Mindball i Visualiseringscenter Foto: Thor BalkhedPeter Wallenberg Jr och några av hans kollegor var snabbt iväg under symposiets lunchpaus för att testa olika fenomen på Visualiseringscenter.

– Visualiseringscenter är ett superexempel på hur barn och unga kan inspireras till ett intresse för vetenskap. Genom en jubileumsdonation vill vi bygga upp science centers på ytterligare fyra platser i landet, sa Peter Wallenberg Jr.

I januari i år fick projektet Wisdome, Wallenberg Immersive Science Communication Domes, lett av Anders Ynnerman och Visualiseringscenter i Norrköping, en jubileumsdonation på 150 miljoner kronor från hundraårsfirande Knut och Alice Wallenbergs stiftelse. Målet är att ge det unika innehåll som visas vid Visualiseringscenter nationell spridning genom en uppbyggnad av liknande anläggningar i Göteborg, Malmö, Stockholm och Umeå.

Video: Stora mängder data blir begriplig information (på engelska):