Fotografi av Moa Yngve

Moa Yngve

Universitetslektor

Mitt forskningsfokus är delaktighet i skolan och skapandet av inkluderande lärmiljöer för att alla elever ska nå sin fulla potential. Jag bedriver också instrumentutveckling och psykometrisk prövning av bedömningsinstrument via Rasch analys.

Inkluderande lärmiljöer – en förutsättning för alla elevers delaktighet i skolan

Många elever har svårt att uppnå målen i skolan, ofta på grund av otillräckliga anpassningar och stöd, vilket på längre sikt kan leda till ohälsa och utanförskap. En inkluderande lärmiljö skapar förutsättningar för delaktighet, lärande och utveckling för alla elever. Både mitt doktorandprojekt och nuvarande forskning fokuserar på elevers delaktighet i skolan och insatser för att möta elevers behov av stöd.

Partnering for Change (P4C) – interprofessionell samverkan i skolan

I ett tvärvetenskapligt forskningsprojekt, finansierat av FORTE, undersöker vi P4Cs effekt på elevers engagemang, hälsa och delaktighet, dess kostnadseffektivitet, samt skolpersonalens kunskap om inkluderande lärmiljö och anpassningar som möter elevers olika behov. P4C utvecklades i Kanada och är en interprofessionell, skolbaserad, intervention där lärare/pedagog och arbetsterapeut samverkar för att skapa inkluderande lärmiljöer. Modellen bygger på universell design för lärande (UDL) och Response to Intervention (RTI) där insatser ges på klass-, grupp- och individnivå. Vår tidigare genomförbarhetsstudie visade att P4C var genomförbar i syfte att skapa inkluderande lärmiljöer i svensk grundskola och att P4C kan vara ett värdefullt bidrag till elevhälsans arbete.

Läs mer om P4C i Sverige här: Partnering for Change in Sweden

Gymnasielevers delaktighet i skolaktiviteter

Mitt doktorandprojekt undersökte om en intervention i form av information och kommunikationsteknik (IKT) gav elever i behov av stöd ökade möjligheter att klara sina gymnasiestudier. Dessutom undersöktes dessa elevers delaktighet i arbete och vidare studier ett år efter gymnasiet.

Avhandlingen visade att gymnasieelever i behov av stöd upplever begränsad delaktighet i flertalet skolaktiviteter och att de sällan har erhållit anpassningar som de är nöjda med. Resultaten indikerade att skolmiljön främst i akademiska skolaktiviteter behöver förbättras för att främja delaktighet bland gymnasieelever i behov av stöd. Behov av stödinsatser var störst bland elever med hög skolfrånvaro, i yrkesinriktade program eller med neuropsykiatrisk diagnos. Dessa elevers behov av stöd bör uppmärksammas och utredas. I enlighet med avhandlingens fynd kan instrumentet Bedömning av anpassningar i skolmiljön (BAS) användas för att ta fram valid information om behov av stöd i skolaktiviteter, varpå stödinsatser kan planeras och utvärderas för att öka elevers delaktighet i skolaktiviteter. Avhandlingen visade att en individuellt utformad IKT-intervention kan öka delaktigheten i skolaktiviteter för elever i behov av stöd i gymnasieskolan. Resultaten indikerade också att elever som upplevt behov av stöd i gymnasieskolan och som erhållit en IKT-intervention hade tro på sin arbetsförmåga.

Länk till avhandling: Participation and ICT : Students with Special Educational Needs in Upper Secondary School

Psykometrisk prövning av bedömningsinstrument

För att kunna utreda behov av, tillhandahålla adekvata insatser och mäta förändring i utfallsmått över tid krävs tillförlitliga bedömningsmetoder där psykometrisk prövning av bedömningsinstrument är en viktig del.

