Gymnasieelever i behov av stöd tar i lägre utsträckning gymnasieexamen vilket negativt påverkar deras möjlighet att etablera sig på arbetsmarknaden. Elever i behov av stöd är enligt svensk lag berättigade adekvata stödinsatser för att stimulera deras lärande och utveckling. Kunskapen om gymnasieelevers behov av och tillgång till stöd i skolaktiviteter är idag begränsad och det saknas valida och reliabla bedömningsinstrument för att identifiera deras behov av stöd i skolaktiviteter och för att utvärdera stödinsatser som syftar till att öka elevers möjlighet till aktivitet och delaktighet. IKT har under de senaste 20 åren lyfts fram som en möjlig och lovande stödinsats för att möjliggöra ökad delaktighet i skolaktiviteter och ge elever i behov av stöd bättre förutsättningar att nå kunskapsmålen. Fortfarande saknas dock forskning kring vilken påverkan användning av IKT i skolaktiviteter kan ha för elevers delaktighet. Dessutom efterfrågas longitudinell uppföljning av deltagande i arbete och vidare studier bland elever som erhållit stödinsatser under sin gymnasieutbildning.
Undervisar blivande arbetsterapeuter
Jag undervisar på Arbetsterapeutprogrammet och är kursansvarig för kursen Självständigt arbete (examensarbete) i arbetsterapi.