Denna innovativa utmaning bjuder in studenter från hela Europa att utforska hur vardagsteknik kan ge människor makt över sin egen hälsa. ECIU University som består av 12 innovativa europeiska universitet fokuserar på att lösa faktiska samhällsutmaningar vilket ger studenter från medlemsuniversiteten möjlighet att göra skillnad redan under deras studietid, samtidigt som de spetsar sina CV.
Kursen kombinerar det senaste inom biomedicinsk optik med praktisk kreativitet. Studenterna lär sig fyra centrala bildtekniker – spektroskopi, fluorescens, polarisering och laserspeckle-avbildning – anpassade för smartphones. Metoderna har verkliga tillämpningar, från att följa sårläkning till att upptäcka hudförändringar.
– Vetenskap behöver inte vara begränsad till ett labb. Den kan börja med nyfikenhet och vardagsföremål – och den kan vara rolig, säger Rolf Saager, kursansvarig.
Lärande genom att göra
Istället för traditionella föreläsningar kastas studenterna direkt in i praktiska experiment. De bygger enkla spektroskop med hjälp av toalettrullar och diffraktionsgitter, testar filter för att se hur ljus interagerar med olika ämnen och utforskar hur man kan visualisera små ärr eller kollagenmönster i huden med hjälp av en mobilkamera.
– Vi började med solljus och lade sedan till filter – rött, blått, grönt – för att se hur ljuset förändras. Det är som att leka med vetenskap,” berättar Agnieszka Zalupska, bioteknikstudent från Polen. Mariana Teixeira Lopes, som studerar biomedicinsk teknik i Portugal, lägger till:
– Det är häftigt att något så enkelt som en toalettrulle och en mobil kan bli ett forskningsverktyg.För många ligger lockelsen i att omsätta teori till verkliga problem. Utbildningen lockar deltagare från olika områden – bioteknik, datavetenskap, robotik och interaktionsdesign – något som skapar en rik tvärvetenskaplig miljö. Det uppskattas av studenterna som ser en styrkan i att de kommer från olika bakgrunder och alla kan bidra med unik kunskap.
– Det är kul att se hur olika perspektiv möts. Vi lär oss lika mycket av varandra som av kursen, instämmer Kunal Chavan som studerar data science i Hamburg.
Studenterna driver lärandet
Kursen använder ett ”sandbox”-upplägg där studenterna får frihet att experimentera inom en strukturerad ram.
Utöver tekniska färdigheter främjar kursen nyfikenhet och problemlösning – egenskaper som är avgörande för framtidens innovatörer. Det långsiktiga målet med kursen är att ta fram enkla, prisvärda verktyg som människor kan använda hemma för förebyggande vård och tidig upptäckt. Att en misstänkt hudfläck kan kontrolleras med en mobil och resultatet avgör om läkare bör uppsökas - det är den typ av egenmakt kursen vill skapa.