
Elin Ekbladh
Universitetslektor
Att hamna utanför arbetsmarknaden innebär en ökad risk för ohälsa för individen och en kostnad för samhället. Utveckling och prövning av metoder för bedömning av arbetsförmåga utgör en central del i min forskning.
Universitetslektor
Att hamna utanför arbetsmarknaden innebär en ökad risk för ohälsa för individen och en kostnad för samhället. Utveckling och prövning av metoder för bedömning av arbetsförmåga utgör en central del i min forskning.
Mitt forskningsområde är arbetslivsinriktad rehabilitering, med särskilt fokus på bedömning av arbetsförmåga.
• Leg Arbetsterapeut, 1997
• Masterexamen, 1999
• Medicine doktorsexamen, 2008
• Huvudansvar Arbetsterapeutprogrammets Curriculumgrupp
• Suppleant fakultetsstyrelsen, Medicinska fakulteten
• Suppleant programutskottet, Arbetsterapeutprogrammet
• Internationellt nätverk för Model of Human Occupation (MOHO)
• PMHealth - Psykometrinätverk inom hälsovetenskaperna
• SPID - Nationellt forskarnätverk inom området sjukförsäkring
Scandinavian Journal of Occupational Therapy
, Vol.22
, s.417-423
Vidare till DOI
Work: A journal of Prevention, Assessment and rehabilitation
, Vol.47
, s.213-219
Vidare till DOI
Work: A journal of Prevention, Assessment and rehabilitation
, Vol.35
, s.163-172
Vidare till DOI
Elever i gymnasieutbildning i behov av särskilt stöd, både med och utan diagnos, är överrepresenterade bland de som går direkt från skola till arbetslöshet. Jag ingår i ett forskningsprojekt där vi undersöker om en individuellt utformad insats, i form av teknikanpassning och stöd, ger elever med funktionsnedsättning ökade möjligheter att klara sina gymnasiestudier. Vidare undersöker vi om insatsen har effekt på övergången till arbete eller fortsatta studier efter avslutad gymnasieutbildning.
Jag är biträdande handledare för Moa Yngve, som är doktorand inom forskningsprojektet "En intervention för att underlätta skolgång och övergången till arbete och fortsatta studier för elever i behov av särskilt stöd i gymnasieskolan”. Projektet ingår i forskningstemat "Funktionshinder i skolan – på väg mot skolan".
Jag är också delaktig i projektet ”Personcentered rehabilitation for return to work after stroke” som har sin hemvist vid Karolinska Institutet. Projektet handlar om att utvärdera en ny metod för personcentrerad rehabilitering som syftar till återgång i arbete för personer som haft stroke. I projektet används bland annat WRI, WEIS och AWP som effektmått. Forskningsledare i projektet är medicine doktor Gunilla Eriksson.
Pedagogiska frågor intresserar mig och jag har uppdrag att arbeta med curriculumutveckling på Arbetsterapeutprogrammet. Arbete pågår med implementering av ny utbildningsplan och nya kursplaner.
Önskar du undersöka ett problem, belysa ett område, eller utvärdera något inom din verksamhet? Kanske kan det passa för ett examensarbete i arbetsterapi.