sofst26

Sofie Storbjörk

Universitetslektor, Enhetschef, Docent

I min vetenskapliga verksamhet brinner jag för att utforska vilket avtryck klimatfrågor gör i policy, planering och beslutsfattande. Vad begränsar och möjliggör förändring i riktning mot uppsatta mål och ambitioner? Hur kan genomförandet accelereras?

Klimatarbetets akilleshälar

Att besluta om mål för klimatarbetet är bara början på hanteringen av klimatfrågor, oavsett om vi tänker utsläppsminskning eller klimatanpassning.

Min forskning illustrerar och problematiserar vilket avtryck klimatfrågor gör i praktisk policy, planering och beslutsfattande på olika samhällsnivåer. Vilka knäckfrågor försvårar eller förhindrar det praktiska arbetet? Hur kan förändring möjliggöras i riktning mot uppsatta mål och ambitioner? Hur kan vi säkerställa progression och acceleration av arbetet? Förutom forskningen är jag sedan 2018 en av ledamöterna i Nationella expertrådet för klimatanpassning som på uppdrag av regeringen har till uppgift att följa och utvärdera det nationella arbetet med klimatanpassning samt lämna förslag på inriktning och prioritering.

Tidiga studier om Klimatanpassning 2004-2015

Jag har arbetat med frågor om hur, när, varför och under vilka förhållanden klimatanpassning äger rum liksom vilka faktorer som hindrar respektive möjliggör anpassning sedan 2004. Tidiga studier visade utmaningar kring upplevt handlingsutrymme (vilja, engagemang, mandat, kompetens) att ta sig an klimatfrågan på kommunal nivå, att klimatanpassning kännetecknades av en teknisk fix snarare än försiktighetsprincipen, svårigheten att sätta rimliga och robusta säkerhetsmarginaler, att anpassning var händelsestyrd med begränsad långsiktighet och kontinuitet, bristande samverkan såväl vertikalt mellan lokala, regionala och nationella myndigheter och aktörer som horisontellt mellan sektorer där sektorskulturer, intresseanspråk och interna revirstrider kastar sten i maskineriet. Likaså visade studierna hur spänningar och konflikter mellan vattennära utvecklingsmål, bevarandeintressen och anpassningsbehov skapade problem för den praktiska klimatanpassningen.

När det gäller fysisk planering som arena för klimatanpassning visar studier mellan 2010-2015 att i detaljplaneringen sker avgöranden från ”fall till fall” och ställningstaganden kring klimatrisker beror mindre på faktiska klimatrisker än hur politiskt och ekonomiskt attraktivt ett område är. Vidare noteras svaga kopplingar inom plansektorn där översiktsplanearbete, detaljplanearbete och bygglovgivningen hanteras av olika politiska nämnder på ett sätt som skapar olyckliga glapp, bristande överblick och ökar risken för felprioriteringar. Trots att kommunerna å ena sidan efterfrågar strategiska riktlinjer för att få en bättre hantering av anpassningsfrågorna – exempelvis i attraktiva vattennära lägen – blir det också tydligt att det är svårt att i praktiken agera i enlighet med riktlinjerna. Eftersom tidigare lokaliseringar i vattennära lägen redan gjort kommunerna sårbara ses ingen anledning att undvika ytterligare vattennära byggande. Snarast sätts stor tillit till framtida tekniska anpassningsåtgärder för att säkra områden. Vidare noteras praktiska svårigheter avseende estetik, byggteknik och tillgänglighet vid konkret tillämpning av beslutade riktlinjer när de nya gränserna för vattennära byggande möter befintliga stadsstrukturer och byggnader. Detta påverkar riktlinjernas förhandlingsbarhet.

