10 mars 2025

På utbildningen i Medieteknik och AI kan du räkna med mycket artificiell intelligens, datorgrafik, 3D, dataspel och olika former av visualisering. Men räkna också med viktig kunskap om kontakten mellan människa och teknik.

Fotograf: THOR BALKHED
Daniel Jönsson.
Daniel Jönsson.Fotograf: Thor Balkhed

− Man lär sig hur olika medier fungerar med ljud och bild, och man lär sig metoder för att analysera text, bild och ljud. Det handlar om AI för medieteknik med generativa metoder och maskinlärning.

Det säger Daniel Jönsson, universitetslektor som undervisar på civilingenjörsprogrammet i Medieteknik och AI (300 hp). Utbildningen har sin grund i det tidigare medieteknikprogrammet. Programmet kommer nu att ha AI som en röd tråd genom olika teman under hela utbildningen.

Roligt och kreativt

Programmet är en femårig utbildning där man efter tre år kan ta en kandidatexamen, och sedan en civilingenjörsexamen. Utbildningen har utvecklats utifrån samarbeten med myndigheter och näringsliv, till exempel Luftfartsverket, Saab och Sectra som både utvecklar och använder mycket AI och visualiseringsteknik inom flyg och medicin.

− Som student behöver man vara förberedd på ganska mycket matematik, programmering och statistik. En fördel med medieteknik och AI är att man som student får tillämpa teorin i kreativa projekt. Man får då snabb respons och förstår nyttan med teorin. Kanske något som har varit svårt under gymnasietiden. Man behöver inte kunna programmering när man börjar programmet. Många upptäcker hur roligt och kreativt det är under utbildningen, säger Daniel Jönsson som talar av egen erfarenhet.

Människa och teknik

Daniel har själv noterat att de studenter som väljer en utbildning inom medieteknik är kreativa och intresserade av att arbeta tillsammans i projekt.

− Jag kopplar det till vår starka drivkraft att få med lite mjukare värden: Att studenterna ska få kunskap i hur människan kan interagera med systemen. Nyckeln till framgång för AI:n är hur människan vill och bör arbeta tillsammans med den.

Kunskaperna och tillämpningarna kommer successivt under utbildningen.

En människas hand interagerar med en skärm där AI skapar bilder i olika stilar utifrån en skiss
− Vi börjar med att använda AI-metoder i olika kursmoment och vi diskuterar etiska frågor inom artificiell intelligens. Efter hand får studenterna mer teoretisk kunskap i matematik och statistik som är grunden i AI. Då ger vi dem också djupare kunskaper i hur AI-metoderna fungerar. Till slut kommer de att kunna förverkliga metoderna själva.

Hur kan det se ut rent praktiskt?
− Exempelvis genom att skapa medieinnehåll. Det kan handla om att utveckla spel med olika AI-stöd, eller skapa webblösningar med text, bild och video. I andra fall kan det handla om att analysera och visualisera information. Det är attraktiva kunskaper för många företag.

Det kan handla om att utveckla spel
Under sista året fokuserar studenterna mycket på examensarbetet.

− Det gör man tillsammans med ett företag eller inom ett forskningsprojekt hos oss. Några exempel på examensarbeten är spelteknik med EA Games, AI för klimatanalys med SMHI, rymdvisualisering för NASA (USA), flygsimulator hos SAAB och medicinteknik hos Sectra, berättar Daniel Jönsson.



Kommentarer från näringslivet

Vi ser en ännu
större roll för AI
foto porträtt man.
Richard Gotthard, Upsales.
Richard Gotthard, Upsales: 

Hur ser du på kombinationen
medieteknik och AI?

− För att kunna skapa egna AI-lösningar behöver man en djup förståelse för hur verktygen fungerar. Medieteknikens perspektiv blir en viktig tillgång, både för att skapa bättre användarupplevelser och för att effektivisera hur vi interagerar med AI-drivna system.

Vilken kompetens söker ni?
− Upsales är en AI-plattform som hjälper VD:ar och styrelser att identifiera och genomföra tillväxtstrategier. Vi söker fullstack-utvecklare med kunskaper inom react, node.js, typescript och MySQL.

Hur ser behovet ut kopplat till AI?
− Vi använder redan AI. Men vi ser en ännu större roll för AI i framtiden. Vår ambition är att utvecklarna ska kunna fokusera mer på strategi och styrning, medan AI tar över mer av det repetitiva underhållnings- och utvecklingsarbetet.

Vilka kunder har ni i dag?
− Några av våra kunder är Fortnox och Blocket.se, men vi arbetar också med många fler tillväxtdrivna bolag inom olika branscher.

Behovet är stort och växer snabbt!
foto porträtt kvinna.
Emilia Larsson, Gaia.

Emilia Larsson, kommunikationschef Gaia:

Varför behövs utbildningar inom medieteknik och AI just nu?

− Medieteknik är en perfekt match för oss, där just teknik och användarupplevelse möts. Data och AI formar framtidens samhälle, och vi behöver människor som kan omvandla data till smarta, användbara lösningar.

Vilket kompetensbehov ser ni?

− Vi söker bred kompetens: Systemutvecklare, data engineers och BI-utvecklare som kan arbeta med både data och det visuella.

Hur stort är behovet?

− Det är stort och växer snabbt! Företag efterfrågar fler som kan arbeta med AI och dataanalys. Att kunna hantera och visualisera stora mängder data blir allt viktigare i alla branscher.

Vilka kunder har ni i dag?

− Några exempel på våra kunder är: SL, Returpack och Holmen.

 

 

 

Matchar perfekt vår branschutveckling
Foto porträtt kvinna.
Lina Larsson, Sectra.

Lina Larsson, site manager, Sectra:

Vilket kompetensbehov
har ni framöver?

− På Sectra har vi alltid behov av duktiga tekniska talanger. Medieteknikstudenter erbjuder en bred teknisk kompetens som gör att de är flexibla och värdefulla i många delar av vår verksamhet. Deras kunskap inom bildbehandling, integration, databaser och IT säkerhet samt nu också AI matchar perfekt vår branschutveckling och vårt fokus på avancerad medicinsk mjukvara.

 

 

 

 

Kontakt

Läs mer om utbildningen

Bli ingenjör

Senaste nytt från LiU

Eiko Yasui.

Japan möter Sverige i forskning om språk

Under ett år har Eiko Yasui forskat om språk, grammatik och kroppsrörelser vid LiU. Hennes arbete har inspirerat och gett nya insikter i hur vi kommunicerar och interagerar. Hon har trivts bra och lovordar den svenska arbetskulturen.

Två män i en båt tar prover från havsbottnen.

Radioaktivt arv på Östersjöns botten

LiU-forskare har kartlagt radioaktiviteten i havsmiljön vid forskningsanläggningen Studsvik. Forskningen har resulterat i spridningskartor som kan användas för att bedöma riskerna vid utsläpp av radioaktiva ämnen i naturen.

Två studenter testat sin robotdamsugare

Smart teknik i studenternas händer

Hur får man en robot att tänka själv? Studenter på Linköpings universitet testar mekatronik i praktiken – och ser sina kodrader väcka maskiner till liv!