Hur kan simulering användas inom yrkesutbildning? I den här utbildningen får du fördjupa dina teoretiska och praktiska kunskaper om simulering som undervisningsmetod. 

Målgrupp

Kursen vänder sig till yrkeslärare i kommunal vuxenutbildning, folkhögskola, yrkeshögskola och på gymnasieskolans yrkesprogram.

Om utbildningen

Simulatorträning och att elever får träna på verklighetstrogna uppgifter i en säker och kontrollerad miljö innan de möter riktiga arbetsmiljöer har blivit en allt vanligare undervisningsmetod inom yrkesutbildning. I den här utbildningen får du som yrkeslärare en fördjupad kunskap om begrepp, teorier och forskning kring simuleringsträning. Du får också ta del av andra lärares erfarenheter och konkreta verktyg för hur simuleringsträning kan användas i din undervisning.

Innehåll

Utbildningen innehåller:

  • relevanta begrepp och teorier om yrkeskunskap och simulering som kan användas för att beskriva och förstå simuleringsträning inom yrkesutbildning
  • hur simuleringsträning kan användas i den egna undervisningen
  • centrala didaktiska begrepp och frågeställningar i förhållande till simuleringsträning

I kursen diskuteras användande av simulering i undervisning med dess fördelar och utmaningar utifrån forskning om simulering och beprövad erfarenhet.

Genomförande

Undervisningen består förslagsvis av föreläsningar, seminarier och gruppdiskussioner. I kursen ingår att planera ett undervisningspass och redogöra för och tillämpa centrala didaktiska begrepp och frågeställningar i förhållande till simuleringsträningen. Inför respektive kurstillfälle läser du litteratur och under kurstillfällena varvas bearbetning av litteraturen med föreläsningar och praktiska övningar. Alla kursuppgifter är nära relaterade till din egen undervisning. Träffar på plats kan kombineras med träffar online.

Omfattning och examination

Utbildningen ger 3 högskolepoäng vilket motsvarar cirka 80 timmars studier. Utbildningen kan genomföras med eller utan examination och erhållande av högskolepoäng. För dig som vill erhålla högskolepoäng efter avslutad utbildning sker examinationen genom skriftlig inlämningsuppgift. Utan avslutande examination erhålls ett kursintyg.

Kursplan

Mer information om kursen hittar du i kursplanen.

Exempel på kurstillfällen

Vi skräddarsyr utbildningsupplägget efter era önskemål och förutsättningar. Nedan är ett exempel på hur utbildningens kurstillfällen kan vara utformade.

Tillfälle 1

  • Vad ska yrkeseleven lära sig? Diskussion kring vad är yrkeskunskap och lärande.
  • Varför kan simulering vara en tänkbar undervisningsmetod för att stödja elevers yrkeslärande?
  • Vad säger forskningen om simulering?

Tillfälle 2

  • Vad är didaktik?
  • Hur kan simuleringsträning organiseras?
  • Vilken forskning finns det om simulering i yrkesutbildning?
  • Hur kan lärare arbeta med simulering? Vad kan ett didaktiskt förhållningssätt bidra med?
  • Vilka erfarenheter har ni som deltagare? Hur arbetar ni på er skola?

Tillfälle 3

  • Vilka möjligheter och utmaningar kan det finnas? Problematisera olika simulatorers möjligheter och utmaningar att stödja elevers lärande.
  • Hur kan du som lärare planera och utveckla din undervisning och träning med simulering?

Tillfälle 4

Gruppen diskuterar examinationsuppgift.

Skräddarsydd kompetensutveckling

Den här utbildningen kan även skräddarsys efter de behov som finns i just din organisation.

Det finns stora möjligheter för er som uppdragsgivare att designa er egen kurs och påverka utbildningens omfattning, innehåll och när, var och hur utbildningen ska genomföras. En skräddarsydd utbildning kan hållas i LiU:s lokaler, hos din organisation eller online. Ni kan också välja om utbildningen ska innehålla examination och erhållande av högskolepoäng eller inte.

Välkommen att kontakta oss för en skräddarsydd kompetensutveckling!

Mejla oss

Fler utbildningar för dig som arbetar som yrkeslärare

LiU bedriver världsledande forskning om vuxnas lärande

Vid Linköpings universitet finns en av de mest framträdande forskningsmiljöerna inom området vuxnas lärande, såväl nationellt som internationellt. Våra utbildningar har nära koppling till forskningen inom området, vilket innebär att du som deltagare får med dig aktuella kunskaper ut i arbetslivet som bygger på den senaste forskningen.

Kontakt

Utbildningen ges av