28 april 2021

Undervisningen sker på distans och studentlivet är satt på paus – eller? Här berättar två studenter från sektionscaféerna Baljan och Byttan om hur de håller engagemanget och entusiasmen i föreningen i gång trots rådande pandemi.

Bild på studentcafé.
Baljan och Byttan är två studentdrivna caféer på Linköpings universitet som innan pandemin brukade sälja över 2000 koppar kaffe varje dag.  Magnus Johansson

Det var i november 2020 som studentfiket Baljan och filialen Byttan, båda på campus Valla, tvingades att stänga. Nedstängningen skedde till följd av ökad smittspridning och LiU:s skärpta restriktioner och de populära kaffeoaserna i Kårallen respektive Studenthuset har varit stängda sedan dess.

Student från BaljanViktor Larsson– Efter att vi stängde har vi tågat på med styrelsemöten som vanligt i hopp om att vi skulle kunna öppna upp verksamheten någon gång under våren, men det blev mörkare och mörkare, nästan lika mörkt som rostningsgraden på vårt kaffe, och nu siktar vi i stället på öppning i höst, säger Viktor Larsson som är styrelseledamot i Baljan och inne på sitt fjärde år på civilingenjörsprogrammet i industriell ekonomi.

Zoomsittning och ny styrelse

Studentlivet i föreningen har minst sagt sett annorlunda ut under pandemin. I stället för stora tackfester för alla engagerade har de tagit andra initiativ för att kunna umgås trots corona.

– Till exempel har vi haft en zoomsittning för alla i styrelsen, säger Viktor Larsson.

Precis som tidigare år har de fortsatt att sluta avtal med fadderier för utdelning av fikabiljetter under den kommande mottagningsperioden som de hoppas blir någorlunda som vanligt.

– Detta är ett samarbete som vi har haft ett tag och som på ett enkelt sätt får de nya studenterna att upptäcka studentlivet, och som ger Baljan och Byttan nya och förhoppningsvis långtida kunder.

Dessutom har de nyligen rekryterat nya styrelseledamöter.

– Vi hade turen att kunna ha öppet under nästan hela höstterminen, vilket gjorde att vi även kunde etablera oss som kaffeoas för de nyantagna studenterna på campus Valla då. Med det i ryggen och minnet från äldre elever har vi kunnat rekrytera nytt folk med en bra blandning av ungt och erfaret.

Det är också ofta väldigt högt tryck på att knipa jobbplatser i Baljan och Byttan.
– Men vi har tidigare under pandemin erbjudit de jobbarna som vill att fortsätta jobba nästföljande termin för att bibehålla deras ovärderliga spetskompetens inför framtiden.

Stulen kaffebryggare och klägg

Baljan, som är en ideell studentförening, föddes 1987 och filialen Byttan öppnades i augusti 2019. Innan Baljan fanns bryggde varje sektion kaffe var för sig. Sedan kom någon på att det var roligare att göra det tillsammans. En vanlig kaffebryggare stals med från en studentkorridor och sektionerna gick samman för att sälja kaffe för en krona muggen. Sedan dess har otaliga studenter och en och annan LiU-anställd köpt och mötts över en kopp kaffe i Baljan. Det studentdrivna caféet har blivit en naturlig mötesplats och har idag 21 styrelsemedlemmar och över 100 studenter som i vanliga fall jobbar oavlönat fyra halvdagar varje termin, två i Baljan och två i Byttan. För det får man förutom tackfester vanligtvis även gratis kaffe, något som bör intagas tillsammans med klägg.
Student från BaljanJulia Magnusson BjörkKlägg står för kaffetillägg och är med andra ord en kaka till kaffet.

Vad var er storsäljare före pandemin?

– Det som brukade gå allra bäst hos Baljan och Byttan var klassikern en liten kaffe samt vattendelaren som vi kallar Delicatobollen, antingen med kokos eller pärlsocker. Men i styrelsen tycker vi det godaste klägget är mazarin, säger Julia Magnusson Björk som läser andra året på civilingenjörsprogrammet i design och produktutveckling och är Baljans kassör.

I och med nedstängningen har de fått över en hel del klägg som de inte kunnat sälja och som de i stället skänkt bort.

– Klägg som blivit över har vi skänkt till den hårt arbetande personalen på universitetssjukhuset, till äldreboenden och kvinnohälsan.

Ekonomin i föreningen har annars inte påverkats så mycket av pandemin.

– Eftersom vi inte är vinstdrivande och inte har många fasta kostnader blev en nedstängning ganska smärtfri för oss jämfört med många andra caféer och restauranger, säger Julia Magnusson Björk.

Intäkterna har visserligen försvunnit från föreningen men efter över 30 års gediget kassörsarbete har föreningen arbetat upp en god likviditet som med säkerhet täcker de fasta kostnaderna som hyra och larm. Viktor och Julia sammanfattar:

– Klägg kommer och klägg går, Baljan består!

Men hur får studenterna nu sitt kaffe med klägg när Baljan och Byttan är stängda?

– När vi rekryterade de nya styrelseledamöterna tog vi tempen på just denna fråga, och vi kan konstatera att kaffedrickandet har ökat markant för vissa i och med att tillgängligheten hemma ökat. För vissa andra har kaffedrickandet nästan helt försvunnit då de tidigare enbart drack kaffe i samband med det sociala hänget som skedde i Baljan och Byttan under föreläsningspauser, säger Viktor Larsson.

Hur ser ni på Baljans och Byttans framtid?

– Vi spår vi en ljus mörkrostad framtid för våra caféer! Det är många som är intresserade av att bli jobbare och förse studenterna med kaffe och klägg, men det är nog ännu fler som är taggade på att återvända ner till bottenvåningen i Kårallen och Studenthuset för att återigen avnjuta en kaffe och en Delicatoboll.

Mer om livet som student vid LiU