En distansutbildning på deltid för dig som är förskollärare och vill fördjupa dina kunskaper om språk och matematik i förskolan. Utbildningens tre delkurser utgår från ett första- och andraspråksperspektiv och fokuserar särskilt på didaktik i verksamheter där barnen har olika språkliga bakgrunder.

Målgrupp

Förskollärare i förskolan med förskollärarexamen eller motsvarande äldre examen.

Om utbildningen

Utbildningen anpassas efter deltagarnas förutsättningar och behov så att alla ges möjlighet att relatera till sin egen yrkesroll och undervisning.

Genomförande

Utbildningen genomförs på distans under höstterminen 2025 och vårterminen 2026. Den ges på kvartsfart (25%) och omfattar 15 högskolepoäng.

Undervisningen består av inspelade föreläsningar och lärarledda seminarier via Zoom som ägnas till diskussioner kring litteratur, erfarenhetsutbyten, reflektion kring de olika kursuppgifterna och muntlig examination. Kursuppgifterna har en verksamhetsnära design där du kan dra nytta och lärdom av din egen yrkesroll och undervisning.

Innehåll

Utbildningen består av tre delkurser som ger dig en ämnesdidaktisk fördjupning i språk-, läs-, skriv- och matematikundervisning utifrån ett första- och andraspråksperspektiv. Särskilt i fokus är de didaktiska utmaningar och möjligheter som skapas i verksamheter där barnen har olika språkliga bakgrunder.

Genom samtliga delkurser går därför en strimma om språklig mångfald. Här ligger fokus på att undersöka olika utmaningar, uppdatera och fördjupa dina kunskaper kring begrepp och teman som förstaspråksutveckling, andraspråksutveckling, enspråkighet, två-och flerspråkighet, samspel, lingua franca, undervisningsspråk, utveckling och lärande i och genom första- och andraspråk.

Mer information

Utbildningen ges på uppdrag av Skolverket, läs gärna mer om utbildningen på Skolverkets webbsida.

Utbildningens tre delkurser

Språk-, läs- och skrivutveckling, 6 hp

Alla delar utgår från första- och andraspråksperspektiv.

Innehåll:

  • begrepp inom språklig medvetenhet som har betydelse för barns språk-, läs- och skrivutveckling
  • hur högläsning och samtal om text kan bidra till barns språk-, läs- och skrivutveckling
  • lekens, miljöns, materialens och estetiska uttrycksformers betydelse för barns språk-, läs- och skrivutveckling
  • reflektera över särskilda utmaningar i samband med språkliga och läsfrämjande aktiviteter och analysera hur utmaningarna kan hanteras.

Matematikutveckling, 6 hp

Alla delar utgår från ett första- och andraspråksperspektiv.

Innehåll:

  • matematiska begrepp inom aritmetik som har inverkan på barns matematikutveckling.
  • lekens, miljöns, materialens och estetiska uttrycksformers betydelse för barns lärande och utveckling i matematik med fokus på aritmetik
  • reflektera över särskilda utmaningar i samband med att undervisa om ett matematiskt innehåll med fokus på aritmetik och analysera hur utmaningarna kan hanteras.

Lekresponsiv undervisning, 3 hp

Alla delar utgår från ett första- och andraspråksperspektiv.

Innehåll:

  • begrepp inom teorin lekresponsiv undervisning
  • planera, genomföra och dokumentera aktiviteter som främjar barns språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling
  • använda begrepp från lekresponsiv undervisning för att analysera och diskutera lek- och undervisningsaktiviteter kopplat till barns språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling utifrån första- och andraspråksperspektiv.

Fler utbildningar för dig som arbetar inom förskola

Kontakt

Utbildningen ges av