Urban klimatomställning och offentlig-privat samverkan 2013-2022

Mellan 2013-2022 har forskningsprojekten inriktats på betydelsen av urban klimatomställng. Integrering av klimatpolicy i strategisk översiktsplanering och konkret detaljplanering studerades i tre svenska kommuner med starkt engagemang i att sammanlänka utsläppsminsknings- och anpassningspolicy i sin fysiska planering (CLIPP). Det framgick tidigt att en stor utmaning för kommunernas arbete rörde inkludering av privata aktörer i klimatomställningsarbetet. Av denna anledning initierades delstudier kring samverkan mellan offentliga och privata aktörer och mer specifikt byggprojektörers roll i lokala stadsutvecklingsprojekt. Initialt genomfördes fallstudier av byggherresamverkan i Karlstad och (inom ramen för forskningsprojektet EXTRA om lokala klimatomställningsprocesser) i Norrköping. Eftersom begränsningar i samverkansprocesserna betonades starkt i intervjuer utformades även en delstudie som riktade ljuset på kollaborativa och regulativa samverkansprocesser i sex svenska kommuner med mer långvarig erfarenhet av samverkan för att säkerställa klimatsäkring av nya stadsdelar. Inom EXPECT-projektet utforskades specifikt betydelsen av urbana klimatanpassningsexperiment för att främja klimatomställning. Delstudier gjordes kring mångfunktionell dagvattenhantering, mångfunktionella kustskydd och vattennära arkitektur i form av flytande bostäder. Longitudinell urbana transformation studerades i svenska och norska föregångarkommuner inom ramen för det svensk-norska samarbetsprojektet TRANSFORM.

Aktuell forskning: klimatanpassning i befintlig bebyggd miljö 2020-

Mina pågående forskningsprojekt riktar huvudsakligen fokus på klimatanpassning i urban bebyggd miljö. Trots att klimatanpassningsarbetet gradvis ökar i världens länder så finns det ett dokumenterat glapp mellan vad som görs och vad som behöver göras. En accelererad klimatanpassning krävs för att möta de utmaningar som våra samhällen står inför till följd klimatförändringarna. Ett område där krafttag behövs är städers klimatanpassning. Städer är särskilt sårbara och en viktig arena för strategisk mobilisering av handling. För svenska städer är en knäckfråga idag möjligheten att genomföra de anpassningsåtgärder som krävs i den befintliga bebyggda miljön. I pågående forskningsprojekt utforskas fastighetsägarperspektiv och utmaningar för mångfunktionell urban klimatanpassning i befintlig miljö. Det handlar om att hitta sätt att navigera befintlig ansvarsfördelning, komplexa markägandeförhållanden och stigberoende urbana strukturer på ett klokt sätt.

Inom SAMBO - Stöd för Aktörssamverkan och Mångfunktionell Anpassning av Bostadsområden (Länsförsäkringar 2020-2024) berör min delstudie hur 10 svenska föregångarstäder proaktivt försöker möta klimatrisker i sin bebyggda miljö och hitta sätt att komma vidare i det praktiska arbetet genom såväl riktade anpassningsprojekt som passa-på-projekt. Därutöver behandlas frågan om vilken roll mångfunktionalitet spela i policy och praktik. Jag projektleder forskningsprojektet ”Att få anpassningsåtgärderna att fungera: nya lösningar för en accelererad klimatanpassning av den bebyggda miljön” (FORMAS 2024-2026) som riktas ljuset på nya innovativa lösningar för offentlig-privat samverkan och samfinansiering av åtgärder i befintlig urban miljö. Via kvalitativa fallstudier utforskas praktiska anpassningsexperiment med fokus på hur arbetet riggas och utvecklas avseende process och resultat, begränsande och möjliggörande faktorer samt hur knäckfrågor hanteras. Därutöver utforskas policylärdomar i samverkan med policyaktörer. Vidare medverkar jag i forskningsprojektet ”Vart är vi på väg? Operationalisering, incitamentsskapande och uppföljning av klimatanpassningsarbetet i Sverige” (FORMAS 2024-2026) som studerar hur den nationella policystyrningen kring klimatanpassning utformas och utvecklas i Sverige. Slutligen har jag även en mindre roll i projekten ”Mot mer klimatrobusta samhällsviktiga funktioner: lärande av konsekvenser av skyfall för svensk kommunal välfärd” (FORMAS 2004-2006) och ”RättvistVatten: Samverkan för rättvis vattenförvaltning i avrinningsområden - stresstest av torka och höga flöden för hållbar och multifunktionell användning av vatten” (FORMAS 2023-2026).

