02 juni 2025

Förslaget att höja antagningskraven i ämnet svenska till lärarutbildningen är bra – på sikt. Men för att säkerställa kvaliteten, när färre kommer att söka utbildningen, måste prislappen för varje student höjas. Det menar Håkan Löfgren, dekan för utbildningsvetenskap vid LiU som tillsammans med politiker, forskare och studentrepresentanter diskuterade lärarutbildningens framtid i riksdagen.

Håkan Löfgren, dekan för utbildningsvetenskap vid LiU.
Håkan Löfgren, dekan för utbildningsvetenskap, var nöjd med träffen i riksdagen.

– Jag är glad att utbildningsutskottets ledamöter låter oss komma till tals på det här sättet! Det blev tydligt att de verkligen var intresserade av konsekvenserna den föreslagna revideringen av lärarutbildningen kan få och de förstod att det viktigaste är att prislapparna för lärarutbildningen nu äntligen höjs, säger han.

Seminariet, som lockade nära 30 deltagare, utgick från lärarutbildningsutredningen "Ämneskunskaper och lärarskicklighet – en reformerad lärarutbildning" som presenterades i vintras. En viktig punkt i förslaget är att höja antagningskravet i betyget svenska. Håkan Löfgren tycker att förslaget är bra för att på sikt höja läraryrkets status och utbildningens attraktivitet. Men initialt finns stora risker. Utredningen visar att ansökningarna kan minska med upp mot 50 procent – beroende på vilket program som studenterna söker. I förslaget finns ett förslag att prislappen för lärarutbildningen ska höjas och Löfgren hoppas att politikerna ska hörsamma detta.

– Gör det, säg ja! Det har inte hänt på evigheter att man satsar mer pengar generellt på lärarutbildningen och det innebär en väldigt liten risk. Det är otroligt viktigt för att vi ska kunna ge lärarstudenter verktyg och möjligheter att bli förebilder och goda auktoriteter att få träffa lärarutbildare mer tid än vad som är fallet i dag.

Finansiering viktigaste

En person pratar i riksdagen.
Rasmus Lindstedt, ordförande i SFS, går hårt åt den minimala lärarledda tiden på lärarutbildningen.
Mindre antal studenter ger, trots eventuellt höjd prislapp, mindre pengar till landets lärosäten som erbjuder lärarutbildningar. I dag ligger den lärarledda tiden för studenterna på i snitt 4-8 timmar i veckan.

Ellen Ivarius Andersson, lärarstudent och ordförande i studentkåren STUFF vid LiU, fanns också på plats i riksdagen.

– Lärarledd tid har varit min hjärtefråga. Det måste bli fler timmar och finansieringen är det viktigaste, säger hon.

Hon fick medhåll av Rasmus Lindstedt, ordförande Sveriges Förenade Studentkårer, SFS.

– Fyra timmar lärarledd tid i veckan är helt galet!

Låg genomströmning

Det har aldrig examinerats fler lärare i Sverige än nu – men det räcker inte på långa vägar. Enligt Skolverkets senaste prognos kommer det att saknas cirka 10 600 lärare och förskollärare 2038.

En brännande fråga att lösa, för att få fler behöriga lärare i framtiden, är att fler genomför sin utbildning och tar examen.

Enligt Therez Almerfors (M), kommunalråd i Uppsala, är genomströmningen i snitt 56 procent på landets lärarutbildningar.

– Det är viktigt att se hur det ser ut när regeringen lägger fram utredningar om kompetensförsörjning för framtida lärare. Det är jättemycket skattepengar som försvinner längs vägen. Lägst genomströmning och där vi har störst problem är inom STEM-ämnena naturvetenskap, teknik och matematik, säger hon.

Välkomnar diskussion

Lili André, riksdagsledamot för Kristdemokraterna och suppleant i utbildningsutskottet, samlade sina intryck efteråt.

– Det jag hör här och som själv har upplevt är diskussionen kring höjning av antagningskravet. Jag är glad att många här också tycker att det är bra. Vi måste också se till att fler tar examen och då är lärarledd tid en viktig fråga.

