01 november 2023

Spännande föreläsningar, en stor utställningsmässa och rundvandring med tipspromenad för den som ville. Det var vad som mötte nästan 3000 gymnasielever när Populärvetenskapliga veckan gick av stapeln på Campus Valla.

Personer samtalar vid ett utställningsbord
Karl Öfverström
Traditionsenligt så kryllade C-huset av gymnasieungdomar under vecka 43. Det är nämligen då som Populärvetenskapliga veckan, även känt som Popveckan, arrangeras. Genom åren har den lockat tusen och åter tusentals gymnasielever som bjudits in till Linköpings universitet för att de ska få se, höra och titta på vad som händer på LiU.

Martin Hägglund under sin föreläsningMartin Hägglund under sin föreläsning "Idrott utan skador - är det möjligt?" Foto Magnus Johansson Några som hängde på låset under tisdagen var elever från Katedralskolan i Linköping. Vid ett bord satt Theo, Albin och Ludvig som till nästa sommar tar studenten från det naturvetenskapliga programmet. Nu väntade de på att dagens första föreläsningspass skulle börja.

- Vi har redan letat upp flera föreläsningar som vi ska gå på, bland annat så låter det spännande med Martin Hägglunds föreläsning om idrottsskador, berättade de.

Det var inte bara elever från närområdet som besökte POP-veckan. Även mer långväga besökare från exempelvis Nyköping, Karlskoga, Nässjö kom i busslast efter busslast. Att Popveckan är uppskattad märks inte minst då flera lärare återkommer år efter år med sina klasser.

Föreläsningar och ämnen för alla

Under tre fullmatade dagar gavs det i år sammanlagt 72 föreläsningar inom 36 vitt skilda ämnen. För vad sägs om titlar som ”Från brottsplats till domstol med AI”, ”Hjärtats betydelse för konditionen, hos soffpotatisar och maratonlöpare” till ”Optimering som beslutsstöd förklarat med Lego”.

Tisdagen och torsdagens tema var naturvetenskap, teknik, data och medicin, medan onsdagen var inriktad mot samhälle, ekonomi och humaniora. För att så många som möjligt skulle kunna lyssna till föreläsningarna gavs de två gånger och det var ofta fullsatt till sista plats.

AI inom sjukvården lockade storpublik

Claes Lundström föreläser på Popveckan Claes Lundström föreläsning ”Hur kan läkare och AI jobba effektivt tillsammans?” lockade en storpublik. Foto Karl Öfverström En av de som föreläste på torsdagen var adjungerade professorn Claes Lundström som bedriver sin forskning på Center for Medical Image Science and Visualization (CMIV). Hans föreläsning ”Hur kan läkare och AI jobba effektivt tillsammans?” lockade en storpublik. Med utgångspunkt i AI-revolutionen och att nya verktyg dyker upp i snabb takt, så står sjukvården inför stora utmaningar då AI införs i verksamheten.

I sin presentation visade Claes Lundström exempel på samarbetet mellan människa och AI i sjukvården med fokus på bilddiagnostik, röntgenbilder och vävnadsprover. Han lyfte också frågan hur vi ska hantera att AI inte är felfritt när det kan vara livsavgörande beslut som ska tas.

Efter föreläsningarna gavs det tillfälle att ställa frågor. Inte sällan var det en del elever som gick fram till föreläsarna för att få en pratstund och kanske ställa ytterligare någon fråga.

Medfak på plats med eget mässbord

Skelett på mässanSkelettet Benjamin från Clinicum Foto Magnus Johansson Varje dag arrangerades det också en lunchmässa. Där fick besökarna möjlighet att se mer av vad LiU har att erbjuda. För Medicinska fakultetens del så fanns bland annat Clinicums mest kända medarbetare på plats i form av skelettet ”Benjamin”. Han drog blickarna till sig men var inte särskilt pratglad.

Desto mer pratsamma var de medarbetare och studenter som kom för att visa upp och berätta om sina utbildningar. Intresset för Medicinska fakultetens utbildningar var väldigt stort och det var inte en lugn stund vid utställningsborden.

En som syntes i vimlet under mässan var Ann-Christin ”Titti” Josefsson, studievägledare vid Medicinska fakulteten.
– Det är många som kommer fram och pratar och frågar om utbildningarna och det är jätteroligt. Det är verkligen positivt att det är så många som kommit hit, berättade hon.

Människor minglar, tittar och pratar på mässanMedfaks utställningsdel var riktigt populär och det var många intresserade gymnasiestudenter som kom förbi Foto Karl Öfverström

Mer info om Populärvetenskapliga veckan