Kraven och förväntningarna ökar på näringslivets omställning mot mer hållbarhet och inte minst utifrån den miljömässiga dimensionen. Många aktörer inklusive forskningsfinansiärer vill öka farten i denna gröna omställning. En speciell målgrupp är små och medelstora industriföretag som är viktiga för sysselsättning och svensk ekonomi, men som har extra behov av stöttning i sin utveckling mot signifikant lägre klimatpåverkan och ett mer resurseffektivt och konkurrenskraftigt näringsliv.
Här presenterar vi resultaten från projektet IFGO, ett forskningsprojekt med det övergripande syftet att öka kunskapen om hur den gröna omställningen kan stödjas. Projektet inleddes hösten 2021 med en ettårig förstudie vilken efterföljdes av en huvudstudie mellan december 2022 – december 2024. Medverkande forskare har kompletterande kompetenser inom lärande i arbetslivet, förändringsarbete inom industrin och hållbarhetsdriven näringslivsutveckling.
Ett projekt för ökat lärande
Ett syfte med IFGO var att dra lärdomar från projekt och program vars mål är att stötta tillverkande industriföretags gröna omställning. Dessutom arbetade vi aktivt med att stimulera gemensamt lärande mellan sådana initiativ. Projektet gav därmed möjlighet för olika aktörer som ger företag stöd i den gröna omställningen att ta del av andras erfarenheter och tillsammans lära inför framtiden. Allt för att stärka det egna arbetet och se möjligheter till samverkan med andra.
Interaktiva arbetsformer
IFGO byggde på en interaktiv ansats, med arbetsformer som leder till medskapande. Det innebär att vi tillsammans med programledningar, projektledare och andra berörda genomfört olika aktiviteter inom såväl som mellan olika projekt, program och andra stödåtgärder. Den interaktiva ansatsen innebär också att vi gemensamt tolkat och analyserat våra resultat tillsammans med de som deltog i studien. Under förstudien gavs också deltagarna möjlighet att påverka studiens forskningsfrågor.
Vad vi har gjort?
I förstudien deltog fem olika program/projekt som finansierats av Vinnova och fokus då var på utvecklingen av program och det stödsystem för grön omställning de verkar i. Huvudprojektet genomfördes på liknande sätt men involverade nu aktörer inom det unika storskaliga projektet Omställningslyftet, aktiviteter hos Almi företagspartner olika regionala bolag och ett urval av svenska lärosäten (universitet och högskolor). Dessutom undersöktes erfarenheter och effekter bland företag som tagit del av stödaktiviteter i Omställningslyftet eller Almi företagspartners projekt. Under åren har vi genomfört en kartläggning av stödsystemet för grön omställning i små och medelstora industriföretag. Vi har genomfört drygt 90 intervjuer med aktörerna som nämns ovan. Dessutom har vi arrangerat fyra workshopar där forskningsresultat presenterats, diskuterats och förfinats. Resultaten redovisas i en huvudrapport och fyra delrapporter. Du kan ladda ner alla rapporter nedan.
Vad är våra viktigaste lärdomar?
Först och främst kan vi konstatera att det finns ett rikt och varierat stödsystem som erbjuder olika former av stöd för SMF som vill komma i gång med eller fördjupa sitt arbete med grön omställning. SMF är också starkt beroende av kunders och myndigheters krav och förväntningar och kan inte som grupp förväntas gå före i omställningen även om individuella företag kan ha detta just som sin kärnverksamhet.
Många av de undersökta företagen har ett aktivt arbete med grön omställning och är ofta nöjda med det stöd som de erhållit. Utmaningar finns dock att förstå och komma åt det stöd som faktiskt erbjuds och att erhålla stöd över längre tid som leder till en riktig förflyttning i riktning mot ett mer resurseffektivt och hållbart företagande.
Coacher är erfarna individer som hjälper SMF med att formulera sina utvecklingsbehov, identifiera insatser och åtgärder samt lotsar företagen till andra stödaktörer som kan ge mer specifikt stöd. På så vis har de en central och betydelsefull roll för ett väl fungerande stödsystem. Tillgången på erfarna coacher är dock en bristvara.
Arbetet i projekt och program leder till lärande och utveckling både för de som arbetar med att utveckla och genomföra stöd och för stödorganisationerna. Speciellt viktigt är lärandet mellan generalister och de med specialistkunskaper inom ett specifikt område.
För att utveckla stödsystemet ytterligare har vi formulerat åtta olika strategier som du kan läsa mer om i huvudrapporten.