Video

Forskning

Forskningsprojekt

Avslutade projekt

Urbana experiment för klimatomställning (EXPECT)

Dagens städer behöver planera för att kunna hantera klimatrelaterade risker och för mer effektiva och hållbara energi- och transportsystem. Men dessa förändringar är svåra att få till stånd i den praktiska planeringen. En omställning behövs av dagens städer i en riktning som är mer robust mot klimatrelaterade risker och som utnyttjar energisystem och transportmedel mer klimateffektivt. Samtidigt vet vi av tidigare studier att sådana förändringsprocesser är svåra att få till stånd i den praktiska planeringen och i det beslutsfattande som gäller stadsutveckling. Varken traditionell ovanifrånstyrd planering eller en satsning på många mindre gradvisa åtgärder har visat sig leda till de strukturella förändringar som krävs för att bryta klimatförändringens ohållbara trender.

Nya vägar till klimatomställning

I EXPECT, som avslutades i december 2022, utforskade vi kritiskt nya vägar för att möjliggöra en urban klimatomställning. Vi utforskade den roll urbana experiment kan spela för att öppna för konstruktiva och innovativa sätt att hantera klimatfrågan, och hur de kan spridas vidare. 
Experimenten handlade om mångfunktionella kustskydd, mångfunktionella dagvattenlösningar samt vattennära arkitektur i form av flytande hus. Därutöver studerades nya typer av cykeltransporttjänster.

Våra forskningsfrågor behandlade
  1. Visioner, utopiskt tänkande och framtidsbilder med fokus på problemuppfattningar, verklighetsbeskrivningar och handlingsalternativ,
  2. Initiering och genomförande av experiment med fokus på drivkrafter, barriärer och maktfrågor och
  3. Vidareutveckling/spridning av experiment med fokus på vilken strategisk och reflexiv omställningskraft de rymmer.

Resultaten visar att ett omfattande experimenterande pågår. Initiativ kommer såväl från offentliga aktörer (i fråga om dagvattenfrågan och kustskydden) som från privata entreprenörer (i fråga om flytande bostäder och cykellogistiktjänster). Samtidigt är beroendeförhållandena mellan offentliga och privata aktörer tydligt vilket ställer krav på samverkan. Vi identifierade en stark innovationsvilja där värdet att vara föregångare betonas. Vi såg också att genomförande ofta är möjligt, givet handlingskraft, uthållighet och timing. Däremot visade sig en tydlig knäckfråga röra spridning och uppskalning av experiment. Etablerade aktörer och deras organisationskulturer begränsar. Det krävs genomtänkta strategier, där lösningar matchar en kommunal agenda och passar in i och stärker den pågående stadsutvecklingen. Likaså krävs kunskapsförmedlare av de nya lösningarna och tydliga institutionella ramverk kring ansvar, organisation och finansiering. Den transformativa potentialen i de fyra exemplen varierar. Dagvattenfrågan och kustskyddet spelar exempelvis en avgörande roll för städernas riskhantering medan klimatnyttan av de flytande bostäderna är mer tveksamt. Cykeltransporter har potential att utmana städernas fossildrivna transporter. Det samhälleliga intresset och värdet av de nya lösningarna är avgörande för förutsättningarna framgent.

Forskare inom projektet: Sofie Storbjörk, Mattias Hjerpe och Therese Asplund

Publikationer

Klimatfrågors integrering i lokal policy och planering (CLIPP)

Forskningsprojektet CLIPP, som avslutades i december 2016, studerade svenska kommuners omställningsarbete för minskad klimatpåverkan och klimatanpassning i kommunal fysisk planering. Fysisk planering är en nyckelarena för ett mer samlat och strategiskt klimatomställningsarbete med möjlighet att länka samman mål, ambitioner och hänsyn.

Projektet riktade fokus på synergier och konflikter mellan policy-områden, formella och informella institutionella villkor som påverkar den fysiska planeringen i olika steg, från strategisk/övergripande nivå till konkret plan- och projektgenomförande inom vattennära byggande och hållbar transportplanering. Syftet var att identifiera nyckelfaktorer och åtgärder för att åstadkomma ett mer effektivt klimatomställningsarbete.

