01 juni 2023

En utbildning som civilekonom, internationell-tyska och ett år i Wien gjorde att Buster Löfgren hamnade exakt rätt i livet. Idag har han några veckor kvar på universitetet i Wien och på sitt jobb innan det är dags att slutföra studierna på LiU.

Buster i Wien
Buster i Wien.

- Våren 2018 tog jag studenten vid Katedralskolan i Lund och gjorde sedan min värnplikt som infanterigruppchef vid Nylands brigad i Finland då jag har dubbelt medborgarskap. Under den här tiden funderade jag mycket på vad jag skulle studera och när Brexit var på intågade såg jag stora möjligheter med att läsa en utbildning med internationell inriktning. Jag började då söka efter ett civilekonomprogram med internationell inriktning på tyska och hittade det på LiU, säger Buster Löfgren.

Under andra året på utbildningen började planeringen av utlandstermin och praktik

När Buster såg att Wien fanns med över städer LiU samarbetar med var valet självklart. Han hade tidigare sett i en av James Bonds filmer hur James besöker en opera i smoking och sedan springer över ett tak i Wien. Den finkulturella mångfalden och att staden alltid har något att erbjuda lockade så pass mycket att Buster förlängde utlandsterminen med en praktik på Sveriges ambassad i Wien.

Två dagar innan jag skulle börja min praktik flög jag ner till Wien. På flygplatsen tappade personalen bort mitt bagage och min boendesituation föll igenom. Så det var en riktigt stressig period i mitt liv. Där och då insåg jag vikten av att hålla huvudet kallt och jag fick utveckla mitt analytiska tänk. Allt löste sig och jag bodde några nätter på hotell och hade lyckligtvis en kostym och två skjortor med mig i handbagaget som jag kunde ha första arbetsdagarna innan jag kunde ta mig till en herrbutik och shoppa dyrt för flygbolagets räkning, säger Buster Löfgren.

Det som väntade nu var hans praktik på Svenska ambassaden i Wien. En tid med högt tempo, långa arbetsdagar, utvecklande arbetsuppgifter och kollegor som blev till vänner.

– Lite typiskt var att jag reste i mina mest slitna sneakers som jag hade ämnat att slänga när jag anlände till Wien, men de fick i stället fortsätta tjäna första dagarna på ambassaden i kombination med nya kostymen och mina nystrukna skjortor. Mina första veckor på ambassaden var det som att jag gick runt och analyserade allting. Jag såg diplomaterna som mytomspunna väsen och såg det som att alla hade stenkoll. Jag anammade ett militärt angreppssätt och flög nästan upp i honnör när någon kom förbi. Det tog ett bra tag innan jag förstod att det var personer med både humor och humör, skrattar Buster Löfgren.

En spännande tid på Svenska ambassaden

Under sin praktik fick Buster skriva flera rapporter och se hur hans projekt verkligen kom till nytta. Han fick också möjlighet att samverka med andra internationella organisationer och utlandsmyndigheter och var noga med att läsa in sig ordentligt på ämnet som skulle beröras.

Jag har lärt mig vikten av att visa mig självsäker och verkligen vara påläst. När vi var på tillställningar presenterades jag som en kollega i stället för en praktikant – det gjorde att jag fick samma trovärdighet och utrymme som den som arbetat där under många år. Jag hade också en egen mejladress för officiell kommunikation så som att kontakta UD hemma i Stockholm, andra diplomater, företag som vi samarbetade med, österrikiska ministerier och självklart även då Bundeskanzleramt (Österrikiska versionen av regeringskansliet). Jag blev till och med inbjuden på en kopp kaffe där och hade en ”one and one” med en av deras avdelningschefer, säger Buster Löfgren.

Studier varvas med arbete

Mot slutet av sin praktik arbetade Buster och hans chef nära Business Sweden som arbetar på uppdrag av regeringen och det privata näringslivet med att hjälpa svenska företag att öka sin globala försäljning. Han fick senare veta att det fanns en ledig deltidstjänst på Business Sweden och den sökte han. Idag sitter han på sitt kontor och bistår i flera stora projekt och varvar det med studier på Universitet i Wien.

– Bland annat läser jag mikroekonomisk teori och kan då ta erfarenhet från arbetslivet direkt med min professor. Det är två pusselbitar som passar perfekt och kompletterar varandra både akademiskt och arbetsmässigt, säger Buster Löfgren.

I juni packar Buster väskorna igen och återvänder hem till Sverige. Här väntar ett sista år av studier på LiU innan han kan ta sin efterlängtade examen.

– Nu vill jag bara bli klar med plugget och fortsätta utvecklas arbetsmässigt. Jag är redan där jag vill vara och planen är att komma tillbaka till Wien. Jag hoppas få en fast tjänst på Business Sweden när studierna är klara, säger Buster Löfgren.

Om någon annan funderar på att studera eller praktisera utomlands – vad skulle du svara?

Jag skulle bara säga sluta fundera och börja verkställa. Det här är en upplevelse du inte får på något annat sätt. Ta det stora steget och våga testa. Det finns så mycket resurser att använda. Bara på LiU kan man komma hur långt som helst – skulle du vilja åka på praktik finns möjlighet att prata med studievägledaren om det. Våga ta första steget och kolla runt. Det finns alla möjliga utbytesprogram – det är bara att börja skriva runt och höra dig för.

Utbildningar