– Det Linköpings universitet gör är det nog många kommuner som efterfrågar. Det handlar ju om att hela Sverige ska leva, säger Martin Bergvall som är förbundschef på Akademi Norr.
Sammanlagt erbjuder området för Utbildningsvetenskap vid Linköpings universitet ett trettiotal fristående kurser med koppling till läraryrket, till exempel i svenska, matematik eller pedagogik. Satsningen vänder sig till redan yrkesverksamma lärare som vill stärka eller utöka sin kompetens, men också till dem som är nyfikna på läraryrket.Den som bestämmer sig för att fortsätta att studera till lärare får tillgodoräkna sig de genomgångna kurserna.
Knutet till lärcentrum
Kurserna ges på distans vid lärcentrum på 16 orter från och med hösten 2024: Arjeplog, Arvidsjaur, Dorotea, Kramfors, Lycksele, Norsjö, Sollefteå, Sorsele, Storuman, Strömsund, Vilhelmina, Åsele, Gällivare, Jokkmokk, Kiruna och Pajala.
Många av dessa glesbygdskommuner har låg arbetslöshet, men alla präglas också av låg utbildningsnivå och stor brist på bland annat utbildade lärare och förskollärare. Problemet är att det ofta är mycket långt till närmaste universitet. Många invånare som skulle vilja plugga kan eller vill inte flytta.
Då är en decentraliserad utbildning en möjlighet. Att den är knuten till kommunernas lärcentrum är en fördel, eftersom studenterna kan mötas där och få stöd av varandra under studietiden.
– Av erfarenhet vet vi att läsa tillsammans på ett lärcenter eller lokalt campus har en väldigt god påverkan på om studenterna klarar av studierna och verkligen tar sina poäng, säger Hannah Grankvist, utbildningsledare vid Utbildningsvetenskap på Linköpings universitet.
Ett sätt att hitta ny studenter
Det är Akademi Norr, Lapplands lärcentra och deras medlemskommuner som ansvarar för information till möjliga studenter. Ansökningen sker via antagning.se och Linköpings universitet meddelar lokala lärcentra vilka som blivit antagna.
För Linköpings universitet finns det ett par anledningar till att ge sig in i samarbetet.
– Vi har ett brett utbildningsuppdrag för att vi ska få fler lärare i Sverige. Vi får ju också stor draghjälp med att rekrytera nya studenter, säger Håkan Löfgren, dekan på Utbildningsvetenskap vid Linköpings universitet.