– Jag minns hur jag stod utanför Cloetta Center och såg studenterna strömma till och att jag då tänkte ”Gud vad skönt att det kom några”.
Så beskriver Göran Felldin stunden när han insåg att den första Kalasmottagningen nog skulle gå bra iallafall. In i det sista var han orolig att det inte skulle komma folk och att golvet framför The Ark på Cloetta Center, nuvarande Saab arena, skulle vara tomt och ödsligt.
2005 var Göran Felldin, som ny chef för avdelningen externa relationer på Linköpings universitet, med och arrangerade den första Kalasmottagningen. Idén till evenemanget kom från studenterna minns han. Tanken var att hälsa nya studenter välkomna och ge dem information som är viktig när man är ny i stan.
– Vi ville i samband med Nolle-P visa upp vad Linköping, Norrköping, regionen, företag och universitetet har att erbjuda.
Göran Felldin.
LiU är större än du tror
Målet var redan från början att det skulle bli en jättefest.
– Att var student på LiU är något mycket större än vad du tror när du kommer ny. För att dra folk och sätta avtryck så ville vi göra ett jippo. Vi ville ha en känd artist och fylla hela Cloetta Center.
En förutsättning för att Kalas skulle kunna bli ett stort evenemang var att Linköpings kommun, Norrköpings kommun och Region Östergötland stöttade.
– Kommunerna och regionen var mycket entusiastiska från start. De hade logistiken och de ekonomiska resurserna som behövs för att ta hit en stor artist. Men för ett sådant här arrangemang räcker inte det. Det var nödvändigt att ha deras engagemang och det hade vi. Studenterna är viktiga för dem.
Kalas är det tillfälle då rektor hälsar alla nya studenter välkomna till LiU. Göran Felldin berättar att dåvarande rektor Mille Millnert stödde Kalas.
– Han tyckte det var ett bra sätt att profilera LiU, både regionalt och nationellt. Men han såg det också som ett sätt att värna om studenterna, att de verkligen skulle känna sig välkomna hit.
Foto Göran Billeson
Teddybears spelade högt 2010.
Visste inte om det skulle komma 500 eller 25 000
Organisationen för Kalas bestod, och består, av en del från universitetsadministrationen som står för kontinuitet och en del studenter som, med en Kalasgeneral i spetsen, står för energin och tron på att allt är möjligt.
Första året beslöt kårerna att projektanställa två studenter som skulle jobba heltid med Kalas under en månad. En av de studenterna var Björn Lagerström, som, även om han inte hade den titeln, kan sägas ha varit en av de två första Kalasgeneralerna. Han var också konferencier på Kalas 2013 och 2016.
– Vi jobbade betydligt mer än en månad var, precis som alla andra. Jag kom från studentkåren StuFF och jobbade med mässdelen där både företag och studentföreningarna kunde visa upp sig. Min kollega Martin Carlsson, från LinTek, jobbade med scenshowen där bland annat LiU:s körer och orkestrar uppträdde.
Precis som Göran Felldin oroade han sig för att det inte skulle komma några studenter.
– Dagen innan visste vi inte om det skulle komma 500 eller 25 000 personer. Det var nog först under The Arks konsert som jag insåg att det gått bra. Jag jobbade hela dagen, men under spelningen åt jag lite och då såg jag ut över golvet. Det var fullt med folk och jag tänkte att det här kan man se som en succé.
2008 blev Jean-Michel Housset ny chef för externa relationer. Han jobbade med Kalas under nio år, en så lång tid att han ibland kallas ”Mr. Kalas”.
– Första året gjorde vi på samma sätt som tidigare, men sedan förändrades Kalas allt eftersom. Det blev större och större. Vi flyttade ut en del verksamhet utanför Cloetta Center, vi hade både tält och tivoli där.