Projektets frågeställningar var följande:
  1. Sammanlänkning av mål och visioner i fysisk planering
  2. Drivkrafter och barriärer för klimatomställning
  3. Klimatfrågans integrering i olika delar av planeringen
  4. Hur kan ett mer effektivt klimatomställningsarbete främjas

Fallstudier gjordes i Karlstad, Sundsvall och Vellinge. Därutöver gjordes riktade studier dels kring samspelet mellan offentliga och privata aktörer i samhällsbyggandet, dels kring politikens betydelse för klimatomställning. Vi analyserade strategier, policydokument och planer samt genomförde intervjuer med 53 politiker och tjänstepersoner, represententer för länsstyrelser och byggprojektörer.

Resultaten visar att klimatfrågans integrering ställer olika krav beroende på var kommunerna befinner sig i policyprocessen. Vi studerade tre jämförelsevis aktiva kommuner med ett långvarigt fokus på klimat­­frågan och aktuella strategiska mål kring såväl utsläpps­­minskningar som klimatanpassning i fysisk planering. Utifrån intervjuerna framträdde bilden av ett internt lärande i kommunerna där klimatfrågan beskrivs som både genomarbetad och en angelägenhet för flera sektorer. Klimatfrågan presenterades som en oundgänglig förutsättning för möjligheten att upprätthålla och vidareutveckla en attraktiv stad. I Karlstad och Sundsvall var idealbilden en starkt växande stad med tillväxt och konkurrens­­kraft som övergripande paradigm. I Vellinge var idealbilden snarast en måttfullt och hållbart växande stad med fokus på att säkerställa befintliga värden och miljöer. I samtliga tre fall blev klimat­frågan en viktig nyckel till framgång. För våra kommuner var utmaningen således inte att få upp klimatfrågan på dagordningen utan att aktivera och mobilisera förmåga att säkerställa dess löpande prioritering och genomförande. Kort sagt den så avgörande implementeringen.

En första knäckfråga handlade om förmågan till tillämpning av uppsatta klimatmål där den praktiska planering som följer på översiktsplanen synliggör en mängd olika, ibland direkt motstridiga, tolkningar av vad exempelvis attraktivitet innebär konkret och i relation till andra uppsatta mål. Översikts­planering levererar sällan handfast vägledning vilket öppnar upp för förhand­lingar i detaljplaneringen, där motstridiga intressen och olösta mål­konflikter försvårar säkerställandet av klimathänsyn. Klimatfrågan tilläts sällan i grunden utmana pågående urbana utvecklingstrender och normer. Ett politiskt ledarskap efterfrågades för att stärka vardagens besluts­fattande och ta ställning för klimatfrågan även när den står i strid med kommunala tillväxtambitioner. Det gäller att faktiskt tillämpa befintliga verktyg såsom restidskvoter, strategisk miljö­bedömning och riktlinjer för anpassning även när detta blir obekvämt. En andra knäckfråga rörde förmågan till intern kraftsamling. Här gällde det att synlig­göra riktning och fokus för mobilisering inom en bred och mångsidig kommunal organisation. Kontinuerliga mötesplatser som vidmakt­håller och utvecklar ett etablerat lärande blir viktiga. Här påtalas också risken för att exempelvis politiska majoritetsskiften kan lägga år av arbete på is. En tredje knäckfråga rörde förmågan till extern kraftsamling. Privata byggprojektörer bedömdes spela en avgörande roll för möjligheten att hävda klimathänsyn i kommunal planering. Avvägningen mellan att ställa tuffa klimatkrav eller att få byggprojektörerna att vilja bygga beskrevs som svår, såväl i låg- som hög­konjunktur. Tvärtemot byggföretagens nationella miljöstrategier menade sig byggprojektörerna i praktiken ofta sakna incitament till att ta sig an klimatfrågan. Ett tydligt platsberoende utpekades där ett klimatsmart byggande enbart bedömdes möjligt i storstäderna. Såväl bygg­projektörer som allmänheten behöver bli medskapare av klimatomställning.