När det kom till budget och finansiering valde hon att få återkomma i frågan när det är dags för proposition.

– Jag välkomna mer diskussion. Men om det skulle bli färre antal studenter när antagningskraven höjs borde det kunna leda till fler lärarledda timmar, kan jag tycka, säger hon.

Miljöpartisten Camilla Hansén är ledamot i utbildningsutskottet. Hon är inte lika övertygad om att en höjning av betygskraven är rätt väg att gå.

– Läraryrket är landets viktigaste yrke! Så är det bara. Det är inte enkelt detta, jag är både avundsjuk och inte på utbildningsdepartementet som ska reda i alla remissvar. Finansiering av utbildningen är viktigt, men jag är skeptisk till att högre antagningskrav på just bara den här utbildningen ska göra jättestor skillnad. Men precis som när det gäller flera andra frågor finns det möjlighet att jag blir övertalad, säger hon.

På seminariet diskuterades även synen på vetenskapligt baserad kunskap i utredningen som ska ligga till grund för framtidens lärare. Pernilla Nilsson, professor vid Högskolan i Halmstad och ordförande för Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté, tycker det finns både sött och salt i förslaget.

Förstärkningen av ämnesdidaktik är viktigt och vi välkomnar förslaget om mer forskning och forskarskolor. Det som är oroväckande är när man, ur ett forskningsperspektiv, pekar mot att det finns en metod passar alla, säger hon.

Det blev även ett samtal om betydelsen att värna demokratin genom styrningen av lärarutbildningen och skola.

Seminariets huvudpersoner samlade på bild.
Håkan Löfgren, LiU, Pernilla Nilsson, Högskolan i Halmstad, Ellen Ivarius Andersson, STUFF, Lili André (KD), Camilla Hansén (MP, Therez Almerfors (M) och Robert Thornberg, LiU. ,
Robert Thornberg, professor i pedagogik vid LiU, presenterade forskning kring vikten av ett positivt ledarskap i klassrummet och kring kopplingen mellan positivt skolklimat, där elever presterar bra, och skoldemokrati.

– Forskning visar att skolklimatet kan förbättras när skolor skapar möjligheter för elever att få föra fram sina åsikter, få inflytande och vara med och bestämma på skolan, säger Robert Thornberg.

I utredningsförslaget har man reducerat skrivningen om demokrati och mänskliga rättigheter, för att nästan enbart prata värdegrund. Här vill Håkan Löfgren att beslutsfattare ska vara observanta – är det verkligen en bra idé att göra den ändringen.

– Demokrati är inte något som enbart kan vara ett undervisningsinnehåll i lärarutbildningen. Utan det handlar mycket om det som Robert beskriver. Det handlar om att göra demokrati, att vara demokratis och känna att man har möjlighet att påverka och inflytande som elev i skolan.




Kontakt

Relaterat innehåll

Senaste nytt från LiU

Gillian Einstein håller sin hedersdoktorsföreläsning

Vetenskap utan gränser – Gillian Einstein hedrades vid LiU

– Det är en sådan ära och jag är verkligen stolt över att ha blivit utnämnd till hedersdoktor. Det sa professor Gillian Einstein när hon besökte Campus US för sin hedersdoktorsföreläsning och ett par intensiva dagar vid Linköpings universitet.

Hedersdoktorer hyllade LiU: "Vilken kraft och energi"

Talmannen Andreas Norlén och professor Angela Woods hyllade samarbetet med Linköpings universitet när de promoverades till hedersdoktorer vid den Filosofiska fakulteten.

Theodor Westny visar en simulering av självkörande bilar.

Från simulering till verklighet med självkörande bilar

Om Linköpings universitet ska vara en ledande aktör inom självkörande fordon behöver man växla upp. Detta enligt Theodor Westny vid avdelningen Fordonssystem som är initiativtagare till en ny forsknings- och undervisningsplattform.