Foto Göran Billeson
Kalas är mycket mer än en stor konserten
En del tänker kanske att det är kvällens fest med en konsert som är Kalas, men Jean-Michel Housset betonar att det är mycket mer än så.
– Det unika med Kalas är att det är ett samverkansprojekt. Här kan samhället och universitetet mötas. Studentföreningar hittar nya medlemmar. Företag skapar relationer till studenterna. Det ger också effekter som vi inte tänkt på. För region Östergötland har det, till exempel, blivit ett bra tillfälle att hitta nya blodgivare.
Redan på det första Kalas var att informera studenterna en viktig del, eftersom det tidigare ofta hade varit svårt att nå ut till dem.
– Information är särskilt viktigt för LiU eftersom över 70 procent av studenterna kommer utifrån, från övriga Sverige, men också från utlandet. För de nya studenterna är Kalas ett perfekt arrangemang. Allt de behöver veta finns under en dag samlat på ett ställe, säger Jean-Michel Housset.
Göran Felldin har kvar sin Kalasjacka från den första Kalasmottagningen.
Mitt favoritminne från Kalasmottagningarna
Göran Felldin, chef, Externa relationer, 2004-2008
Till den första Kalasmottaningen hade vi inte riktigt tänkt på att studenterna blir hungriga. Så under dagen började de gå till Kantarellen, en hamburgershop tvärs över gatan från Cloetta Center. Det var inte en student som gick dit, inte tio, inte hundra, utan tusen. Han som hade stället ringde in varenda person han kände i trakten. Vi hade inte förvarnat honom för vi hade inte tänkt på mat. Dagskassan den dagen var säkert all time high.
Björn Lagerström, Kalasgeneral första året 2005, konferencier 2013 och 2016.
En sak jag minns väl är de första studenterna som var konferencierer. De hade en frågesport med publiken. En av deras frågor var ”Hur började mejlet till oss från Kalasgeneralen där hon undrade om vi kunde vara konferencierer". Det fanns tre svarsalternativ och det tredje, och rätta, var ”Tja grabbar! Jag har panik. Vi har kollar runt i hela artistsverige. Det finns ingen som ställer upp och kan vara konferencier. Snälla har ni möjlighet?”.
Jean-Michel Housset, chef Externa relationer 2008-2010, chef Studentinformation och vägledning 2010-2017
En sak jag minns väl var 2010 då Teddybears spelade. På den tiden hade vi en VIP-mottagning i Saab arenas restaurang för rektor, prefekter, kommunledning och andra. Det var väldigt trevligt när plötsligt en ljudmatta lade sig över oss. Konserten hade börjat och en del av gästerna hade nog inte varit med om en sådan volym. Några reste sig upp och nästan flydde. Det såg rätt roligt ut. Men några tappra stod kvar och ville försöka ta del av ungdomens musikkultur.
Foto MagnusAnderssonPetter spelade på Kalas 2019.
Kalasgeneraler genom tiderna
2005 Martin Carlsson och Björn Lagerström
2006 Jonas Sarin Kac
2007 Lara Hultmark Varejao
2008 Sara Hellberg
2009 Petra Reimers
2010 David Sundvall
2011 Nike Hansen
2012 Johanna Bolander
2013 Sony Zoolander
2014 Jonathan Allvin
2015 Alexandra Holmström
2016 Irma Hamzic
2017 och 2018 Hampus Back
2019 Julia Bjers
2020 Filip Elez
Artister på Kalas
2005 - The Ark
2006 - The Soundtrack of Our Lives
2007 - The Sounds
2008 - Mando diao
2009 - Moneybrother
2010 - Teddybears
2011 - Johnossi
2012 - Veronica Maggio
2013 - Hoffmaestro
2014 - Movits!
2015 - Galantis
2016 - Sabina Ddumba
2017 - E-type och Timo Räisänen
2018 - Timbuktu & Damn! och Markus Krunegård
2019 - Thomas Stenström och Petter
2020 - Tjuvjakt