Forskningen visar att klimatfrågans kommunala integrering är en ständigt pågående process och således inget som enkelt kan ”bockas av”. Klimatfrågan kräver att över­väg­anden hålls aktuella i det kommunala beslutsfattandet och en ständig beredskap att identifiera nästa steg. Klimatfrågan behöver både vara en strategisk fråga och en viktig del i konkreta avgöranden i enskilda fall. Fysisk planering har en potential att sammanlänka frågor, balansera och medla mellan intressen och perspektiv på ett sätt som kan främja ett mer klimatorienterat samhälls­byggande. Men vi måste också ha en realistisk syn på både styrkor och svag­heter i samtida fysisk planering och öppet diskutera dessa och i vilken riktning våra dagliga beslut faktiskt tar samhället. Planeringen kan således både vara ett verktyg för kommunerna att strategiskt stärka sin omställningsförmåga men den kan lika gärna låsa kommunerna till ohållbara utvecklingsmönster och förstärka stigberoenden på ett sätt som ökar sårbarheten och vidmakthåller en hög klimatpåverkan. Vilket det blir är beroende på hur den pågående mobiliseringen framskrider och vilka konkreta beslut som fattas i samhälls­planeringens praktik. För att motverka att samhällsutvecklingen styrs av kortsiktiga beslut från fall till fall, efterfrågas nya former för uppföljning och utvärdering via en förstärkt urban reflexivitet, där motstridigheter, handlings­alternativ och konsekvenser synliggörs liksom hur det som föreslås i enskilda detaljplane­ärenden antingen främjar eller motverkar långsiktiga strategiska mål för en attraktiv och klimatorienterad samhällsutveckling.

Forskare inom projektet: Sofie Storbjörk och Mattias Hjerpe

Finansiär: Forskningsrådet Formas

Publikationer

Att följa och synliggöra hur städer ställer om

Runt om i världen arbetar stads- och kommunledningar med att möta klimatutmaningen. I svenska kommuner har frågan fått ett ökat fokus under senare år. Det här projektet utforskar olika typer av omställning och tar fram exempel att inspireras av från städer som kommit långt.

Dagens städer behöver ställas om i en klimatsäker, klimateffektiv och ekologiskt hållbar riktning. Det handlar om allt från att anpassa dagvattensystemen eller detaljplaner för byggande till det förändrade klimatet. En mängd aktiviteter pågår i städer i världen såväl som i Sverige. I svenska kommuner ges klimatfrågan allt högre prioritet och allt fler städer arbetar idag med klimatanpassning och för att minska klimatpåverkan, något som ställer krav på nya angreppssätt i samhällsbyggandet. Men städerna har antagit denna utmaning i olika utsträckning och på olika sätt. Det här projektet gör städers klimatomställning synlig. Det lyfter fram uppmuntrande och sporrande exempel på hur städer ställer om. Olika ledarstilar och medel för att styra identifieras. Utifrån dessa och andra mönster i städernas arbete delas de in i olika typer av omställning, med sina respektive styrkor och svagheter.

Brett deltagande för djupare insikt

Projektet drivs gemensamt av forskare och kommunala tjänstemän och politiker. Stadsplanerare, strateger, politiker, byggherrar och medborgare finns med i olika delar. Det behövs för att kunna tränga in tillräckligt djupt i omställningens flaskhalsar: hur man styr och leder klimatomställning, hur privata och offentliga aktörer kan samarbeta och hur man skapar en varaktig medborgardialog. Projektet arbetar genom experiment i Norrköpings beslutsarena, genom att följa och stödja pågående kommunalt klimatarbete, återblickar till städer som studerats tidigare och utblickar till städer i världen som kommit långt i sin omställning.

Inspirerande verktyg som förväntat resultat

Ett förväntat resultat är en serie web-baserade verktyg och metoder för att inspirera och underlätta kommuners och städers omställningsarbete under rubriken Urban Transition Showroom. Målet är att kunna visualisera städers omställningsarbete och ge exempel på olika vägar framåt.

Projektnamn: Att utforska klimatomställningar på gång

Finansiär: Formas och Norrköpings fond för forskning och utveckling

 

Delprojekt
Delprojekt 1: Styra mot omställning

Kontaktperson: Mattias Hjerpe.
Forskargrupp: Mattias Hjerpe, Sofie Storbjörk och Erik Glaas.

Goda exempel finns på hur omställning styrs i olika länder. Delprojektet ska samla och systematisera kunskapen om dem, samt testa och reflektera kring olika ledarstilar, t.ex. visionärt kontra problem-lösande eller kollaborativt ledarskap, och styrmedel, t ex ekonomiska piskor och morötter kontra regelsystem. Ledarskapet studeras med hjälp av en fallstudie av Norrköping och tester i Norrköpings Beslutsarena, där kommunens arbete med klimatanpassning, dagvatten och översiktsplanering följs nära.

