19 augusti 2024

Den 14–16 augusti 2024 samlades över 150 sociologer från hela världen i Norrköping för att delta i den Nordiska sociologiförbundets 31:a konferens.

Folk som minglar på en konferens i Norrköping, Sverige.
Teiksma Buseva

Konferensen, som var välbesökt, lockade även forskare från så avlägsna platser som Australien. Årets tema, "Sociologi i en digital värld," satte fokus på hur den digitala revolutionen har omformat vårt sätt att uppfatta, kommunicera och bygga våra sociala verkligheter.

Forskare föreläser i en klassrum.
Carl Nordlund.Teiksma Buseva

Carl Nordlund, universitetslektor vid Institutet för analytisk sociologi vid Linköpings universitet tycker att konferensen gick över förväntan utan större problem, trots att han hade förväntat sig fler utmaningar. Han berömmer särskilt de funktionärer, som bar gula tröjor och som skötte sina uppgifter exemplariskt, löste problem självständigt, och bidrog starkt till att evenemanget flöt på smidigt.

– Det har varit en stor glädje att organisera konferensen och se hur väl vi tillsammans har klarat uppgiften, säger Carl Nordlund.

Viktor Görefält är student på masterprogrammet Computational Social Science, och deltar i konferensen för att få inspiration och utforska framtida karriärmöjligheter. Han är entusiastisk över att se hur hans utbildning kan utvecklas och leda honom framåt. Viktor, som påbörjar sitt andra år på programmet, ser det som en möjlighet att vara omgiven av kunniga människor och att använda de verktyg han har fått för att analysera intressanta områden på ett djupare sätt.

Forskare föreläser i en klassrum.
Viktor Görefält.Teiksma Buseva

Utöver sitt deltagande på konferensen arbetar Viktor även som funktionär. Han hjälper till med praktiska uppgifter såsom att säkerställa att alla deltagare har tillgång till nödvändigt material, ställa upp mat och kaffe, samt lösa eventuella problem som uppstår.

– Jag är här för att jag vill bli inspirerad, helt enkelt. Jag vill se vart min utbildning kan leda mig i framtiden, säger Viktor Görefält.

Bland deltagarna fanns David Bazan, doktorand vid Lunds universitet, som deltog i konferensen eftersom temat stämde väl överens med hans egen forskning om TikTok och algoritmer. Hans strategi under konferensen var att delta i sessioner som verkade relevanta och utmanande, inklusive de som behandlade emotioner, vilket relaterar till hans egna forskningsintressen.

– Jag deltog i  och lyssnade på alla föredrag som verkade intressanta, relaterbara eller utmanande, säger David Bazan.

Under konferensen diskuterades en rad aktuella frågor som uppkomsten av nya former av ojämlikhet i den digitala tidsåldern, online-gemenskapers påverkan på social sammanhållning, konsekvenserna av artificiell intelligens på arbetsmarknaderna samt sociala mediers roll i identitetsformering och sociala rörelser. Forskare pratade också om de etiska utmaningarna kring datainsamling och integritet.

Heta Tarkkala, forskare vid Helsingfors universitet deltog också i konferensen tack vare dess koppling till hennes forskningsintressen. Hon organiserade sessionen "Behind the scenes of digital public services" och var nöjd med de praktiska aspekterna av evenemanget, såsom schemaläggning och förfriskningar.

– De praktiska arrangemangen för konferensen har varit riktigt bra — scheman och kaffe har varit välorganiserade, säger Heta Tarkkala.

Konferensen blev en plattform för givande diskussioner och utbyte av idéer, där traditionella sociologiska teorier mötte samtidens digitala fenomen. Deltagarna strävade efter att bidra till en djupare förståelse för hur samhället utvecklas i den digitala eran, och bekräftade sociologins viktiga roll i att tolka och navigera i denna komplexa, uppkopplade värld.

Officiell låt för NSA 2024

Öppningsceremoni för Nordiska sociologiförbundets konferens 2024
Öppningsceremoni för Nordiska sociologiförbundets konferens 2024 Caroline Holm

'Nordic sociology!'

Den officiella låten för Nordiska sociologiförbundets konferens 2024 spelades under öppningsceremonin och genom hela konferensen. Låten skapades med hjälp av generativ AI och gick i linje med konferensens tema.

Outro:
Nordic sociology, Nordic sociology!
Voices rise in harmony, chanting 'Nordic sociology!'
Let the numbers light our way, 'Nordic sociology!'
In the wisdom we convey, 'Nordic sociology!'
One last time, loud and free, 'Nordic sociology!'

>> Lyssna på hela låten här.

Läs mer om konferensvärden