18 februari 2025

På utbildningen i Medieteknik och AI kan du räkna med mycket artificiell intelligens, datorgrafik, 3D, dataspel och olika former av visualisering. Men räkna också med viktig kunskap om kontakten mellan människa och teknik.

Fotograf: THOR BALKHED
Daniel Jönsson.
Daniel Jönsson.Fotograf: Thor Balkhed
− Man lär sig hur olika medier fungerar med ljud och bild, och man lär sig metoder för att analysera text, bild och ljud. Det handlar om AI för medieteknik med generativa metoder och maskinlärning.

Det säger Daniel Jönsson, universitetslektor som undervisar på civilingenjörsprogrammet i Medieteknik och AI (300 hp). Utbildningen har sin grund i det tidigare medieteknikprogrammet. Programmet kommer nu att ha AI som en röd tråd genom olika teman under hela utbildningen.

Roligt och kreativt

Programmet är en femårig utbildning där man efter tre år kan ta en kandidatexamen, och sedan en civilingenjörsexamen. Utbildningen har utvecklats utifrån samarbeten med myndigheter och näringsliv, till exempel Luftfartsverket, Saab och Sectra som både utvecklar och använder mycket AI och visualiseringsteknik inom flyg och medicin.

​​ − Som student behöver man vara förberedd på ganska mycket matematik, programmering och statistik. En fördel med medieteknik och AI är att man som student får tillämpa teorin i kreativa projekt. Man får då snabb respons och förstår nyttan med teorin. Kanske något som har varit svårt under gymnasietiden. Man behöver inte kunna programmering när man börjar programmet. Många upptäcker hur roligt och kreativt det är under utbildningen, säger Daniel Jönsson som talar av egen erfarenhet.

Människa och teknik

Daniel har själv noterat att de studenter som väljer en utbildning inom medieteknik är kreativa och intresserade av att arbeta tillsammans i projekt.

− Jag kopplar det till vår starka drivkraft att få med lite mjukare värden: Att studenterna ska få kunskap i hur människan kan interagera med systemen. Nyckeln till framgång för AI:n är hur människan vill och bör arbeta tillsammans med den.

Kunskaperna och tillämpningarna kommer successivt under utbildningen.
En människas hand interagerar med en skärm där AI skapar bilder i olika stilar utifrån en skiss

− Vi börjar med att använda AI-metoder i olika kursmoment och vi diskuterar etiska frågor inom artificiell intelligens. Efter hand får studenterna mer teoretisk kunskap i matematik och statistik som är grunden i AI. Då ger vi dem också djupare kunskaper i hur AI-metoderna fungerar. Till slut kommer de att kunna förverkliga metoderna själva.

Hur kan det se ut rent praktiskt?
− Exempelvis genom att skapa medieinnehåll. Det kan handla om att utveckla spel med olika AI-stöd, eller skapa webblösningar med text, bild och video. I andra fall kan det handla om att analysera och visualisera information. Det är attraktiva kunskaper för många företag.
Det kan handla om att utveckla spel
Under sista året fokuserar studenterna mycket på examensarbetet.

− Exjobbet är en vanlig väg till första jobbet. Det gör man tillsammans med ett företag eller inom ett forskningsprojekt hos oss. Några exempel på examensarbeten är spelteknik med EA Games, AI för klimatanalys med SMHI, rymdvisualisering för NASA (USA), flygsimulator hos SAAB och medicinteknik hos Sectra, berättar Daniel Jönsson.

Kontakt

Läs mer om utbildningen

Bli ingenjör

Senaste nytt från LiU

Charlotte Löthman tittar ut genom ett fönster.

Inte självklart att förskolan underlättar integration

Förskolan har pekats ut som en viktig plats för att nyanlända barn ska integreras i det svenska samhället. Men fri lek och det traditionella sättet att undervisa främjar inte alltid integration. Den slutsatsen dras i en ny doktorsavhandling från LiU.

Hugo Wärner står inne i en stor industrilokal.

LiU-alumn med på resan mot fossilfritt stål

Sedan tre år tillbaka jobbar LiU-alumnen Hugo Wärner på SSAB i Oxelösund. Med expertis inom metallografi och forskning bidrar han till företagets resa mot fossilfritt stål.

Bianca Suanet.

Så kan vi minska ensamheten bland äldre personer

”Vi behöver förstå varför vissa individer blir ensamma och ge dem stöd på olika nivåer i samhället innan det sker”, säger Bianca Suanet som är professor vid LiU och forskar om ett inkluderande samhälle för äldre personer.