Delprojekt 2: Modeller för privat – offentlig samverkan

Kontaktperson: Sofie Storbjörk
Forskargrupp: Sofie Storbjörk, Mattias Hjerpe och Erik Glaas.

Klimatomställningen kräver samverkan mellan privata och offentliga aktörer, inte minst inom byggsektorn. I det här projektet följs samverkan mellan kommunen och byggherrar i utbyggnaden av området Inre Hamn i Norrköping. Jämförelser görs även med andra typer av offentlig- och privat samverkan. En central forskningsfråga är hur denna samverkan kan stärkas i syfte att främja klimatmässigt mer effektiva lösningar.

Delprojekt 3: Varaktig medborgardialog

Kontaktperson: Erik Glaas
Forskargrupp: Erik Glaas och Tina Neset

I den kommunala planeringsprocessen har medborgare rätt att få information om, och att lämna synpunkter på, planerad till- och ombyggnation. Hur synpunkter från medborgare mest effektivt tas om hand och återkopplas är dock fortfarande oklart. I det här projektet utvecklas och testas metoder för en effektiv dialog mellan medborgare och planerare via en redan existerande digital plattform. Målet är att kunna nyttja medborgares visioner om en väl fungerande och hållbar stad på ett bättre sätt i planeringen.

Beslutsarenan i Norrköping.

Centrum för klimatpolitisk forskning, CSPR

En plattform för samverkan och kunskapsproduktion för att främja samhällsförändringar mot en säker och rättvis klimatframtid för alla. Vårt mål är att skapa kunskap och metoder som kan stödja och främja nationella och internationella klimatåtgärder.

Om klimatanpassning

Publikationer

2025

Mattias Hjerpe, Erik Glaas, Sofie Storbjörk (2025) The Patronization of Pluvial Flood Risk and Adaptation Among Tenant-Owned Housing Associations in Sweden Buildings, Vol. 15, Artikel 300 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

2024

Sofie Storbjörk, Mattias Hjerpe, Erik Glaas (2024) The necessity of pragmatic muddling. Ten Swedish early adopter cities navigating climate adaptation policy-implementation in the urban built environment Environmental Science and Policy, Vol. 160, Artikel 103842 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Erik Glaas, Mattias Hjerpe, Sofie Storbjörk (2024) The 2021 extreme rainfall in Gävle, Sweden: impacts on municipal welfare services and actions towards more resilient premises and operations Hydrology Research, Vol. 55, s. 431-443 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

2023

Anna Malmquist, Mattias Hjerpe, Erik Glaas, Tora Lundgren, Per Gyberg, Sofie Storbjörk (2023) Jag drabbas - det här får kommunen lösa: En intervjustudie med svenska villaägare som påverkats av översvämningar från skyfall Sociologisk forskning, Vol. 3-4, s. 275-298 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

2022

Sofie Storbjörk, Mattias Hjerpe (2022) Stuck in experimentation: exploring practical experiences and challenges of using floating housing to climate-proof waterfront urban development in Sweden Journal of Housing and the Built Environment, Vol. 37, s. 2263-2284 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

Nyheter

CV

Akademisk examen

2014
Docent
Tema Miljöförändring, Linköping universitet

2010
Universitetslektor
Tema Miljöförändring, Linköpings universitet

2001
Doktorsexamen 

Forskningsplattformar

Undervisning

Jag undervisar och ansvarar för kursgivning vid kandidatprogrammet “Miljö, klimat och hållbar utveckling”. Aktuella kurser jag är ansvarig för är Nationell Miljömanagement (7.5 HP) och C-uppsats (15 HP).
En student i jeansjacka tittar glatt åt vänster.

Miljö, klimat och hållbar utveckling, kandidatprogram, 180 hp

Intresserad av miljö, klimat och hållbar utveckling? Utbildningen är ett självklart val om du vill bli attraktiv på den växande arbetsmarknaden kring att minska klimatpåverkan, förbättra miljön och skynda på en hållbar omställning.

Forskare inom samma område

Organisation