14 november 2022

Kan en jobba med blockbusters på ett av de främsta företagen i världen inom grafik efter att ha studerat vid Linköpings universitet? Absolut, den resan har 27-åriga alumnen Rebecca Cedermalm redan hunnit med.

En kvinna står framför en husfasad av glas. På vardera sida om henne står en kruka med blommor i.
Rebecca Cedermalm utanför sin arbetsplats i Linköping. Julius Norrbom

På ett kontor med stora panoramafönster, med utsikt över Linköpings resecentrum, jobbar sedan några månader tillbaka LiU-alumnen Rebecca Cedermalm. Hon tog examen från Civilingenjörsprogrammet med inriktning mot medieteknik 2019, men redan innan utbildningen var klar lämnade hon Sverige för nya upplevelser i form av exjobb utomlands.
Rebecca Cedermalm har ett stort intresse för grafik och efter att exjobbet, som gjordes vid en VFX-studio i London, färdigställts bar det av till andra sidan jorden och ett jobb vid Weta Digital, en av världens främsta VFX-studios, i Nya Zeeland. För den mindre bevandrade inom fältet ligger företaget bland annat bakom grafik till storfilmer som Sagan om ringen, den senaste Batman-adaptionen och Avatar.

– De hade ingenting ute för någon med min erfarenhet, men jag skickade in mitt CV tillsammans med min portfolio och skrev att jag var väldigt intresserad och tycker att det de gör är väldigt roligt.

Trots att företaget inte sökte en person med hennes profil fick Rebecca ett så kallat internship i företagets simuleringsteam. De ligger bakom programvaran de så kallade artisterna använder för att göra till exempel vattensimuleringar i filmer. Under hennes tid på företaget pågick bland annat arbetet med den kommande storfilmen Avatar: The Way of Water.

– Det var väldigt kul, man får se väldigt många delar från filmen för du har alltid tillgång till vad som skapas just nu och det jobbas med olika bitar samtidigt.Närbild på en kvinna som skrattar.Rebecca Cedermalm.

Fortsatte vidare till spelindustrin

Nya Zeeland blev snabbt en favorit. Efter ett tag upplevde Rebecca dock att avståndet hem till familj och vänner var stort och efter sex månader packades väskorna på nytt.

– Man kan inte åka hem bara över en helg för det tar över ett dygn att flyga, så därför flyttade jag och min partner till London.

Där började hon jobba på företaget Foundry. Månader blev till år, men i somras gick flyttlasset tillbaka till Sverige och den här gången till Linköping.

– Många av våra universitetskompisar är kvar och det är ett fint område. Att East Sweden Game finns här och trycker mycket på att spelindustrin ska bli större i Östergötland är väldigt roligt.

Hur ser du på Linköping som ett potentiellt säte för spel i Sverige?

– Jag tycker att det är jätteroligt att Linköping satsar på det och försöker få hit folk som har den kreativa logiken. Jag tror dessutom att Linköping har mycket av ingenjörsandan redan från början på grund av att det är många som kommer till universitetet och sen väljer att stanna kvar för att det är en bra stad.

Utbildningen vid LiU gav en grund att stå på och möjliggjorde arbetet utomlands.

– LiU har gett mig verktygen för att kunna ta mig till de stora företagen, det är väldigt hög kvalitet på det man lär sig och hur det lärs ut.

När Rebecca blickar framåt är det inte nya upptäckter utomlands som hägrar utan snarare att få landa i den nya rollen Simplygon och att skaffa ännu mera kunskap.

– Den här stora världssvängen var väldigt rolig att göra, men nu känner jag nog att Sverige är rätt ställe att stanna på.

Och Linköping?

– Ja, och Linköping!

Den 17 november är Rebecca Cedermalm en av föreläsarna som deltar under LiU Game Conference. Konferensen fokuserar på dataspel och digitala upplevelser och är öppen för alla, här kan du läsa mer.

Hör mer om Rebeccas resa

Intresset för grafik och matematik banade väg för varvet runt jorden.