En central del av min forskning rör instrumentutveckling och psykometrisk prövning av olika bedömningsinstrument, via Rasch analys. Tillsammans med forskare vid LiU, och andra svenska och internationella universitet, bedriver jag studier där bedömningsinstruments psykometriska egenskaper undersöks. Primärt har, och är, bedömningsinstrument inom arbetslivsinriktad rehabilitering och bedömning av arbetsförmåga varit i fokus. Nuvarande projekt involverar också den svenska versionen av Empowerment Audiology Questionnaire (EmpAQ SWE-15 och EmpAQ SWE-5), frågeformulär om egenmakt i vardagen bland användare av hörhjälpmedel.

Om mig

CV

Akademisk examen

  • Medicine doktorsexamen 2021
  • Magisterexamen i arbetsterapi 2013
  • Legitimerad arbetsterapeut 2011

Anställningar

  • 2023- Universitetslektor, Linköpings universitt
  • 2022-2023 Universitetslektor, Uppsala universitet
  • 2015-2021 Doktorand, Linköpings universitet
  • 2012-2015 Projektledare och Innovationsrådgivare, LiU Innovation, Linköpings unidersitet

Uppdrag

  • Biträdande Programansvarig för Arbetsterapeutprogrammet, LiU, 2025.
  • Ledamot Programutskottet, Arbetsterapeutprogrammet LiU, 2025-.
  • Biträdande ordförande vid Arbetsterapeutprogrammets Programkommitté, Uppsala universitet, 2022-2023.
  • Ansvarig för utveckling av Innovationsprofilen vid Arbetsterapeutprogrammet vid Uppsala universitet, 2022-2023.

Utbildningsuppdrag

Den undervisning jag bedriver sker huvudsakligen på Arbetsrepeutprogrammet, Linköpings universitet, Campus Norrköping.

  • Kursansvarig termin 2, grundutbildningen vid Arbetsterapeutprogrammet LiU.
  • Handledning av examensarbeten avancerad nivå vid Masterprogrammet i medicinsk vetenskap, LiU.
  • Vid min anställning som universitetslektor vid Uppsala universitet deltog jag vid utvecklingen av det nya arbetsterapeutprogrammet och ansvarade bland annat för programmets Innovationsprofil och termin 2.
  • Lärare vid det interprefessionella momentet ”Kvalitet och lärande i arbetslivet” med fokus på förbättringskunskap, Medicinska fakulteten, LiU.

 

Nätverk

Publikationer

Omslag för publikation ''
Moa Yngve, Vedrana Bolic Baric, Helene Lidstrom, Maria Borgestig (2024)

European Journal of Special Needs Education Vidare till DOI

Omslag för publikation ''
Moa Yngve, Elin Ekbladh, Helene Lidström, Helena Hemmingsson (2023)

Scandinavian Journal of Occupational Therapy , Vol.30 , s.311-321 Vidare till DOI

2024

Elin Ekbladh, Moa Yngve, Jeanette Melin (2024) Initial evaluation of measurement properties of the Work Environment Impact Questionnaire (WEIQ) - using Rasch analysis Health and Quality of Life Outcomes, Vol. 22, Artikel 43 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Moa Yngve, Vedrana Bolic Baric, Helene Lidstrom, Maria Borgestig (2024) Feasibility of Partnering for Change (P4C) to create inclusive learning environments in Swedish compulsory schools European Journal of Special Needs Education (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Moa Yngve, Helene Lidström (2024) Implementation of information and communication technology to facilitate participation in high school occupations for students with neurodevelopmental disorders Disability and Rehabilitation: Assistive Technology, Vol. 19, s. 2017-2025 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

2023

Moa Yngve, Elin Ekbladh, Helene Lidström, Helena Hemmingsson (2023) Information and communication technology to improve school participation among upper secondary school students with special educational needs Scandinavian Journal of Occupational Therapy, Vol. 30, s. 311-321 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Moa Yngve, Helene Lidström, Helena Hemmingsson, Elin Ekbladh (2023) Establishment in productive occupations and perceived work ability among former students with special educational needs one year after upper secondary education Work: A journal of Prevention, Assessment and rehabilitation, Vol. 75, s. 85-95 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

Forskningstema

Forskningsprojekt

Utbildning

Kollegor

Organisation

Nyheter

Relaterat innehåll