08 december 2021

Mellan 12 och 18 december visar LiU och Visualiseringscenter C upp det nya konceptet Exploranation i den svenska paviljongen på världsutställningen Expo 2020 i Dubai. Temat i visualiseringen är Rymden och jordens sårbarhet.

Svenska paviljongen på Dubai Expo från utsidan
Svenska paviljongen på Dubai Expo. Alessandro Ripellino

Expo 2020, det som också kallas ”världsutställningen”, skulle som namnet anger ha hållits redan förra året men ställdes då in på grund av pandemin. När den öppnades i oktober beräknades 25 miljoner besökare komma fram till april 2022 då expot avslutas. 150-180 länder och en mängd internationella organisationer deltar, liksom representanter från Sverige. Utrikeshandelsminister Anna Hallberg (S) uppmanade näringslivet att delta med motiveringen att expot är ”ett skyltfönster för svenska företag att visa upp sina hållbara och innovativa lösningar som hjälper världen att ställa om och som skapar arbetstillfällen hemma i Sverige”.

Framstående visualiseringsforskning

Det är flera svenska lärosäten på plats i Dubai men LiU:s samarbete med Visualiseringscenter C sticker ut genom att det handlar om tre-fyra framträdanden varje dag under en veckas tid på stora scenen i den svenska paviljongen. Föreställningen är en interaktiv resa genom det kända universum på 40 minuter och knyter an till det övergripande hållbarhetstemat genom att visa jordens sårbarhet.

Produktionen baseras på mjukvaran Open Space och är dessutom ett exempel på den framstående visualiseringsforskningen vid LiU och det nya konceptet Exploranation: den dataanalys som kopplar samman nya vetenskapliga upptäckter (exploration) med de visualiseringar som förklarar forskningen för allmänheten (explanation). Målet är att visa upp forskningen vid LiU och Visualiseringscenter C och sprida produktionerna till andra science centers i världen.

Läs mer om Open Space och Visualiseringscenter C