Min forskning handlar främst om att lyssna noga på berättelser om hur det är att vara den som blir bedömd, eller den som bedömer och dokumenterar, och om att sätta dessa berättelser i perspektiv till samhälleliga diskurser om bland annat kunskap, lärande och omsorg. Jag vill därigenom närma mig frågor om hur människor tillskriver sina erfarenheter mening och ger dem betydelse för sitt fortsatta agerande.
Berättelser som handling och metod
Jag betraktar berättelser som socialt situerade handlingar där människor har möjlighet att visa vilka de är eller vill vara och vad de tycker är viktigt. Genom att berätta om sin vardag i skolan har elever och lärare inte bara möjlighet att förmedla ett innehåll om hur det är, de har även möjlighet att tillskriva händelser och aktiviteter en betydelse ur det perspektiv som jag ser som viktigast, aktörsperspektivet. Det är, menar jag, skolan som är den viktigaste arenan för skolpolitiken eftersom det är där som besluten blir verklighet. Människorna som befinner sig där blir därmed de mest spännande ’policyaktörerna’ och att studera deras berättelser blir ett sätt för mig att förstå hur idéer och politik blir verklighet.
Forskningsprojekt
Just nu leder jag ett forskningsprojekt om försöksverksamheten med betyg i årskurs 4 – medverkar gör även Fredrik Alm, Elisabeth Tenglet, Ann-Marie Markström och Magnus Hultén vid Linköpings universitet, samt Christian Lundahl, Örebro universitet och Anders Jönsson, Högskolan i Kristianstad. (Finansierat av Skolverket)
Hösten 2020 påbörjar jag även ett projekt om gymnasieelevers prestationsemotioner tillsammans med en grupp gymnasielärare och elever och i samverkan med Jannette Elwood Belfast University och Anders Hallström, Linköpings universitet. (Finansierat av ULF-projektet)
I tidigare forskningsprojekt har jag bland annat studerat:
- Dokumentation i förskolan - tillsammans med Annica Löfdahl, Karlstads universitet, och Maria Folke-Fichtelius, Uppsala universitet. (Finansierat av VR)
- Elevperspektiv på bedömning i årskurs 6 - tillsammans med Hector Perez Prieto, Viveca Lindberg och Marie Tanner, Karlstads universitet, Ragnhild Löfgren, LiU, och Johan Samuelsson Karlstads universitet (Finansierat av VR).
- Lärares administrativa arbete - tillsammans med Johan Samuelsson och Anna Brismark, Karlstads universitet, och Magnus Jansson, Linköpings universitet. (Finansierat av IFAU)